    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dźwięk z wyświetlacz VFD
    Date: Wed, 10 Jan 2018 21:58:24 +0100

    news:5a548e1e$0$5147$65785112@news.neostrada.pl...

    > Patrzac na ilosc lamp z bezposrednim grzaniem ... nie.
    > Widac prad katodowy jest znikomy w porownaniu do grzejacego.
    > Bo ten prad zalezy tylko od temperatury - tzn jest pewna termoemisyjnosc i
    > wiecej nie bedzie.

    Wiadomo, przeciążona lampa staje się stabilizatorem prądu, co też przecież
    znaczy, że wydzielona moc będzie rozła liniowo z napięciem. I może anodę
    stopi? Choć mi ludzie opowiadali, że w używanych lampach powodowano
    nadtopienie anody, więc ta się podziurawiła, szkło bańki zlekka zassało, a
    lampa nadal pracowała. I tu pytam zwolenników techniki półprzewodnikowej,
    rzecz jasna z lekkiej przekory i dla dowcipu - który element elektroniczny
    pozwoli na przetopienie swoich struktur, nie tracąc zbytnio ze swoich
    właściwości? :P :))

    > Choc przy bardzo dlugim drucie ... no ciekawe, czy by bylo widac te
    > ucieczke pradu :-)

    Przyznam, że nigdy tego nie rozpatrywałem...

    > Nawiasem pytajac - jak te lampy sobie radzily z napieciem zarzenia ?
    > Przeciez to dodatkowe wolty napiecia siatka-katoda, przy 50Hz i
    > nieliniowosci lampy powinno cos brumiec.

    Ideałów nie ma, więc pewnie brum będzie. Ale... o to chodzi?
    http://www.fonar.com.pl/audio/schematy/radioam_krotk
    ofal/skany/magnetofon-tonette.gif
    hint - żarzenie lampy wstępnej...
    Więc lampy bezpośrednio zarzone są pędzone raczej napięciem stałym
    filtrowanym...

    > Przez lupe dojrzysz.

    To ja wiem, dynamika obrazu w filmie nie pozwoli na tak dokładne
    odwzorowanie szczegółów, zresztą, zapodanie przydymionej szybki daje to
    właśnie, o czym wspomniałem.

    > No ale my chcemy, zeby nieswiecace elementy byly zatkane.

    Nie inaczej, bo w przeciwnym przypadku lampa taka nie miała by sensu.

    > A zwykla lampa pracuje inaczej.

    Szczęśliwie, prawa fizyki są w obu identyczne. Bo i też co innego
    wykorzystujemy.

    > Koledzy wspominaja skutki - lampa z zarzoną anodą :-)

    Yyyy... i zmiękłą bańką tak, że aż kształt zmieniła... Opowiadano mi o
    podziurawionych anodach, a po ostudzeniu lampa nadal działała.
    A żarzoną anodę widziałem osobiście - w swoim OTVC Rubin :)) Minutę później
    prawdopodobnie musiałbym gasić, bo wyszedłem z pokoju na 4 minuty, jakimś
    trafieniem losu miałem jak to zmierzyć. Z telewizora grającego normalny
    program, stał się telewizorem, w którym dźwięk wprawdzie został, ale obraz,
    to był wąski pionowy pasek, na parę cm, oraz lekki akompaniament dźwięków
    przypominających skwierczenie, oraz zapach czegoś silnie rozgrzanego. To
    było lekkim wieczozrem i zobaczyłem także, że z tyłu coś się świeci. Była to
    anoda lampy 6P45S, nie sprawdzałem, czy przeczytam przy tym książkę, tylko
    natychmiast wyłączyłem telewizor, chwilę popilnowałem, czy mimo to się nie
    zajara, ale nic się nie spaliło. Trafo WN dostalo zwarcia i bezpiecznik nie
    wywalił. Lampa nadal pracowała, po wymianie trafa (co w owych czasach nie
    było najłatwiejsze załatwić, ale się udało), pewnie nie pamiętając o
    zdarzeniu.
    Innym razem jakiś układzik z pierwszego wydania NZabawek Wojciechowskiego,
    nominalnie 90V, dałem 250 (nie miałem innego), więc anoda się zlekka
    świeciła, ale układ działał :)

    --
    Pies jest jedynym zwierzęciem, które potrafi wyrazić zadowolenie lub
    śmiać się kręcąc lub wymachując ogonem i czyni to nieporównanie wdzięczniej