eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaGenerator prostokąta z regulowanym wypełnieniem › Re: Generator prostokąta z regulowanym wy=?=?UTF-8?B?SVNPLTg4NTktMj9RP3BlPUIzbmllbmllbT89?=
    Date: Tue, 23 Sep 2014 08:53:49 +0200
    From: Zbych <z...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Generator prostokąta z regulowanym

    W dniu 2014-09-22 22:27, Marek pisze:

    > A może właśnie zaprzęganie procka do tak prostego zadania jest
    > przekombinowaniem?
    > Zresztą teraz jest moda, żeby do byle pierdółki zaprzęgać od razu
    > procka, zamiast
    > zastosować prawie gotowy scalak.

    Porównaj cenę jakiegoś małego uC (np. ATTINY10 - 2,50PLN netto za
    sztukę) z gotowym scalakiem (np. LTC6992 - 17PLN netto za sztukę), to
    będziesz wiedział czemu warto sięgnąć po uC.

    Ja na twoim miejscu spróbowałbym to zrobić jednak na podwójnym
    wzmacniaczu/komparatorze (LM358D/LM393D - 0,30PLN). Liniowość regulacji
    nie jest w twoim przypadku ważna, więc można spróbować tak:

    http://www.eevblog.com/forum/projects/pwm-signal-fro
    m-555-timer/?action=dlattach;attach=3517

    Wystarczy tylko wywalić potencjometr i trochę pomyśleć nad rozszerzeniem
    zakresu regulacji (zwiększyć amplitudę "trójkąta" z pierwszego stopnia).

    Skoro częstotliwość wyjściowa nie musi być stała, to możesz też zrobić
    układ na timerze 555:

    http://obrazki.elektroda.net/38_1231022605.jpg

    > No, ale załóżmy, że zastosuję procka. W takim razie co jego program
    > miałby robić
    > z prostokątem 200 Hz-owym? Liczyć jego współczynnik wypełnienia, a potem
    > generować
    > prostokąt o większej częstotliwości z tym samym wypełnieniem? Jak mógłby
    > wyglądać
    > algorytm pomiaru tego współczynnika i generowania przebiegu wyjściowego?

    Nawet te małe uC mają przetwornik A/C, więc na początek możesz zmierzyć
    uśrednione napięcie z PWMa i wygenerować swój PWM przy pomocy timera.

    Jeśli wcześniej nic nie robiłeś na uC, to będzie to prostsze niż pomiar
    czasu impulsu przez timer.