    From: Marek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Gniazdo SD z pinami lutowanymi "od góry"
    Date: Tue, 02 Apr 2024 11:48:17 +0200

    On Sat, 30 Mar 2024 16:08:28 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > https://ep.com.pl/files/2171.pdf

    Fajne, ale z takimi zasobami jakie ma ta płytka to współczesne
    dystrybucje Linuxa się nie nadają, testowałem trochę wariantów z
    innym układem też z 32MB RAM i to było praktycznie nieużywalne.
    Fajnie na tym by chodził Linux 1.2.13 z 1995 (wtedy śmigał nawet na
    4MB RAM). Ale niestety jądra wspierające te mcu pojawiły się
    stosunkowo niedawno, już w momencie gdy cały user space spuchł tak,
    że na 32MB ram jest nieużywalne bo np. narzędzia do obsługi
    pakietowania powodują już swapowanie.

    Ze względu na dość dobrą binarną kompatybilność wsteczną jąder można
    połączyć stary user space z współczesnym jądrem dla danego mcu ale to
    trochę przekombinowane.
    Akurat mam taką specyfikę, że potrzebuję system posixowy, w którym
    kernel jest ładowany do ram (bez użycia i działania z flash), jak
    najmniejszy rozmiarowo, minimalistyczny co oczekiwań na wielkość
    zasobów, minimalistyczny co do koniecznych komponentów zewnętrznych
    (zew. układy pamięci itp.) podczas projektowania płytki.
    W ramach wolnego czasu sportowałem LiteBSD czyli maleńki prosty
    system 4.4BSD. W BSD jest fajne to, że kernel i cały userspace jest
    źródłowo "razem" w jednym src tree. W user space są wszystkie
    podstawowe narzędzia oraz daemony.
    Co do zasobów do podstawowego działania wystarcza mu 512 kB tam bo
    Serge jako pierwotny autor portu sportował kernel tylko na układy
    pic32mz z 512 kB ram natomiast ja dodałem wsparcie dla układów MZ z
    32 MB wewnętrznej ram oraz zmieniłem paradygmat ładowania kernela.
    Pierwotnie kernel rezydował na stałe w flash a binaria są ładowane do
    512kB SRAM układu. W porcie dla DA we flash siedzi tylko dedykowany
    u-boot, który ładuje image kernela do sdram (z dostępnych źródeł typu
    karta sd, tftp, USB) a sam kernel ma juz wsparcie do działania
    klasycznie w ram.
    Na razie przeportowałem kernel, dodałem driver do SDHOST bo
    oryginalnie nie było. System się botuje i podstawowe peryferia
    działają. Przyjemne jest to, że sam boot (wraz z procesowaniem
    /etc/rc) do momentu wyświetlenia "Login:" na konsoli to 4s (pomijając
    5s timeout uboota, który można zredukować do 0).
    Parę rzeczy jest jeszcze do poprawy ale wygląda to dość obiecująco.
    Śmieszne jest to, że w user space dostępny jest nawet kompilator C
    (pcc) więc można budować własne bianria natywnie na platformie i
    działa to całkiem sprawnie.
    Przyjemne dla mnie jest to, że całość jest minimalistyczna, wszystko
    jest pod ręką w jednym src tree.

    --
    Marek