  • 1. Data: 2012-02-25 21:39:06
    Temat: Jak działa taka dziwna prądnica?
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    Witam.

    Znajomy podesłał mi link do takiego cuda:
    http://www.bikerumor.com/2012/02/24/magnic-light-a-d
    ynamo-that-functions-free-of-components/
    Jest tam wideo, na którym coś od biedy widać jak to jest zrobione (czyli
    jakaś cewka, magnes neodymowy i że działa to na prądach wirowych). Na
    oficjalnej stronie jest już raczej tylko marketingowa wersja.
    Nie do końca czaję jak to działa.
    Na razie wymyśliłem, że może jest tak:
    1. Silny magnes wytwarza prądy wirowe w pobliskiej poruszającej się feldze
    2. Jest cewka za nim (patrząc się wg. ruchu felgi) i przynajmniej na
    początku coś się w niej indukuje.
    No i teraz co dalej? Te krążące prądy wirowe wytwarzają na tyle
    niejednorodne/zmienne pole magnetyczne, że ta cewka ma co robić i da się
    z tego zasilać diodę? Czy może jest jeszcze jedna cewka wokół magnesu
    trwałego, zasilana z tej pierwszej cewki, czym moduluje trochę strumień
    (ale neodyma to chyba niewiele?), co daje zmienne prądy wirowe itd. Ta
    druga opcja trochę mi pachnie perpetuum-mobile, ale z drugiej strony
    widać przy niskich obrotach jak te ledy migają, więc jest zależność od
    prędkości obrotowej.
    Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa, bo mi w tym przypadku się
    trochę skończyła wyobraźnia:-(

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 2. Data: 2012-02-25 22:32:06
    Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Marek Wodzinski"
    > Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa

    1 kg neodymów w feldze? :-)

    Robert

  • 3. Data: 2012-02-25 23:48:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 Feb 2012 22:39:06 +0100, Marek Wodzinski napisał(a):
> [...]
    > No i teraz co dalej? Te krążące prądy wirowe wytwarzają na tyle
    > niejednorodne/zmienne pole magnetyczne, że ta cewka ma co robić i da się

    watpie, chociaz - jesli kolo ma bicie, to odleglosc moze byc istotna.

> [...]
    > (ale neodyma to chyba niewiele?), co daje zmienne prądy wirowe itd. Ta
    > druga opcja trochę mi pachnie perpetuum-mobile

    Mnie tez.

    > Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa, bo mi w tym przypadku się
    > trochę skończyła wyobraźnia:-(

    chyba wpadlem na ciekawy pomysl - gdyby tam byl wirnik z magnesami, to
    przesuwajaca obrecz napedzalaby go.
    I moglby krecic pradnica, albo obracac sie swobodnie i indukowac napiecie w
    cewce.

    J.

  • 4. Data: 2012-02-26 00:17:18
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-02-25 22:39, Marek Wodzinski pisze:
> [...]
    > prędkości obrotowej.
    > Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa, bo mi w tym przypadku się

    No właśnie tak, jak napisałeś. Czujniki prędkości oparte o to
    rozwiązanie są stosowane tu i ówdzie. Tutaj dochodzi jeszcze
    samowzbudzenie na magnesie trwałym. Zdaje się nawet, że jest coś takiego
    jak przetwornica rezonansowa, gdzie rolę felgi rowerowej odgrywa rdzeń
    dławika.

  • 5. Data: 2012-02-26 08:15:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    > 1. Silny magnes wytwarza prądy wirowe w pobliskiej poruszającej się feldze
    > 2. Jest cewka za nim (patrząc się wg. ruchu felgi) i przynajmniej na

    Nie, tak nie da rady. Generacja mocy użytecznej może mieć nic wspólnego z
    prądami wirowymi (przynajmniej w pozytywnym sensie). Jedyne co mi
    przychodzi do głowy to modulacja strumienia magnetycznego przez stalowe
    szprychy. Ale się nie będę upierał przy tym :) Konkurs na pomysł dalej
    otwarty :)
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2012-02-26 09:27:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 26 Feb 2012 09:15:59 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Konkurs na pomysł dalej
    > otwarty :)

    Uzupełnię. Jeśli w obudowie lampek znajduje się ruchomy (obrotowy) element
    związany z magnesami to będzie on poruszany/obracany przez oddziaływanie z
    prądami wirowymi w feldze. Ten ruch obrotowy wirnika można wykorzystać do
    generacji prądu w jakimś uzwojeniu.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2012-02-26 12:05:14
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 26.02.2012 01:17, Tomasz Wójtowicz wrote:

> [...]
    > samowzbudzenie na magnesie trwałym. Zdaje się nawet, że jest coś takiego
    > jak przetwornica rezonansowa, gdzie rolę felgi rowerowej odgrywa rdzeń

    Na filmie widać zadziwjającą sprawność - ciężko w to uwierzyć - straty w
    feldze, rozpraszanie pola itp. Co na to "wiatrakowcy"? - może czas
    porzucić "amerykanki" i przejść na coś takiego?

    Mirek.

  • 8. Data: 2012-02-26 12:45:07
    Od: "news" <newz>

    Użytkownik "Mirek" napisał:
    > Na filmie widać zadziwjającą sprawność - ciężko w to uwierzyć
    > - straty w feldze, rozpraszanie pola itp. Co na to "wiatrakowcy"?
    > - może czas porzucić "amerykanki" i przejść na coś takiego?

    nie wiem jaka jest sprawność amerykanki, ale na filmie widać jedynie
    zadziwiająco niską sprawność tradycyjnego dynama rowerowego, a nie
    odwrotnie!
    jaki z tego morał?

  • 9. Data: 2012-02-26 12:50:47
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-02-26 13:45, news pisze:

    > nie wiem jaka jest sprawność amerykanki, ale na filmie widać jedynie
    > zadziwiająco niską sprawność tradycyjnego dynama rowerowego, a nie
    > odwrotnie!
    W tradycyjnym dynamie rowerowym zadziwiająco niską sprawność to ma
    przede wszystkim przekładnia cierno-boczno-ślizgająca się, oraz
    anemiczna żarówka pędzona tym dynamem.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2012-02-26 13:01:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Feb 2012 13:50:47 +0100, BartekK napisał(a):
    > W tradycyjnym dynamie rowerowym zadziwiająco niską sprawność to ma
    > przede wszystkim przekładnia cierno-boczno-ślizgająca się, oraz
    > anemiczna żarówka pędzona tym dynamem.

    Zarowka owszem, ale te przekladnie ktos sprawdzal czy ona naprawde taka
    kiepska ?
    co prawda jak ktos ma w piascie to moze szybko porownac opory ruchu, bo
    mocy dostarczaja tyle samo.

    P.S. Ktos tu kiedys podsylal badania oporow pradnicy w piascie - czy lepiej
    za dnia jezdzic z rozwarta czy ze zwarta ... i w miare podobnie wychodzilo.

    J.