    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>
    Subject: Re: Dźwięk z wyświetlacz VFD
    Date: 09 Jan 2018 15:16:04 GMT

    Dnia 09.01.2018 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Patrzac na ilosc lamp z bezposrednim grzaniem ... nie.
    > Widac prad katodowy jest znikomy w porownaniu do grzejacego.
    > Bo ten prad zalezy tylko od temperatury - tzn jest pewna
    > termoemisyjnosc i wiecej nie bedzie.

    Prąd emisyjny lampy jest wielokrotnie mniejszy od prądu żarzenia.
    Bezpośrednie żarzenie było i jest wykorzytywane dla lamp mocy. Powyżej
    pewnej mocy zresztą jako jedyne, pośredniego sie nie robi dla naprawdę
    mocnych lamp.

    > Nawiasem pytajac - jak te lampy sobie radzily z napieciem zarzenia ?
    > Przeciez to dodatkowe wolty napiecia siatka-katoda, przy 50Hz i
    > nieliniowosci lampy powinno cos brumiec.

    Lampy bateryjne, takie jak 3S4T nie nusiały sobie radzić, bo były
    żarzone prądem stałym. Lampy przeznaczone do zasilania sieciowego,
    jak np. AL1 czy audiofilska 300B mają katody tak ukształtowane, że
    (przy symetryzacji żarzenia) brumu od nierównego rozkładu potencjału
    nie ma. Większym problemem przyt cienkich katodach mogłaby być
    bezwładność cieplna, czyli modulacja temperatury katody, a więc i
    prądu emisyjnego napięciem żarzenia.

    > Koledzy wspominaja skutki - lampa z zarzoną anodą :-)

    Sa takie typy lamp (fakt - dużej mocy) których anoda przy nominalnej
    mocy świeci na czerwono. Więc da się :)

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl