    Subject: Re: Dziwne zachowanie przetwornicy na MC34063
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Sat, 6 Jan 2018 13:46:22 +0100

    On 06.01.2018 12:51, J.F. wrote:

    > A propos - jakiej rurki uzyles ? Dziala ?
    > Na allegro jest troche DOB-50 z wojskowego demobilu,
    > ale tak sie zastanawiam:
    > -ma to dobra czulosc, czy na wojne atomowa nastawione ?
    > -maja prawdopodobnie z 50 lat ... nie zaszkodzilo im ?

    Użyłem STS-5. Kupiłem kilka sztuk od różnych sprzedających i z kilku
    serii (różnią się m.in. fakturą metalowej części obudowy) - właśnie z
    uwagi na podobne obawy do twoich. Wszystkie zdają się pracować podobnie.
    Generują liczbę impulsów odpowiadającą naturalnemu promieniowaniu tła.
    Dzięki znajomemu fizykowi miałem też okazję upewnić się, że reagują na
    obecność jakiegoś minerału z zawartością czegoś nieznacznie podnoszącego
    odczyt (zaledwie parę razy więcej niż tło).
    Kupiłem też BOI-33, która wedle zapewnień sprzedawcy miała być
    odpowiednikiem STS-5, ale chyba nie jest. Po podłączeniu w tym samym
    układzie generuje dużo więcej impulsów. Być może to wina szklanej
    obudowy i czułości także na cząstki alfa? Nie wiem, nie zgłębiałem tematu.
    Co do DOB-50, to też mnie kusiło skorzystanie z tego modelu, głównie z
    uwagi na mniejszy rozmiar. Z tego co mi wiadomo, pracują one w nieco
    wyższym zakresie. Stare liczniki Geigera wykorzystywały je równolegle z
    czymś w rodzaju STS-5. DOB-50 był używany po przełączeniu na wyższy
    zakres pomiarowy, Ponoć gorzej sprawdzają się w pobliżu tła, a głównie
    to mnie interesowało.

    > To chyba i tak za duzo.

    Tak właśnie mi się wydawało. To znaczy nie widzę powodu, aby tam dawać
    aż 1W. Zastosowałem więc to, do czego miałem dostęp.

    > Na granicy ... moze lepiej 4* 5M.

    Myślisz, że to może odpowiadać za takie zachowanie przetwornicy? Bo ja
    zakładałem, że przetwornica wytworzy mniej niż 400V. To daje mniej niż
    200V na jeden rezystor. Jasne, 25% zapasu to niewiele, ale nie jest to
    też praca tuż na granicy parametrów. Podobna sytuacja miała zresztą
    miejsce z kondensatorem wysokiego napięcia, którego używałem w
    poprzedniej wersji (i używam w tej). Też nie był na 2x większe napięcie,
    a problemów nigdy nie miałem.
    Wolałbym upewnić się, że właśnie tutaj leży przyczyna, zanim zacznę
    projektować nową płytkę, zwiększając rozmiary urządzenia...

    > To sugeruje niedzialanie sprzezenia zwrotnego.
    > Zmierz napiecie na nodze 5, tylko cyfrowym miernikiem o duzej
    > rezystancji - ale do sprawdzenia tor od wyjscia przez R5, R6 do pinu
    > 5. C8 nie jest zwarty ?

    Ok, wielkie dzięki. Przyjrzę się tym elementom.

    > Czyli przetwornica w koncu dziala :-)

    Działa w tym sensie, że na wyjściu jest wysokie napięcie. Wyższe niż
    trzeba (i nieco wyższe od górnego progu wymienionego w karcie STS-5) i
    niedające się regulować...