  • Data: 2017-06-04 19:51:25
    Temat: Re: Hot air lutowanie - czym i jak
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-06-04 o 13:49, slawek pisze:
    > Jeszcze jeden drobiazg - o który zupełnie zapomniałem zapytać:
    >
    > czy lutujecie cyną bezołowiową, czy z ołowiem?
    >
    > Nie chodzi mi o wszczynanie dyskusji nt. "lut bez ołowiu", ale po prostu
    > o to, czy przypadkiem nie jest tak, że dobre lutownice są niezbędnie
    > potrzebne przy ROHS, choć przy cynie z ołowiem były co prawda wygodne,
    > ale niezbędnie konieczne?

    Tak, do lutowania bezołowiowego bezwzględnie konieczna jest super duper
    lutownica. Tak przynajmniej twierdzą sprzedawcy tychże. Ale jak dochodzi
    do konkretów to spuszczają z tonu. Wiadomo, że jak lepiej trzyma
    temperaturę to jest zwyczajnie lepiej, ale nic poza tym. Na produkcji i
    tak ludzie ustawiają przynajmniej 300 stopni, a jak się da to i więcej,
    bo szybciej się lutuje. Lutowanie nie odbywa się na podstawie pomiaru
    temperatury tylko obserwacji procesu lutowania. Jak ktoś umie i ma pewną
    rękę to da radę nawet przy 400 stopniach zrobić poprawne luty, ale to
    już ostra jazda jak dla mnie, tzn jakby trzeba było no to by się dało,
    ale ja lubię spokojnie.

    > Na ile sensowne jest używanie "zielonej" cyny - ok utrudnia - ale czy to
    > jest poziom "trochę" czy "drastycznie"? Tzn. czy da się to opanować po
    > tygodniu prób czy nie?

    Lutujesz normalnie, tylko trzeba się przyzwyczaić że poprawny lut
    inaczej wygląda. Ale nie znam żadnego rozsądnego powodu żeby w domu
    utrudniać sobie życie używaniem bezołowiówki. A powodów żeby tego nie
    robić znajdzie się parę "dużych". I temperatura wcale nie jest jakaś
    specjalnie istotna.

    Pozdrawiam

    DD