    Date: Sat, 19 May 2012 07:46:46 +0200
    From: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    <8420429662$20120517084535@squadack.com> <jp280s$hk2$1@inews.gazeta.pl>
    <4fb4c706$0$26691$65785112@news.neostrada.pl>
    <j...@p...onet.pl> <jp2v6t$hja$1@inews.gazeta.pl>
    <j...@p...onet.pl> <jp4rpl$ks3$1@inews.gazeta.pl>

    W dniu 18.05.2012 08:50, Desoft pisze:

    > Się przyjęło podawać napięcia względem masy. :-)

    Pytanie, o którą anodę chodzi, bo w lampie oscyloskopowej jest ich
    kilka. Jeśli chodzi o anodę W.N. (podłączenie na balonie lampy przy
    ekranie) przyśpieszającą elektrony po przejściu przez system
    odchylający, to z pewnością nie ma ona zerowego potencjału względem
    masy. Nie spotkałem się z oscyloskopem, w którym "kapturek" W.N. byłby
    połączony z masą. W małych lampach, które nie miały oddzielnie
    wyprowadzonej anody W.N. napięcie przyśpieszające miało względem masy
    potencjał zbliżony do średniego napięcia panującego na wyjściach
    wzmacniaczy odchylania (średni potencjał płytek odchylających). Ma to na
    celu minimalizację astygmatyzmu. W takim przypadku katoda lampy była na
    dużym potencjale ujemnym.

    Pozdrawiam
    Grzegorz