    From: Ilona <i...@u...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak działają prosumenckie elektroniczne liczniki en.?
    Date: Thu, 15 Feb 2018 01:31:36 +0100
    <p5p35h$dhp$1@node1.news.atman.pl> <p5p5ht$fpl$1@node1.news.atman.pl>
    <p5p5u4$ga3$1@node1.news.atman.pl> <p5p8d0$68l$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <p5rvcl$mkp$1@node2.news.atman.pl>
    <d...@g...com>
    <4p27p79d4pcf.5eev37ywwmc6$.dlg@40tude.net>
    <b...@g...com>
    <2...@4...net>
    <7...@g...com>
    <b288o1pk8bm6$.ik015l3k2jnu.dlg@40tude.net>
    <p603u8$ibs$1@node2.news.atman.pl> <p60416$ibs$2@node2.news.atman.pl>
    <1dtsestkqc2b1.145nftay6qiub$.dlg@40tude.net>

    On 2018-02-14 09:18, J.F. wrote:
> [...]
    e/maszyny-synchroniczne#rodzaje

    > Hm, IMO bilans dotyczy mocy czynnej. Rowna sie mocy z turbiny minus
    > straty.
    >
    > Patrzac na ten wykres:
    > - cos mi sie tu nie zgadza, bo mamy przeciez dwa parametry - moment
    > napedowy i prad wzbudzenia, a tu sprowadzaja do jednego.
    > - czyli normalnie elektrownie pracuja w zakresie [-pi/2, 0], na
    > pradnicach niedowzbudzonych ? I one wtedy "pobieraja moc bierna
    > indukcyjna z sieci", czyli na polski: dobrze wspolpracuja z
    > obciazeniami indukcyjnymi ?

    Tak wlasnie jest, przy pracy pradnicowej, produkuja bierna pojemnosciowa.

    > -ale w moim przykladzie - grozi wypadniecie z synchronizmu, czy raczej
    > nie, bo wszak generator pracowal, a moment z turbiny wzrosnie tylko 2
    > razy ?

    Generalnie, obroty wzbudzenia maja byc synchroniczne, n=3000[obr/min],
    ale, przesuniecie osi magnetycznej wzbudzenia, wzgledem wirujacego pola
    w stojanie, to jest zagadnienie, ktorym decyduje sie o rodzaju pracy,
    (pradnicowy lub silnikowy).

    > -hm, jesli wzbudzeniem mozna regulowac ilosc mocy biernej ...
    > to co bedzie, jesli nie bedzie zbilansowana ?
    > Obciazenie pobiera powiedzmy 100MW mocy czynnej i 20MW indukcyjnej,
    > a generator ustawiony na 100MW czynnej i -30 indukcyjnej

    Generator produkuje -30 MW indukcyjnej, czyli, produkuje 30 MW biernej
    pojemnosciowej.
    W takim ukladzie, pojawia sie 10 MW mocy biernej pojemnosciowej.
    Calosc, jedzie troche, 'po bandzie', ale ogolnie nie jest zle...
    Wszystko zalezy od tego, jaka jest moc znamionowa tego generatora.
    (z wykresow ponizej widac,ze generator tak ze 150 MW, da rade).

    http://www.elektro.info.pl/images/photos/24/6333/__b
    _wykorzystanie_generatorow-synchronicznych_rys03.jpg

    'linia LJG określa granicę stabilności dynamicznej'

    'linia FCID ogranicza dopuszczalny zakres pracy'.

    http://www.elektro.info.pl/artykul/id6333,wykorzysta
    nie-generatorow-synchronicznych-pracujacych-w-uklada
    ch-kogeneracyjnych-w-nadaznym-ukladzie-kompensacji-m
    ocy-biernej?print=1