  • 71. Data: 2017-05-03 19:05:10
    Temat: Re: Jak robicie soldermaskę?
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    > A tu jest karta charakterystyki tego czegoś:
    >
    > https://www.rapidonline.com/pdf/85-6276S_v1.pdf
    >
    > i wynika z niej że to topnik kalafoniowy.

    ...że Ci się chciało szukać karty :) Strasznei ogólna ale masz rację
    jest tam zawarta kalafonia modyfikowana co kolwiek to oznacza.
    Jednak tak jak piszę z warstwą chemiczną i Jellym mam doświadczenia
    jakie mam. Wygrzanie tego i mycie daje takie efekty jak opisałem.

    > PS. W podanym przez Ciebie odnośniku sprzedawca podaje kartę
    > charakterystyki czegoś innego :-)

    Na to nawet nie patrzyłem, no ale faktycznie jakiś kosmos :)

  • 72. Data: 2017-05-03 19:30:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/2/2017 12:05 PM, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Nieco offtopicznie: jakiego topnika używacie, że macie problemy z
    > lutowaniem?

    Wszystkie "za płynne" topniki, na czele z RF800 i LP-1. Sa obsolutnie
    nie do lutowania cięzkich przypadków smd ponieważ odparowują w ułamku
    sekundy i nie ma po nich śladu.

    Obecnie uzywam AMI NC 254 i wydaje się być sensowny, choć nie najlepszy.
    Zapytaj Louisa Rossmana jakiego używa.

  • 73. Data: 2017-05-03 19:33:58
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/3/2017 7:30 PM, Sebastian Biały wrote:
    > Zapytaj Louisa Rossmana jakiego używa.

    Konkretnie tego Louisa:

    https://www.youtube.com/user/rossmanngroup/videos

    A tutaj pasta której poleca:

    https://mailin.repair/amtech-nc-559-v2-30-cc-16160.h
    tml

    Wydaje mi się że ta sama albo podróba jest i do dostania od ręki u nas:

    https://allegro.pl/listing?string=NC-559&order=m&bma
    tch=s0-ele-1-4-0403

  • 74. Data: 2017-05-03 21:24:20
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-05-03 o 19:05, Maciek pisze:

    > ...że Ci się chciało szukać karty :)

    W połowie stycznia miałem głupi wypadek. Od tego czasu okupuję wyrko a
    moimi najlepszymi przyjaciółmi są Kindle, tablet i komputer. Zastanawiam
    się, czy kiedy już stanę na nogi, to nie trafię do zupełnie innego
    doktora ;-)

    P.P.

  • 75. Data: 2017-05-03 21:41:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Wszystkie "za płynne" topniki, na czele z RF800 i LP-1. Sa obsolutnie
    > nie do lutowania cięzkich przypadków smd ponieważ odparowują w ułamku
    > sekundy i nie ma po nich śladu.

    Pełna zgoda.

    > Obecnie uzywam AMI NC 254 i wydaje się być sensowny, choć nie najlepszy.

    AIM, jak sądzę :-)
    Ciekawy skład, dość nietypowy. Może być trudny do wypłukania. Masz jakąś
    wiedzę na temat lutowalności płytek lutowanych z użyciem tego topnika po
    paru latach?

    P.P.

  • 76. Data: 2017-05-03 21:50:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/3/2017 9:41 PM, Paweł Pawłowicz wrote:
    > AIM, jak sądzę :-)

    Tak, AIM.

    > Ciekawy skład, dość nietypowy. Może być trudny do wypłukania. Masz jakąś
    > wiedzę na temat lutowalności płytek lutowanych z użyciem tego topnika po
    > paru latach?

    Najdalej używalem go rok temu. Płytka nie była czyszczona z lenistwa,
    żadnych śladów korozji.

    Lutuje nim wszystko co gęste, wliczając w to BGA i daje radę. Nie jest
    łatwo się go pozbyć podczas dmuchania, jest dośc leniwy przy
    odparowywaniu i uciekaniu z pola grzania hotair. Nie cuchnie tez jak
    niektóre bardziej płynne, nie dymi jakoś specjalnie.

    Przypuszczalnie są lepsze topniki, ale ten sie sprawdza jak na razie a
    ja nie robie aż tak duzo żebym sprawdzał codziennie inny.

  • 77. Data: 2017-05-03 21:52:25
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Ciut za wcześnie mi się wiadomość wysłała. Chciałem dać link do
    kalkulatora, w którym sobie kalkulowałem:

    http://www.fabrykapcb.pl/kalkulator.html

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 78. Data: 2017-05-04 08:39:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >U kogo? 2 tygodnie zamęczałem google o nietypowe wielootworowe
    >rdzenie
    >ferytowe. Kolejne 3 dni szperałem po ebayach, by kupić starą płytkę
    >z transfluksorami i z bólem serca rozmontować zabytek. Również bez
    >skutku. A że ciekawość zaspokoić trzeba było, to mi została
    >wiertara...

    Albo szukac dalej ... i pytac u producentow rdzeni :-)

    >:-)
    >Ale ja nie zamierzam samodzielnie wypalać ferrytu w dymarce,
    >czemu mniej więcej odpowiada domowe kładzenie soldermaski.
    >Chcę wziąć możliwie gotowe materiały i w oparciu o nie
    >testować pomysły.

    Nikt tu nie proponuje Sękowskiego i produkcji odpowiedniej farby w
    probowce :-)

    >Nie podnieca mnie nawijanie cewek,
    >to jedynie niezbędna konieczność.

    To troche tak, jak z ta soldermaska

    Przy czym ona nie jest tak niezbednie konieczna ... a jak jest, to
    moze warto plytke z plytkarni...

    J.

  • 79. Data: 2017-05-04 22:46:30
    Temat: Re: Jak robicie soldermask??
    Od: kriters <k...@o...pl>

    W dniu 2017-05-03 o 11:52, Marek pisze:

    > Ten człowiek ciągle te płytki rzeźbi? Ile teraz bierze? Ja się z tej
    > "fabryki" wyleczylem bardzo szybko. Już wolę dołożyć i mieć w krótszym
    > czasie profesjonalną płytkę.

    Ile bierze to najlepiej zobaczyć w kalkulatorze.

    Co z nim było nie tak?

  • 80. Data: 2017-05-04 22:59:18
    Od: kriters <k...@o...pl>

    W dniu 2017-05-03 o 13:44, Marek S pisze:

    > Niezupełnie kilka zł. Policzyłem cenę konkretnej płytki jaką ostatnio
    > zrobiłem. Była to płytka dwustronna 50x70, 40-parę przelotek (liczmy
    > 40), cynowanie. Przesyłka za 9zł.
    >
    > Czas realizacji takiej płytki to 4 dni robocze + 3przesyłka = tydzień.
    > Cena 28.68zł.
    Ludzie z tej pisząc "kilka zł" mają zwykle na myśli "raczej nie więcej
    niż 100-150".

    > Jeśli chciałbym zyskać coś więcej niż w domu, to 40 vias podnosi cenę
    > do 48,24zł i wydłuża termin nawet do ponad 14 dni roboczych wraz z
    > przesyłką.

    W moim przypadku to było niestety prawie 3 tygodnie. Nawiasem mówiąc te
    7-14 dni roboczych to coś wyjątkowo dziwnego. Czyli
    od około 1,5 tygodnia do 3 tygodni bez 1 dnia?

    Mi zdarzało się jeszcze zamawiać płytki u gościa z p...@u...net. Płytka
    jednostronna z dosyć ładnie (jak na domową
    robotę) zrobioną soldermaską i dobrze lutującym się cynowaniem była u
    mnie w ciągu tygodnia. Cena w granicach
    szeroko pojętych "kilku złotych".

    > W praktyce wykonałem 3 płytki bo prototyp działał na stole a po
    > zamontowaniu nie, bo czegoś tam nie przewidziałem. Praktyczny koszt
    > byłby od 86zł do 144zł a sumaryczny czas oczekiwania od 3 tygodni do 2
    > miesięcy w zależności od wybranych opcji.

    Właśnie. Najgorzej kiedy płytki jeszcze nie przyjdą a ty już wiesz, że
    trzeba je zrobić od nowa.