    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    <5d2c3f78$0$17356$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d2c490c$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d2c4d00$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <pyv6fuel32jg$.zvwa4a6dgts5$.dlg@40tude.net>
    <5d32da6b$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    <1cozo1v9f2j7.1u1a4uf307hpu$.dlg@40tude.net>
    <5d34cad5$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <1lcegi3m2cgyb$.11ecu90owqcpd$.dlg@40tude.net>
    <5d362036$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d36d681$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d37880d$0$528$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d3848fe$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: GPS
    Date: Thu, 25 Jul 2019 17:20:51 +0200

    "J.F." 5d3848fe$0$521$6...@n...neostrada.pl

    > Ja nie potrafie ? :-P

    Nie o to mi chodzi. Wg Ciebie odbiornik odbiera
    informację bezpośrednio od stacji referencyjnych?

    > Nie o to chodzi - on sam sie oszukuje.
    > Na skutek zbiegu okolicznosci, albo awarii ... i chodzi
    > o to, zeby auto/pilot mial informacje ze nie dziala.

    Samolot IMO ma masę czujników, więc oszukanie nie jest łatwe,
    choć bywa i tak, że samolot rozwali się właśnie dlatego, że
    jego ,,zmysły'' zostały jakoś oszukane.

    IMO GPS może jedynie dopomóc -- takoż z GLONASS itp.

    > Ale Egnos za europejskie pieniadze.

    Być może.

    > IMO zupelnie ...

    To zależy od dokładności, którą/jaką chcesz osiągnąć.

    wyeliminowac czas.

    > Nie bardzo rozumiem, co masz na mysli

    To, co napisałem.

    > Bylo celowe zaklocanie.

    Co ma takie zakłócanie do dokładności?

    > Ale nawet z nim dało sie usrednic w dlugim czasie i uzyskac lepsza dokladnosc.

    > Nie rozwiazujesz tak, jak cie w szkole uczyli eliminujac zmienne,
    > tylko obliczasz kolejne przyblizenia, numeryczną metodą Newtona ...

    Nie znam szczegółowych algorytmów odbiorników GPS.

    > W minimalnym stopniu. Wiec i roznice sa minimalne.
    > A ze sie je koryguje, to jakby ich nie bylo.

    Nawet Wiki pisze o ,,czasie GPS'':

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Czas_GPS
    Czas GPS jest utrzymywany przez sieć zegarów atomowych
    rozmieszczonych w ośrodkach sterowania systemu GPS,
    na satelitach systemu GPS
    oraz w United States Naval Observatory.

    Poprawki dla zegarów pokładowych względem czasu GPS
    są na bieżąco wysłane do poszczególnych satelitów.

    > Skoro chcemy centymetrową dokladnosc, to trzeba miec orbite pod centymetrową
    kontrolą.

    Niekoniecznie -- do dokładności centymetrowych służą wielodniowe obserwacje.

    > Akurat powinny tak samo czas odmierzac.

    Nie mogą, bo są różnej generacji.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Czas_GPS
    Początkowy czas GPS wyznaczany był przez zegary atomowe cezowo-rubidowe,
    obecnie stosowane sąmasery wodorowe.
    Pozwoliło to zwiększyć dokładność wyznaczenia czasu z 10-7 do 10-10 s/24h.

    > Ale w razie roznicy ... ustawia sie odpowiedni wspolczynnik korekcji i zegar
    dokladniej chodzi ..

    > Skoro system dziala, to widac zostaly pokonane :-)

    W podstawówce byłem kilkadziesiąt lat temu.
    Wspomniany Jarek Lach uczył się ze mną chyba
    do piątej klasy, kiedy miałem 11 czy 12 lat.

    Czyli mogłem o tym słyszeć ponad 40 lat temu!

    > Musza byc dobrze zsynchronizowane, bo bys nie
    > mogl prawidlowej pozycji policzyc.

    Stale synchronizują się, ale to nie takie
    proste, bo czas to i droga, i pieniądz,
    i prędkość, i grawitacja... ;)

    > Poza tym metodą "sferyczna" tego nie zmienisz.

    Sferyczna IMO zakłada istnienie ,,jednego czasu GPS''
    opartego o czasy satelitów synchronizowane z resztą
    czasu, synchronizowaną m. in. z ,,czasem GPS'' itd... ;)

    satelitow sa takie same.

    > No wlasnie - a jak srodki trzech okregow leza na
    > jednej prostej, to nadal masz dwa punkty/obszary.

    Na szczęście w GPS to nie stwarza problemu.

    > Nie mowie nie. Prosta obliczeniowo. Ale z ta jedna niewiadomą czasową ... nadal
    smierdzi hiperbolami :-)

    Może otwórz okno? ;) Chyba jasną jest rzeczą, że można hiperboloidalnie,
    o ile nadajniki mają zerowe (bądź znane) przesunięcie czasowe. Problem
    w tym, że hiperbole nie dają Ci od razu pojęcia o czasie, bo czas nie
    jest w ogóle brany pod uwagę przy wyliczeniach, a GPS daje Ci (obok
    położenia) także czas.

    Hiperbole mogą w ogóle nie znać czasu -- oby słały jednocześnie,
    lub ze znanym przesunięciem czasowym.

    Skoro chcesz znać i położenie, i czas, dlaczego masz nie użyć
    układu 4 równań z 4 (jakoś ze sobą powiązanymi) niewiadomymi?

    > Trudno mi cos wykazac ...

    Więc wykażę:

    - czas GPS
    - sferykalność