    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dziwne zachowanie przetwornicy na MC34063
    Date: Sat, 6 Jan 2018 13:14:33 +0100

    W dniu 2018-01-06 o 12:06, Atlantis pisze:
    > Jakiś czas temu zrobiłem sobie przetwornicę do zasilania czujnika Gegera
    > STS-5. Przetwornica była oparta na schemacie z tego projektu:
    > https://serwis.avt.pl/manuals/AVT5204.pdf
    >
    > Wtedy złożyłem ją z elementów DHT (z paroma wyjątkami). Wszystko
    > działało bez problemu i stabilnie, układ dawał na wyjściu jakieś 380V
    > przy zasilaniu 5V.
    >
    > Teraz chciałem zminiaturyzować urządzenie, w którym pracuje
    > przetwornica. Zaprojektowałem nowy układ z elementów SMD.
    > Musiałem wprowadzić kilka zmian. Niestety nie udało mi się kupić
> [...]

    Czy trafo jest to samo co było?

    Gdybanie.
    Sprzężenie zwrotne reguluje napięcie regulując wypełnienie. Może układ
    pracuje na granicy możliwego zakresu wypełnienia i już bardziej
    zmniejszyć się go nie da. Scalaki mają pewne minimalne t_on - jak się
    klucz włączy to nawet jak od razu 'wie', że ma się wyłączyć to mija
    chwila zanim to zrobi. Zależy jak jest tu sterowanie (przyglądałem się
    uA78S40 (bogatsza odmiana) w latach 80-tych, ale nie pamiętam jak
    dokładnie działa, a nie mam czasu się zagłębiać). Jak nie ma możliwości
    zmniejszania f poniżej pewnego minimalnego i skrócenia t_on poniżej
    pewnego minimalnego to pewna minimalna ilość energii zawsze zostanie
    przeniesiona na wtórną stronę. Ta minimalna ilość energii musi zostać
    odebrana z wyjścia bo inaczej napięcie będzie cały czas rosło.
    Często już sam dzielnik sprzężenia zwrotnego odbiera od wyjścia
    wystarczającą ilość energii aby układ mógł stabilizować przy braku
    obciążenia.
    Może 20M odbiera za mało energii (tzn odbiera dość dopiero gdy napięcie
    urośnie powyżej oczekiwanego). W takiej sytuacji o wartości osiąganego
    napięcia decyduje tylko wartość tych 20M, a 68k nie ma nic do gadania :).
    Może poprzednia wersja miała sama w sobie większe straty i te 20M
    wystarczyło, a ta nowa wersja jest "lepsza" (może scalaki SMD są
    "lepsze") i 20M to za słabe obciążenie.

    Dla sprawdzenia czy dobry trop zwiększ obciążenie. Obciąż wyjście drugim
    zestawem 20M, albo zmień sprzężenie zwrotne, ale nie zwiększając 68k
    tylko zmniejszając 20M. Jak masz jeszcze dwa rezystory po 10M to dodaj
    równolegle do każdego z tych, a 68k zamień na coś w okolicach 33k.
    P.G.