    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: ISDN
    Date: Mon, 4 Sep 2023 20:36:42 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <18odxt17bl465$.ib53ighcnnfr.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1mp4blm3fjhye.1jb47iouokh4i$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <fxssl8kx0dgh.1cz96sgh1dajv$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <r...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <i...@4...net>

    Pan J.F napisał:

    > No, skoro wystarczylo zblizyc cały generator do radia,
    > to mozna zblizyc i drucik. Ale jakies nieładne mi się to wydaje :-)

    Jak dłubałem w starych lampowych radiach (wtedy nawet nie aż tak bardzo
    starych), to zauważyłem, że czasem wystarczy dotknąć śrubokrętem do
    jakiegoś punktu lutowniczego, a ono zaczyna grać lepiej. Nie wiem skąd
    to się brało (wtedy wiedziałem jeszcze mniej, byłem bardzo młody), może
    jakieś sprzężenia pojemnoścowe, czy cóś. Projektanci tych wynalazków
    być może swoją robotę traktowali bardziej jak sztukę, niż ścisłą wiedzę.
    Schemat ideowy nie do końca opisywał to, co co zlutowano na łączówkach.

    > Czyli po prostu zamieniali na generator, a on robił za mixer
    > i wzmacniacz sygnału antenowego, i tak odbierał CW?
    >
    > Hm, musze kiedys sprobować, ale na tranzystorze sie to uda ?

    Miałem kiedyś enerdowską książkę, w której omawiano te wszystkie układy.
    Nie tylko teoretycznie, bo były też kompletne opisy wykonawcze. Radia
    głównie lampowe, ale był też rozdział pod tytułem "audion tranzystorowy".

    Zaguglałem i wyskoczyło mi takie:

    https://www.elektormagazine.de/magazine/elektor-2012
    07/4146

    To nowy, zupełnie inny tekst, ale na jego podstawie można sobie zrobić
    Zwei-Transistor-Audion.

    --
    Jarek