    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    <5d2bdc8c$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d2c3f78$0$17356$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d2c490c$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d2c4d00$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <pyv6fuel32jg$.zvwa4a6dgts5$.dlg@40tude.net>
    <5d32da6b$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    <1cozo1v9f2j7.1u1a4uf307hpu$.dlg@40tude.net>
    <5d34cad5$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <1lcegi3m2cgyb$.11ecu90owqcpd$.dlg@40tude.net>
    <5d362036$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d36d681$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d37880d$0$528$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: GPS
    Date: Wed, 24 Jul 2019 14:00:46 +0200

    dyskusyjnych:5d37880d$0$528$6...@n...neostrada.
    pl...
    "J.F." 5d36d681$0$500$6...@n...neostrada.pl

    >Nie wypowiem się -- wg Ciebie najwyraźniej
    >metodami domowymi można oszukać GPS. IMO

    Ja nie potrafie ? :-P

    >można zagłuszyć GPS, ale nie można oszukać
    >GPS metodami domowymi, czyli sprowadzić
    >odbiornik na manowce tak, by myślał, że
    >jest prowadzony poprawnie.

    Nie o to chodzi - on sam sie oszukuje.
    Na skutek zbiegu okolicznosci, albo awarii ... i chodzi o to, zeby
    auto/pilot mial informacje ze nie dziala.

    >Inna nazwa tego samego systemu -- inna w Europie,
    >inna Ameryce, inna w Japonii... System ten sam.

    Ale Egnos za europejskie pieniadze.

    >Niezupełnie możesz.

    IMO zupelnie ...

    >Niekoniecznie, bo czas satelitów nie jest ten sam.
    >Ten sam jest czas GPS -- różnie odchylony od czasu
    >satelitów.

    Nie bardzo rozumiem, co masz na mysli

    >Na dodatek te naziemne stacje raczej nie dają dokładności
    >centymetrowych. GPS na początku swego istnienia dawał
    >błąd o parę rzędów wielkości większy niż teraz.

    Bylo celowe zaklocanie. Ale nawet z nim dało sie usrednic w dlugim
    czasie i uzyskac lepsza dokladnosc.

    >Nie rozumiem Cię.

    Nie rozwiazujesz tak, jak cie w szkole uczyli eliminujac zmienne,
    tylko obliczasz kolejne przyblizenia, numeryczną metodą Newtona ...

    >ZTCW nie chodzą.

    >ZTCW 'czas GPS' nie jest tożsamy z czasem poszczególnych satelitów.

    >Facet z wykładu powiedział, że wystarczy podnieść zegarek atomowy
    >o 15 cm -- by zobaczyć różnicę związaną ze zmniejszeniem grawitacji.
    >Wg Ciebie satelity krążą po idealnych okręgach wokoło punktowego
    >środka masy Ziemi i nie widzą wpływu Księżyca?...

    >Naprawdę satelity mają różą szybkość i różną wysokość; Ziemia nie

    W minimalnym stopniu. Wiec i roznice sa minimalne.
    A ze sie je koryguje, to jakby ich nie bylo.

    >jest jednolita masowo/grawitacyjnie; Księżyc może zmniejszać
    >grawitację Ziemi lub zwiększać... (czas zależy i od prędkości,
    >i od grawitacji)
    >15 cm to niezbyt wiele jak na orbitę o średnicy ~55 Mm...

    Skoro chcemy centymetrową dokladnosc, to trzeba miec orbite pod
    centymetrową kontrolą.

    >Sam pisałeś, że orbity lubią być eliptyczne, zamiast kołowych.
    >Do tego dochodzi starzenie się zegarków na satelitach.
    >A i same zegarki są różne na różnych satelitach.

    Akurat powinny tak samo czas odmierzac.
    Ale w razie roznicy ... ustawia sie odpowiedni wspolczynnik korekcji i
    zegar dokladniej chodzi ..

    >Skąd taki wniosek, że nie jest problemem?
    >Z podstawówki ;) wiem, że to największy problem.
    >(niemal niemożliwy do pokonania w tamtych czasach)

    Skoro system dziala, to widac zostaly pokonane :-)

    >Czasu GPS, nie czasu satelity.

    >Mamy, o ile zegarki satelitów są zsynchronizowane
    >dostatecznie dobrze -- a nie są.

    Musza byc dobrze zsynchronizowane, bo bys nie mogl prawidlowej pozycji
    policzyc.

    Poza tym metodą "sferyczna" tego nie zmienisz.

    >Tak samo z dwoma punktami przecięcia dwóch okręgów.
    >Dodajesz trzeci okrąg -- masz jeden punkt. Albo
    >raczej -- jeden zakreślony obszar, bo każdy pomiar
    >jest obarczony błędem, przez co nie przecinasz

    No wlasnie - a jak srodki trzech okregow leza na jednej prostej, to
    nadal masz dwa punkty/obszary.

    >JF -- IMO odbiorniki naprawdę stosują metodę sferyczną

    Nie mowie nie. Prosta obliczeniowo. Ale z ta jedna niewiadomą czasową
    ... nadal smierdzi hiperbolami :-)

    >a DOPy mówią o wzajemnym położeniu satelitów w konstelacji...

    Trudno mi cos wykazac ...

    J.