    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Graficzne wyświetlacze LCD
    Date: Wed, 15 Dec 2010 22:54:47 +0100

    On 2010-12-15 22:03, Adam Dybkowski wrote:

    > Do osiągnięcia ostatniego celu wystarczy zunifikowana biblioteka
    > graficzna rysująca w RAMie, obsługująca różne formaty pikseli.

    A więc 5x więcej błędów :)

    > A pod
    > konkretny model LCD tworzysz jedynie procedurki wypychające obrazek do
    > wyświetlacza.

    Może to być nietrywialne. Zacznijmy od tego że wypychanie moglo by się
    odbywac za pomoca DMA. Tak robie to w ARMie. Problem konwersji zostawiam
    komuś kto odbiera strumień. ARM dostaje poczatek i koniec framebuffera i
    wypycha uartem liniowy framebuffer do "wyswietlacza".

    Gdyby wyswietlacz składal się np. z dwóch połówek to zrobienie dma
    zaczyna być mniej trywialne bo albo dma i popieprzona organizacja
    framebuffera, albo konwerter i 2x więcej pamięci na framebuffer albo
    rezygnacja z dma i ręczne wypychanie. Wiekszośc wyświetlaczy ma głupawą
    koncepcję "pionowych" bajtów zamiast poziomych, to też mozna odwarcać w
    locie. Czasem trafia się takie g. jak np. 12864 który ma w środku dwa
    osobne wyswietlacze. Albo wyswietlacze bez kontrolera gdzie organizacja
    ekranu przypomina ULE z ZX Spectrum (jedna linia logiczna zajmuje N
    fizycznych w różnych miejscach). I tak dalej. Opanowanie wszystkich
    kombinacji to masa supportu w software i sporo drutow w hardware.
    Stosuje wartwę abstrakcji za pomocą AVRka i jest to całkiem fajne
    rozwiązanie jesli musze szybko dostarczyć urzadzenie z np. większym
    wyświetlaczem / innym wyświetlaczem. Przyznaje jednak że wypchnięcie
    32bpp VGA za pomocą UARTa jest raczej nieosiągalne. Stosuje jednak
    wyłacznie B&W i tam się sprawdza.

    > Dla pełnego wypasu możesz nawet zrobić sobie port QT. :)

    Oj, Qt to nie tylko grafika, ogólnie może być ciężko. Z drugiej strony
    szukajac kiedyś sensownej bibliteki graficznej pisanej z myslą o uC
    jakoś nie widze nic godnego uwagi.