    From: shg <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Glowica w druk. atrament - jak sterowac ?
    Date: Thu, 15 Jul 2010 13:29:26 -0700 (PDT)

    On 15 Lip, 19:31, "Andy" <a...@c...pl> wrote:
    > Witam
    >
    > Czy glowice w atramentowkach dzialaja podobnie ?
    > Kiedys byly chyba termiczne a pozniej piezzo.
    >
    > Czy zeby wypluc pojedyncza kropelke
    > to musze tam przylozyc jakis skomplikoany sygnal ?
    >
    > Jakies krytyczne zaleznosci czasowe ?
    >
    > Konkretnie to glowica od EPSON R1800
    > o ile to ma znaczenie.
    >
    > --
    > Andrzej

    Na moje oko, ale zaznaczam że specjalnie się na tym nie znam, to
    głowice piezo trzeba potraktować skokiem napięcia w jedną stroną żeby
    wypluła kroplę i w drugą żeby wróciła do pierwotnego ustawienia
    (wyjście push-pull), nie wiem tylko czy potrzebna jest ujemna
    polaryzacja (żeby "cofnęła" się jeszcze bardziej w celu zassania),
    czas raczej nie ma znaczenia, piezo się odkształci i przestanie płynąć
    prąd, raczej... Nie wiem jakie napięcia, ani jaką pojemność to ma, a
    co za tym idzie, jaki ładunek trzeba dostarczyć i czy jest jakiś limit
    natężenia prądu.

    Termiczne miały raczej ostrzejsze wymagania - prąd tylko przez krótki
    czas, żeby nie przegrzać "grzałki".