  • 21. Data: 2013-01-09 08:32:48
    Temat: Re: Jak interpretować jasność obiektywu?
    Od: "quent" <x...@x...com>

    dyskusyjnych:kci48i$1rs$...@n...news.atman.pl...
    > Dla uproszczenia mamy stałoogniskowy obiektyw np. S = d/f = 2.8. Z jednej
    > strony sam piszesz, ze założenie filtru szarego redukuje ilość światła. Z
    > drugiej strony założenie tego filtru nie wpływa na światłosiłę układu
    > optycznego (nadal jest 2.8 bo nie zmieniła się ani ogniskowa ani
    > średnica). Mimo to zdjęcie wychodzi ciemniejsze.

    Wszystko się zgadza.
    Układ optyczny (obiektyw) ma tę samą "jasność".
    Dlaczego miałby mieć inną?
    Mniej światła pada na obiektyw gdy założymy na niego filtr szary, tylko
    tyle.

    Pozdr.

  • 22. Data: 2013-01-09 09:30:06
    Od: "...:::Tomek:::..." <t...@s...pl>

    W dniu 2013-01-08 22:48, Marek pisze:
    > Innymi słowy przy tej samej światłosile oba przypadki (oba "obiektywy")
    > dały różną ilość światła na matrycy. Gdzie robię błąd myślowy?

    Czy jeśli tym samym obiektywem i na tych samych ustawieniach zrobisz dwa
    zdjęcia obiektu oświetlonego światłem naturalnym - jedno w południe, a
    drugie o północy, czy to znaczy że to drugie zdjęcie wykonałeś
    ciemniejszym obiektywem? :-)

    Tomek

  • 23. Data: 2013-01-09 10:24:26
    Od: "J.R." <j...@g...pl>

    W dniu 2013-01-08 21:28, Marek pisze:

    > A to o to chodzi! :-) Czyli jasność obiektywu nie określa wprost jaka
    > ilość światła przez niego przejdzie a jedynie światłosiłę - tak jak
    > zasugerowałeś wcześniej?

    Tak.

    > Czyli jeśli kupimy dwa obiektywy o tej samej
    > jasności, to zdjęcia robione nimi przy tych samych nastawach aparatu
    > mogą być bardzo różnie doświetlone?

    Nie, mimo wszystko soczewki obiektywów robi się na ogół z tak
    przezroczystych materiałów, jak to jest tylko możliwe.
    I "bardzo rózne" naświetlenie raczej nie wchodzi w rachubę.

    Ale... dla filmówców nawet te drobne różnice są istotne. I oni zamiast
    skali f (np. f2.8) używają skali T. Obiektyw T2.8 daje naświetlenie
    takie, jakie dawałby idealnie przezroczysty obiektyw f2.8

    W skrócie - skala f decyduje o głębi ostrości, skala t decyduje o
    naświetlaniu, w praktyce różnicę można zaniedbać.

    http://www.lavideofilmmaker.com/cinematography/f-sto
    ps-focal-length-lens-aperture.html

    --
    J.R.

  • 24. Data: 2013-01-09 13:52:18
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-08 23:42, mt pisze:

    > Bo odcinasz część światła dochodzącego do układu optycznego.

    Ok, nie pasuje Ci miejsce tłumienia światła więc przenieśmy je do
    wewnątrz obiektywu jak to wcześniej poczyniłem. Teraz układ optyczny sam
    sobie odcina część światła gdy soczewka będzie mniej przejrzysta bo
    użyto gorszego materiału. A może zakłada się, że szkło nie potrafi
    ograniczać ilości światła i wszystkie obiektywy o tej samej średnicy i
    ogniskowej zawsze przepuszczą taką samą ilość światła niezależnie od
    użytych materiałów i w związku z tym zawsze będą oznaczane tym samym f?

    > Ano tu, że nie rozumiesz, że założenie filtra niejako zmienia, z punktu
    > widzenia układu obiektyw-matryca, oświetlenie sceny. Jeżeli robisz
    > zdjęcie w pokoju i zasłonisz żaluzje w oknach, które odetną 2 EV, to z
    > obiektywu 2.8 robi Ci się 5.6? No zlituj się.

    No dobrze, rozumiem Twoje intencje, ale Ty moich raczej nie. Może
    jeszcze inaczej opiszę to samo. Popatrz na zagadnienie w drugą stronę. Z
    tego wynika, że 2.8 na obiektywie nie mówi nic o tym jakie tłumienie
    wnosi szkło obiektywu. Obiektyw, który jest ledwo przejrzysty też będzie
    miał 2.8 bo liczy się wyłącznie średnica i ogniskowa to wyliczenia jego
    jasności. Czyli 2.8 może oznaczać zarówno obiektyw o dużej jak i
    tragicznej przepuszczalności światła. Dlaczego tak jednak nie jest?

  • 25. Data: 2013-01-09 13:54:40
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-09 08:26, quent pisze:

    > A wpłynęło?

    Oczywiście, że nie :-)

    > Jasność ob. to z definicji "kwadrat stosunku średnicy otworu obiektywu
    > do jego ogniskowej".

    Czyli z tego wynika jeśli do obiektywu napchamy chińskich, ledwo
    przejrzystych soczewek to mimo tego, że nie przepuści on prawie w ogóle
    światła, to jasność będzie miał świetną bo liczy się tylko średnica i
    ogniskowa?

  • 26. Data: 2013-01-09 13:58:36
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-09 08:32, quent pisze:

    > Wszystko się zgadza.
    > Układ optyczny (obiektyw) ma tę samą "jasność".
    > Dlaczego miałby mieć inną?

    Utożsamiałem pojęcie obiektywu o dużej jasności z obiektywem o dużej
    przepuszczalności światła. Zakładałem, że obiektyw 2.8 przepuści więcej
    światła niż 5.6 tymczasem wynika z tego, że może być dokładnie
    odwrotnie. Jeśli w obiektywie 2.8 wymienimy soczewki na kiepsko
    przepuszczające światło, to nadal będzie on miał jasność 2.8 bo liczy
    się średnica i ogniskowa wyłącznie do określenia jasności. Czy tak?

  • 27. Data: 2013-01-09 14:07:59
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-09 09:30, ...:::Tomek:::... pisze:

> [...]
    > zdjęcia obiektu oświetlonego światłem naturalnym - jedno w południe, a
    > drugie o północy, czy to znaczy że to drugie zdjęcie wykonałeś

    To ja teraz odwrócę kota ogonem. Masz scenę oświetloną stabilnym
    światłem. Robisz zdjęcie obiektywem o jasności 2.8. Wychodzi dobrze
    doświetlone. Teraz rozbierasz obiektyw, wymieniasz soczewkę na najgorszą
    na rynku - ledwo przejrzystą, składasz go do kupy. Zdjęcie wychodzi
    ciemne. Pytanie: czy jasność obu obiektywów jest taka sama? Pewnie tak.
    Będzie wynosiła ona 2.8.

    Robisz kolejny eksperyment. Bierzesz obiektyw o mniejszej jasności, np.
    5.6. Robisz zdjęcie i wychodzi ono jaśniejsze niż przy 2.8 o kiepskiej
    jakości szkłach. Czyli obiektyw 5.6 może zrobić jaśniejsze foty niż 2.8.
    Czy tak?

    W efekcie parametr f obiektywu nie określa ile światła dotrze do
    matrycy. Trzymając się tego może okazać się, że w pomieszczeniach będę
    używał "ciemniejszego" obiektywu bo zdjęcia wychodzą jaśniejsze :-D
    Tworzy się absurd, o którym piszę.

  • 28. Data: 2013-01-09 14:08:45
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-09 13:52, Marek pisze:

> [...]
    > ogniskowej zawsze przepuszczą taką samą ilość światła niezależnie od
    > użytych materiałów i w związku z tym zawsze będą oznaczane tym samym f?

    Zakłada się, że wpływ samych soczewek na transmisję światła w normalnych
    zastosowaniach fotograficznych jest pomijalny.

> [...]
    > jasności. Czyli 2.8 może oznaczać zarówno obiektyw o dużej jak i
    > tragicznej przepuszczalności światła. Dlaczego tak jednak nie jest?

    Pokaż dwa obiektywy o takiej samej światłosile (zwykłe obiektywy foto,
    bez specjalistycznego sprzętu optycznego, sprzętu medycznego itd.),
    które dadzą zupełnie różne wyniki ekspozycji, bo inaczej to jest
    bezsensowne dzielenie włosa na czworo.

    --
    marcin

  • 29. Data: 2013-01-09 14:17:04
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Zakłada się, że wpływ samych soczewek na transmisję światła w normalnych
    > zastosowaniach fotograficznych jest pomijalny.

    Aaaaahaaaa! No to teraz wszystko stało się oczywiste. To właśnie
    chciałem usłyszeć. W życiu nie pomyślałbym, że takie założenie można
    poczynić. Ono wszystko zmienia.

> [...]
    > bez specjalistycznego sprzętu optycznego, sprzętu medycznego itd.),
    > które dadzą zupełnie różne wyniki ekspozycji, bo inaczej to jest

    Nie pokażę gdyż zapewne takich nie ma, co mi uświadomiłeś powyżej.
    Powyższe założenie, którego istnienie w bólach wydedukowałem mimo iż
    wydawało mi się ono mało prawdopodobnym, okazało się słuszne. :-D

  • 30. Data: 2013-01-09 14:17:14
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-09 13:58, Marek pisze:

> [...]
    > przepuszczające światło, to nadal będzie on miał jasność 2.8 bo liczy
    > się średnica i ogniskowa wyłącznie do określenia jasności. Czy tak?

    Bo 2.8 przepuści więcej światła niż 5.6, tylko nikt normalny nie rozważa
    maziania sprayem po soczewkach. Różnice między transmisją światła przez
    soczewki między różnymi obiektywami nie są na tyle istotne aby rozważać
    takie przypadki.
    Jak z obiektywu 2.8 nie zdejmiesz dekielka, albo zasłonisz go ręką, to w
    ogóle nie przepuści światła. Wybacz chłopie, ale gadasz już jak potłuczony.

    --
    marcin