  • Data: 2023-09-04 15:38:01
    Temat: Re: ISDN
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 4 Sep 2023 14:56:29 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Może i była znana, ale statek to nie wóz pelengacyjny, nie da się nim
    > szybko przemieszczać po morzu, by zlokalizować nadajnik.

    Im wystarczy jeden kierunek, żeby wiedziec w którą stronę płynąć.
    A namiernik przyda sie tez do nawigacji.

    > Pewnie się bały, ale tylko trochę. Uboot daje nura -- i tyle go widzieli.

    W nocy tak. W dzien troche gorzej, bo samoloty mogą przyleciec szybko.
    A bez radaru są trudne do zauważenia.

    radary na ubootach sie pojawily w okolicach 1943
    https://uboat.net/technical/radar.htm

    P.S.
    "The Berlin series of centimetric (9cm) radars, built by Telefunken,
    was based on the British development of the cavity magnetron, as found
    in a British bomber shot down near Rotterdam on 3 February 1943. This
    was a painful surprise for the Germans. Not only were they far behind
    in the development of centimetric radar, they had just abandoned it,
    in the belief that it would not be effective. Tests of the captured
    radar, code named Rotterdam, revealed its performance, and it was
    quickly copied under the name 'Berlin'. As was typical, the German
    copy was better engineered than its British equivalent, and thus
    considerably lighter and smaller. "

    A magnetron to podobno było takie wielkie osiągnięcie Brytyjczyków.

    pojawiły sie tez detektory
    https://uboat.net/technical/detectors.htm

    I jeszcze
    http://www.swiatradio.com.pl/archiwum/2002/ubot.htm