  • 1. Data: 2010-12-14 21:01:27
    Temat: Graficzne wyświetlacze LCD
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Witam,

    Do tej pory podłączałem do mikrokontrolerów ATmega
    znakowe wyświetlacze LCD zgodne z HD44780.
    Teraz chciałem nauczyć się programowania graficznego,
    monochromatycznego wyświetlacza LCD
    (na początek np. 122x32 piksele).
    O ile w przypadku wyświetlaczy znakowych powszechnym
    standardem jest HD44780, to nie wiem, jak wygląda sprawa
    jakichś powszechny standardów w przypadku wyświetlacza
    graficznego. Chciałem się Was poradzić w tej kwestii.
    Jaki wyświetlacz wybrać, aby był to popularny standard,
    abym nie miał problemów z nabyciem wyświetlaczy o różnych
    rozdzielczościach, aby były dostępne przykłady programowania
    w C dla WinAVR. Z góry dziękuję za pomoc.

    R.

  • 2. Data: 2010-12-15 10:52:53
    Temat: Re: Graficzne wyświetlacze LCD
    Od: max441 <m...@w...pl>

    In article <4d07db26$0$22793$65785112@news.neostrada.pl>, y...@m...com
    says...

> [...]
    > rozdzielczościach, aby były dostępne przykłady programowania
    > w C dla WinAVR. Z góry dziękuję za pomoc.

    Z monochromatycznych graficznych to HD61202 albo T6963.

    P.

  • 3. Data: 2010-12-15 11:21:52
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > znakowe wyświetlacze LCD zgodne z HD44780.
    > Teraz chciałem nauczyć się programowania graficznego,

    Tak dla ciekawości zobacz jaki fajny wyświetlacz zastosowany jest np. w
    takim "Kindle". Ma bardzo dużą rozdzielczość, znikomy pobór prądu i
    wszytko na nim widać nawet w pełnym słońcu. Tego typu urządzeń jest
    coraz więcej. Zapewne wkrótce pojawią się na Allegro jakieś uszkodzone
    egzemplarze, z których można będzie wymontować wyświetlacz.

    Paweł

  • 4. Data: 2010-12-15 18:48:32
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > rozdzielczościach, aby były dostępne przykłady programowania
    > w C dla WinAVR. Z góry dziękuję za pomoc.

    Ja z reguły staram się to robić tak - tworzę w pamięci bufor obrazu
    (1bit/pixel) i w nim tworzę sobie obraz, który potem wysyłam do LCD... W
    ten sposób właściwie masz tylko dwie funkcje, które są zależne od typu
    LCD - inicjalizacja i wysłanie bufora :). Jest tylko jedno małe "ale" -
    wyświetlacze monochromatyczne różnią się pod względem organizacji
    pamięci - w jednych 1 bajt danych tworzy fragment jednego wiersza, w
    innych - fragment jednej kolumny... przez co musisz mieć dwa rodzaje
    funckji do rysowania, pisania itp "w buforze", albo dodatkową funkcję do
    "odwracania" buforu ;)... No ale to są de facto dwa rodzaje i koniec,
    żadnych niespodzianek nie będzie ;)...
    Tak czy siak... pamiętaj o tym, żeby procek miał na tyle dużo ramu, aby
    zmieścił się bufor (X * Y / 8) - dla takiego małego 122x32, to jest 488
    bajtów "straconych" na bufor...

    Konop

  • 5. Data: 2010-12-15 19:52:15
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-15 19:48, Konop wrote:
    > przez co musisz mieć dwa rodzaje
    > funckji do rysowania, pisania itp "w buforze", albo dodatkową funkcję do
    > "odwracania" buforu ;)... No ale to są de facto dwa rodzaje i koniec,
    > żadnych niespodzianek nie będzie ;)...

    Rozwiązuje to inaczej: pomiedzy CPU a wyswietlacz wkładam małego AVRa
    (czasem + szeregowy ram) który odwraca w locie obraz, służy jako
    framebuffer, albo jako generator synchronizacji do LCDków bez pamięci.
    Protokół zawsze ten sam: UART@1M + timeout na pierwszy bajt. 3 druty i
    wszystkie wyświetlacze zalatwione, jedynie w sofcie powiększam obraz
    ramki, organizacja zawsze ta sama. Dzieki temu mam jeden zestaw procedur
    graficznych a nie 5 i 5x więcej błedów.

  • 6. Data: 2010-12-15 20:08:28
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Dziękuję wszystkim za porady.
    Chciałem jeszcze zapytać, czy tymi
    wyświetlaczami warto się zainteresować
    (w sensie łatwości programowania, standardowości)?

    http://allegro.pl/art-nowe-lcd-192x64-f-y-g-led-piny
    -z-boku-i1334771306.html
    http://allegro.pl/art-nowe-lcd-graficzne-122x32-rozm
    -2x16-k-white-i1334187490.html
    http://allegro.pl/art-nowe-lcd-graficzne-122x32-rozm
    -2x16-white-blue-i1334187469.html
    http://allegro.pl/art-nowe-lcd-128x64-m-z-podsw-led-
    k-white-i1334188090.html

    Pozdrawiam,

  • 7. Data: 2010-12-15 21:03:07
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-12-15 20:52 Sebastian Biały napisał(a):

> [...]
    > wszystkie wyświetlacze zalatwione, jedynie w sofcie powiększam obraz
    > ramki, organizacja zawsze ta sama. Dzieki temu mam jeden zestaw procedur

    Do osiągnięcia ostatniego celu wystarczy zunifikowana biblioteka
    graficzna rysująca w RAMie, obsługująca różne formaty pikseli. A pod
    konkretny model LCD tworzysz jedynie procedurki wypychające obrazek do
    wyświetlacza.

    Zresztą najprościej idzie stosowanie wyświetlaczy TFT w nieco większych
    ARMach - jeżeli na pokładzie jest kontroler LCD (np. w AT91SAM9261) to
    cała zabawa jest bardzo prosta. Kwestia tylko tej biblioteki rysującej.
    Dla pełnego wypasu możesz nawet zrobić sobie port QT. :)

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 8. Data: 2010-12-15 21:07:07
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-12-15 12:21 Paweł napisał(a):

    > Tak dla ciekawości zobacz jaki fajny wyświetlacz zastosowany jest np. w
    > takim "Kindle". Ma bardzo dużą rozdzielczość, znikomy pobór prądu i
    > wszytko na nim widać nawet w pełnym słońcu.

    Jasssne, a widziałeś jak to działa w praktyce (albo chociaż w nieco
    lepszej jakości filmiku na YT)? Koszmarny czas zmiany zawartości -
    wszystkie piksele robią się czarne, kilkaset ms później białe a kolejne
    kilkaset ms później pojawia się właściwy obraz. Nawet przy czytaniu
    książki potrafi wqrzać a co już mówić o pokazywaniu jakichkolwiek
    animacji. Dobre tylko do bardzo-wolno-zmiennych odczytów, np. pogody
    ściąganej z serwera co 15 minut. Chociaż to ostatnie i tak chętniej
    obejrzałbym na kolorowym LCD transrefleksyjnym (takim jak np. stosowane
    w starszych outdoorowych GPSach Garmin) - wspaniale widocznym bez
    podświetlania nawet w pełnym słońcu, a dodatkowo z możliwością
    podświetlenia gdy jest ciemno - co nie jest możliwe w wyświetlaczu Kindle.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2010-12-15 21:54:47
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-15 22:03, Adam Dybkowski wrote:

    > Do osiągnięcia ostatniego celu wystarczy zunifikowana biblioteka
    > graficzna rysująca w RAMie, obsługująca różne formaty pikseli.

    A więc 5x więcej błędów :)

    > A pod
    > konkretny model LCD tworzysz jedynie procedurki wypychające obrazek do
    > wyświetlacza.

    Może to być nietrywialne. Zacznijmy od tego że wypychanie moglo by się
    odbywac za pomoca DMA. Tak robie to w ARMie. Problem konwersji zostawiam
    komuś kto odbiera strumień. ARM dostaje poczatek i koniec framebuffera i
    wypycha uartem liniowy framebuffer do "wyswietlacza".

    Gdyby wyswietlacz składal się np. z dwóch połówek to zrobienie dma
    zaczyna być mniej trywialne bo albo dma i popieprzona organizacja
    framebuffera, albo konwerter i 2x więcej pamięci na framebuffer albo
    rezygnacja z dma i ręczne wypychanie. Wiekszośc wyświetlaczy ma głupawą
    koncepcję "pionowych" bajtów zamiast poziomych, to też mozna odwarcać w
    locie. Czasem trafia się takie g. jak np. 12864 który ma w środku dwa
    osobne wyswietlacze. Albo wyswietlacze bez kontrolera gdzie organizacja
    ekranu przypomina ULE z ZX Spectrum (jedna linia logiczna zajmuje N
    fizycznych w różnych miejscach). I tak dalej. Opanowanie wszystkich
    kombinacji to masa supportu w software i sporo drutow w hardware.
    Stosuje wartwę abstrakcji za pomocą AVRka i jest to całkiem fajne
    rozwiązanie jesli musze szybko dostarczyć urzadzenie z np. większym
    wyświetlaczem / innym wyświetlaczem. Przyznaje jednak że wypchnięcie
    32bpp VGA za pomocą UARTa jest raczej nieosiągalne. Stosuje jednak
    wyłacznie B&W i tam się sprawdza.

    > Dla pełnego wypasu możesz nawet zrobić sobie port QT. :)

    Oj, Qt to nie tylko grafika, ogólnie może być ciężko. Z drugiej strony
    szukajac kiedyś sensownej bibliteki graficznej pisanej z myslą o uC
    jakoś nie widze nic godnego uwagi.

  • 10. Data: 2010-12-15 22:18:08
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Jasssne, a widziałeś jak to działa w praktyce (albo chociaż w nieco
    > lepszej jakości filmiku na YT)
    Tak
    Rzeczywiście nie nadaje się do pokazywania animacji. Jednak obrazy
    statyczne wg. mnie są w jakości chyba niemożliwej do osiągnięcia na
    innych typach wyświetlaczy. To rzeczywiście wygląda jak zadrukowana
    kartka papieru. Czas zmiany zawartości miliona pikseli to około 1 sek. W
    wielu zastosowaniach jest to do zaakceptowania. Najlepsze jest to, że
    można odłączyć zasilanie i nadal widać obraz.

    Paweł