  • 1. Data: 2013-07-31 22:24:43
    Temat: Re: Empirical Analysis of Programming Language Adoption
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Wed, 31 Jul 2013 11:17:04 -0700, Wojciech Muła
    wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > http://www.eecs.berkeley.edu/~lmeyerov/projects/soci
    oplt/papers/adoptquant.pdf

    > Ze streszczenia: "Some programming languages become widely popular while
    > others fail to grow beyond their niche or disappear altogether. This paper
    > uses survey methodology to identify the factors that lead to language
    > adoption. We analyze large datasets, including over 200,000 SourceForge
    > projects and multiple surveys of 1,000-13,000 programmers. Using this
    > data, we establish baseline quantitative models of the language adoption
    > process".

    Mniam, soczysta praca, dzięki.

    Drobny komentarz: zawsze podejrzewałem, że specjaliści od techonologii
    jednego monopolizującego producenta żyją we własnym świecie - wykres 4,
    szukać pomiędzy C i C++ a potem w okolicach Visual Basica.

    Nie wiem, skąd można wyhaczyć takie publikacje, ale trochę szkoda,
    że tu jest tylko statystyczna analiza i to bez wag. Mało jest na
    temat przyczynowości, stratyfikacji i popularności analizowanych
    zarówno projektów - pominięcie tej wagi mi mało odpowiada - jak
    i ludzi, chcociażby ważenie danych zarobkami. Ale nawet sama taka
    płaska statytyka jest bardzo interesująca - fajna praca.

    6.3 mnie załamał, statystycznie połowa programistów jeszcze nie
    wyewoluowała od małp i reszty naczelnych, a statystycznie mają
    taki sam głos i szerzą swoje wierzenia nie gorzej niż bardziej
    rozgarnięci. Wagi by się przydały.

    Jeszcze raz dzięki, dobra lektura.

    --
    Edek

  • 2. Data: 2013-07-31 23:35:15
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 7/31/2013 10:24 PM, Edek wrote:
> [...]

    > wyewoluowała od małp i reszty naczelnych, a statystycznie mają
    > taki sam głos i szerzą swoje wierzenia nie gorzej niż bardziej

    A jaka powinna byc kolejnosc wg. Ciebie ?

    Pozdrawiam

    Marek

  • 3. Data: 2013-08-01 00:51:19
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Wed, 31 Jul 2013 23:35:15 +0200, Marek Borowski
    wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > A jaka powinna byc kolejnosc wg. Ciebie ?

    Kolejność czego, nie rozumiem? Jeżeli chodzi o wagi, przydałaby
    się sonda wśród autorów projektów. Skoro ilość dostępnych
    projektów jest głównym powodem użycia dowolnego języka to mamy
    dwa narzucające się wnioski:
    - efekt kuli śniegowej (co by odpowiadało za rozkład bez większego ogona)
    - warto spytać autorów większości projektów, dlaczego wybrali
    ten akurat język ważąc ich opinie wielkością projektu

    Biorąc pod uwagę to, że wybór języka dokonywany jest najczęściej
    przez założycieli, płaska statystyka opinii wraz ze wszystkimi wierzeniami
    ma małe znaczenie o ile nie uwzględniają jej decydenci.

    --
    Edek

  • 4. Data: 2013-08-03 13:37:20
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Wed, 31 Jul 2013 23:35:15 +0200, Marek Borowski
    wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > A jaka powinna byc kolejnosc wg. Ciebie ?

    Czy mógłbym prosić, aby Pan jednak wyraził swoje milczące zdanie? Odnoszę
    wrażenie, że jakieś zdanie Pan ma, ale woli Pan milczeć.

    --
    Edek

  • 5. Data: 2013-08-04 07:55:28
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 8/3/2013 1:37 PM, Edek wrote:
> [...]
    >
    > Czy mógłbym prosić, aby Pan jednak wyraził swoje milczące zdanie? Odnoszę
    > wrażenie, że jakieś zdanie Pan ma, ale woli Pan milczeć.

    W sekcji 6.3 mowa jest featureach ktore jezyk musi miec lub jest
    wzkazane aby mial. Jest to zebrane w formie tabelki i posortowane wg. %
    zapotrzebowania.

    Skoro twierdzisz iz dostepnosc dobrych libliotek na pierwszym miejscu
    swiadczy zle o respondentach to chcialbym abys nieco rozwinal ten temat.

    Nad moimi preferencjami nie zastanawialem sie.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 6. Data: 2013-08-04 11:10:08
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Sun, 04 Aug 2013 07:55:28 +0200, Marek Borowski
    wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > W sekcji 6.3 mowa jest featureach ktore jezyk musi miec lub jest
    > wzkazane aby mial. Jest to zebrane w formie tabelki i posortowane wg. %
    > zapotrzebowania.

    Może jednak mógłby Pan przeczytać? Pierwsze dwa paragrafy są o wykresie
    11, reszta o tym, o czym mówię.

    > Skoro twierdzisz iz dostepnosc dobrych libliotek na pierwszym miejscu
    > swiadczy zle o respondentach to chcialbym abys nieco rozwinal ten temat.

    Nic takiego nie twierdzę. Zastanawiam się skąd takie wymysły.

  • 7. Data: 2013-08-04 13:03:31
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 8/4/2013 11:10 AM, Edek wrote:
    > Szarym od mżawki świtem Sun, 04 Aug 2013 07:55:28 +0200, Marek Borowski
    > wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Może jednak mógłby Pan przeczytać? Pierwsze dwa paragrafy są o wykresie
    > 11, reszta o tym, o czym mówię.

    Caly rozdzial jest o tym samym - jakie mechanizmy programisci uwazaja
    za wazne, to ze danego mechanizmu dobrze nie znaja nie zmienia faktu iz
    uwazaja za niepotrzebny.

    Nawet nie zwrocilem uwagi iz chodzi Ci o nieznajomosc teorii
    programowania funkcyjnego. Faktycznie jest to najwaznieszy wyznacznik
    jakosci programisty :-). Skoro chodzilo Ci o ten wyrwany z kontekstu
    fragment to cofam moje pytanie. Aczkolwiek nadal ciekamwi mnie co
    wlasnie Ty uwazasz za wazne.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 8. Data: 2013-08-04 14:56:36
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Sun, 04 Aug 2013 13:03:31 +0200, Marek Borowski
> [...]

    > funkcyjnego. Faktycznie jest to najwaznieszy wyznacznik jakosci
    > programisty . Skoro chodzilo Ci o ten wyrwany z kontekstu fragment to

    Jeżeli dobrze rozumiem dostrzegam ironię, a ja naprawdę uważam, że
    programowanie funkcyjne jest ćwiczeniem umiejętności abstrakcyjnego
    myślenia, które powinno być obowiązkowe dla programistów. Nie tylko
    na zasadzie teorii - jest coś takiego, o, fajne - ale praktyki.
    Podobnie uważam za obowiązkową znajomość dowolnego assemblera
    w celu zrozumienia jak działa sprzęt, na którym programy są wykonywane.
    Jasne jest dla mnie, że bez tego można żyć, ale cel jest zbliżony
    do celu studiów: nauka myślenia a nie tylko wiedza. Z punktu widzenia
    wielu programistów znających te tematy reszta po prostu niektórych
    rzeczy albo w ogóle nie dostrzega albo nie rozumie. Z punktu widzenia
    tych, co nie znają: "ale ozzo chodzi".

    Dlaczego wyrwany z kontekstu? Rozdział ma tytuł "Beliefs...".
    Wierzenia. Wierzenia i opinie na temat języków są ściśle
    związane i okazuje się, że to są faktycznie wierzenia a nie
    wiedza.

    > Aczkolwiek nadal ciekamwi mnie co wlasnie Ty uwazasz
    > za wazne.

    W sensie kolejności? Nic. Miałem podobne opinie gdy się
    uczyłem, teraz albo widzę wszystko z punktu widzenia takiego
    jak ten artykuł, albo gdy czytam blogi różnych guru dostrzegam
    przede wszystkim jak język przekłada się na praktykę programisty.
    Nie tylko pod względem wspomnianej w artykule elegancji.

    Dodatkowo zajmuję się profesjonalnie językami od jakiego czasu i
    to co prawda nie zmienia moich opinii, ale mam alergię na cały typowy
    BS.

    --
    Edek

  • 9. Data: 2013-08-06 11:05:49
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 8/4/2013 2:56 PM, Edek wrote:
    > Szarym od mżawki świtem Sun, 04 Aug 2013 13:03:31 +0200, Marek Borowski
    > wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Jeżeli dobrze rozumiem dostrzegam ironię, a ja naprawdę uważam, że
    Troche tak, bo Twoja ocena byla hmm, dosc ostra.

> [...]
    > wielu programistów znających te tematy reszta po prostu niektórych
    > rzeczy albo w ogóle nie dostrzega albo nie rozumie. Z punktu widzenia

    Zgadzam sie.

    > W sensie kolejności? Nic.
    Raczej w skali "must have", "preferable", "just sugar".

> [...]
    > przede wszystkim jak język przekłada się na praktykę programisty.
    > Nie tylko pod względem wspomnianej w artykule elegancji.

    Nikt powazny nie bedzie wybierze do wiekszego projektu jezyka ktorego
    uzywa 5 osob na uniwersytecie. To ze przyzwyczajenie i dobre biblioteki
    sa glownymi kryteriami preferowania jezyka to truizm. Ale czy to cos
    zlego ? W kapitalizmie niekoniecznie. W wiekszosci projektow liczy sie
    czas ich wykonania, im wiecej gotowych klockow i lepiej opanowana
    technika ich laczenia tym szybciej "domek" powstanie.

    Osobiscie nie uwzam ze TTM powinien byc jakimkolwiek wyznacznikiem.
    Ale zyjemy w swiecie gdzie wiekszosc sadzi inaczej.

    Natomiast projekty typu MenuetOS do swietnym przykladem na to, ze
    dobre oprogramowanie mozna i asemblerze pisac.

    > Dodatkowo zajmuję się profesjonalnie językami od jakiego czasu i
    > to co prawda nie zmienia moich opinii, ale mam alergię na cały typowy
    > BS.

    To widac :-).

    Pozdrawiam

    Marek

  • 10. Data: 2013-08-06 19:34:52
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Tue, 06 Aug 2013 11:05:49 +0200, Marek Borowski
    wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Troche tak, bo Twoja ocena byla hmm, dosc ostra.

    Tyle, że nie do końca serio.

    > Raczej w skali "must have", "preferable", "just sugar".

    Widzę bardziej stronę praktyczną: dla dużego projektu nie zdarzyło
    mi się wybierać języka. Mam kilka małych prywatnych projektów i jeden
    większy, zawsze piszę je w Pythonie i C++. Dlaczego? Po pierwsze
    z nawyku, po drugie dla ćwiczenia umiejętności (Javy nie muszę ćwiczyć,
    a mam jej też sporo profesjonalnie), po trzecie mam wszystko co
    potrzebuję, czyli też biblioteki lub całe aplikacje, po czwarte, albo
    pierwsze, bo lubię.

    W tym artykule autorzy dzielą powody na różne rodzaje, w tym właśnie
    albo wierzenia (wykres 11, fajny dla oka i duszy) i te mniej
    uświadomione, takie jak edukacja, nawyki, sposób myślenia.

> [...]
    > czas ich wykonania, im wiecej gotowych klockow i lepiej opanowana
    > technika ich laczenia tym szybciej "domek" powstanie.

    Tak, przy czym artykuł nie mówi o tym, dlaczego wszyscy wybierają
    popularne języki - masło maślane - ale jakie są tego powody i motywacje.
    Pythona też kiedyś używało "5 osób na uniwersytecie", ale potem stawał
    się językiem takim, jakim jest dzisiaj. Coś powoduje, że niektóre języki
    do końca świata będą używane przez "5 osób" a część stanie się popularna.

    Mówiąc "dostępne biblioteki" ma się na myśli głównie te "za free", w dużej
    mierze open source. Powiedziałbym, że komercyjne projekty należą
    do "followers" a nie "trend setters", ponieważ zazwyczaj nie generują,
    wprost przynajmniej, dużej ilości otwartego oprogramowania. Nawet jeżeli
    wspierają projekty, finansowo lub handlując pomoc techniczną za zwrotne
    ulepszenia, najczęściej nie są ich założycielami.

    IMO popularność języka rodzi się poprzez skomplikowny proces praktyki
    używania języka. Często nie sam język, ale filozofię i inne miękkie
    atrybuty. W procesach społecznych pisane i niepisane reguły mają
    wielki wpływ na formowanie zwyczajów, nawet takich jak kulturalne
    używanie noża przy stole miało historycznie wpływ na liczbę zabójstw -
    w średniowieczu jedzono sztyletami i używano ich często i gęsto do
    krojenia współbiesiadników. Python ma dość przyjemną filozofię i
    fajnie się go używa.

> [...]
    >
    > Natomiast projekty typu MenuetOS do swietnym przykladem na to, ze
    > dobre oprogramowanie mozna i asemblerze pisac.

    Myślę, że nie chodzi tylko o TTM. Projekty w C, takie jak git czy
    spora część GNOME, mają podobny TTM do Javy, a w biznesie spotyka
    się opinie, że C jest prymitywnym językiem a Java nie.

    --
    Edek