  • 1. Data: 2024-03-30 08:08:23
    Temat: Gniazdo SD z pinami lutowanymi "od góry"
    Od: Atlantis <m...@w...com>

    Jakiś czas temu wspominałem, że zabrałem się za składnie polskiego
    komputerka linuksowego Sarge - projekt sprzed kilkunastu lat, opisywany
    w "Elektronice Praktycznej". Udało mi się złożyć kilka egzemplarzy z
    części, które w większości miałem pod ręką. Najbardziej problematycznymi
    elementami był kontroler Ethernet PHY STE100P oraz konkretne,
    najwyraźniej od dawna nieprodukowane złącze kart SD:

    http://www.tc-tek.com/pdf/TC-X6173-15XXXX(SD).pdf

    Na chwilę obecną mam jeden, niezłożony do końca egzemplarz tego
    komputerka, w którym brakuje właśnie gniazda SD. Przeszukałem sklepy w
    Internecie oraz aukcje (Allegro, eBay, Aliexpress) i nie jestem w stanie
    znaleźć ani tego konkretnego modelu, ani żadnego sensownego zamiennika.
    Ogólnie rzecz biorąc znalazłem bardzo niewiele podobnych gniazdek, w
    których piny byłyby lutowane "od góry", przed okienko w ekranie.

    Przez chwilę miałem pewne nadzieje co do tego gniazdka z oferty TME:
    https://www.tme.eu/pl/details/mx-503500-0991/zlacza-
    do-kart/molex/5035000991/

    Jednak po bliższym sprawdzeniu okazało się, że pola lutownicze wypadają
    w zupełnie innych miejscach.

    Najbliższym było to gniazdo:
    https://allegro.pl/oferta/zlacze-gniazdo-kart-mmc-sm
    d-13385439586
    Pasowałoby idealnie, za wyjątkiem nieco za długich pinów (ale można by
    je skrócić). Niestety jest to gniazdo pod karty MMC, a wiec brakuje w
    nim dwóch skrajnych pinów oraz wyprowadzeń styków detekcji i blokady zapisu.

    Ktoś z was może natknął się kiedyś na jakiś sklep, który jakimś cudem
    miałby jeszcze pasujące złacza w swojej ofercie? A może ktoś posiada
    takie w swoich zapasach i byłby skłonny je odsprzedać? :)

  • 2. Data: 2024-03-30 13:18:44
    Temat: Re: Gniazdo SD z pinami lutowanymi "od góry"
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 30 Mar 2024 08:08:23 +0100, Atlantis
    <m...@w...com> wrote:
    > Jakiś czas temu wspominałem, że zabrałem się za składnie polskiego
    > komputerka linuksowego Sarge - projekt sprzed kilkunastu lat,
    > opisywany

    Gdzie można o nim poczytać? Jaka dystrybucja na nim pójdzie? Jakie ma
    zasoby?

    --
    Marek

  • 3. Data: 2024-03-30 16:08:28
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > Gdzie można o nim poczytać? Jaka dystrybucja na nim pójdzie? Jakie ma
    > zasoby?

    Atlantis wszystko tu opisywał. A artykuł z EP jest tu:
    https://ep.com.pl/files/2171.pdf

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2024-03-30 17:32:00
    Od: Atlantis <m...@w...com>

    On 30.03.2024 13:18, Marek wrote:

    > Gdzie można o nim poczytać?

    Był opisany w "Elektronice Praktycznej" z lutego 2009. Na płycie
    dołączonej do czasopisma znalazły się także dodatkowe materiały.

    https://ep.com.pl/files/2171.pdf

    Jeszcze kilka lat temu działała strona autora. Obecnie można ją już
    tylko zobaczyć przez Web Archive. Niestety nie zostały zachowane obrazki
    i pliki do ściągnięcia.

    > Jaka dystrybucja na nim pójdzie? Jakie ma
    > zasoby?

    Komputerek ma dość skromne zasoby. Został zbudowany w oparciu o układ
    AT91RM9200, taktowany zegarem 180 MHz. Pamięć operacyjna to 32 MB
    zewnętrznego SDRAM-u. Kernel Linuksa (razem z bootloaderem drugiego
    poziomu i ubootem jest zapisany w pamięci SPI flash) natomiast userspace
    zajmuje kartę SD.

    Obecnie działa na tym antyczny Angstrom Linux. Ku mojemu zaskoczeniu
    okazało się, że serwer z repozytorium opkg ciągle jest on-line. Zmienił
    się nieco url, więc musiałem ręcznie dostosować konfigurację. Zasobów
    jest bardzo mało - żeby zainstalować/zaktualizować paczki przez opkg
    musiałem wcześniej ręcznie ubić całe mnóstwo procesów, bo inaczej
    wywalał się na braku RAM-u (swapu nie udało mi się skonfigurować).

    Generalnie jednak działa. W działaniu przypomina skromniejsze płytki jak
    Linkit Smart albo Onion Omega, ewentualnie starsze routery z OpenWRT.
    Chciałem trochę z nim poeksperymentować i zobaczyć, czy np. nie uda mi
    się zbudować i uruchomić na nim jakiegoś nowszego systemu. Dodatkowo
    chodzi mi po głowie pomysł podpięcia peryferiów (DAC, dysk IDE/karta CF,
    wyświetlacz LCD). Taka rozgrzewka przed konstrukcją własnego linuksowego
    komputerka - czymś, co mam na swojej liście projektów do zrobienia.

  • 5. Data: 2024-04-02 11:48:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 30 Mar 2024 16:08:28 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > https://ep.com.pl/files/2171.pdf

    Fajne, ale z takimi zasobami jakie ma ta płytka to współczesne
    dystrybucje Linuxa się nie nadają, testowałem trochę wariantów z
    innym układem też z 32MB RAM i to było praktycznie nieużywalne.
    Fajnie na tym by chodził Linux 1.2.13 z 1995 (wtedy śmigał nawet na
    4MB RAM). Ale niestety jądra wspierające te mcu pojawiły się
    stosunkowo niedawno, już w momencie gdy cały user space spuchł tak,
    że na 32MB ram jest nieużywalne bo np. narzędzia do obsługi
    pakietowania powodują już swapowanie.

    Ze względu na dość dobrą binarną kompatybilność wsteczną jąder można
    połączyć stary user space z współczesnym jądrem dla danego mcu ale to
    trochę przekombinowane.
    Akurat mam taką specyfikę, że potrzebuję system posixowy, w którym
    kernel jest ładowany do ram (bez użycia i działania z flash), jak
    najmniejszy rozmiarowo, minimalistyczny co oczekiwań na wielkość
    zasobów, minimalistyczny co do koniecznych komponentów zewnętrznych
    (zew. układy pamięci itp.) podczas projektowania płytki.
    W ramach wolnego czasu sportowałem LiteBSD czyli maleńki prosty
    system 4.4BSD. W BSD jest fajne to, że kernel i cały userspace jest
    źródłowo "razem" w jednym src tree. W user space są wszystkie
    podstawowe narzędzia oraz daemony.
    Co do zasobów do podstawowego działania wystarcza mu 512 kB tam bo
    Serge jako pierwotny autor portu sportował kernel tylko na układy
    pic32mz z 512 kB ram natomiast ja dodałem wsparcie dla układów MZ z
    32 MB wewnętrznej ram oraz zmieniłem paradygmat ładowania kernela.
    Pierwotnie kernel rezydował na stałe w flash a binaria są ładowane do
    512kB SRAM układu. W porcie dla DA we flash siedzi tylko dedykowany
    u-boot, który ładuje image kernela do sdram (z dostępnych źródeł typu
    karta sd, tftp, USB) a sam kernel ma juz wsparcie do działania
    klasycznie w ram.
    Na razie przeportowałem kernel, dodałem driver do SDHOST bo
    oryginalnie nie było. System się botuje i podstawowe peryferia
    działają. Przyjemne jest to, że sam boot (wraz z procesowaniem
    /etc/rc) do momentu wyświetlenia "Login:" na konsoli to 4s (pomijając
    5s timeout uboota, który można zredukować do 0).
    Parę rzeczy jest jeszcze do poprawy ale wygląda to dość obiecująco.
    Śmieszne jest to, że w user space dostępny jest nawet kompilator C
    (pcc) więc można budować własne bianria natywnie na platformie i
    działa to całkiem sprawnie.
    Przyjemne dla mnie jest to, że całość jest minimalistyczna, wszystko
    jest pod ręką w jednym src tree.

    --
    Marek