  • Data: 2017-02-04 03:16:01
    Temat: Re: Jak stwierdzi? wielko?? u?ytecznej wolnej pami?ci?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    Borneq <b...@a...hidden.pl> wrote:

    > W nowszych systemach plik?w jest co? takiego jak dziury w NTFS, powinny
    > by? tak?e w Ext3. Niby plik jest du?y ale jaka? jego cz??? nie jest
    > przypisana do ?adnego bloku dyskowego i odczytuje si? zera, niezale?nie
    > co zapisa?.

    Dziury sa od dawna. Ale robi sie je przeskakujac dana pozycje,
    czyli dziura jest tam gdzie nie pisales, jak zapisales to nie
    ma dziury. Nie wiem czy da sie zrobic dziure "wymazujac" to
    co bylo zapisane.

    Sortowania bez uzycia duzego dodatkowego obszaru mozna zrobic
    bez dziur. Po prostu w posrednich etapach logiczny plik dzielisz
    na bloki i kazdy blok zapisujesz w oddzielnym pliku systemu
    plikow. W pierszym przebiegu czytasz bloki od konca i
    zwalniasz miejsce skracajac plik. W nastepnych zuzyte bloki
    mozesz kasowac. Narzut to oczywiscie dodatkowe informacje
    w systemie plikow zwiazane z tym ze masz wiele "malych"
    plikow zamiast jedznego duzego -- rzedu kilkuset bajtow
    na plik czyli przy blokach rzedu 4MB mala czesc danych.
    Do tego wiekszosc dodatkowego zuzycia jest w obszarze
    inodes ktory jest zaalokowany niezaleznie czy go uzyjesz
    czy nie. Przy laczeniu z 256 zrodel mozesz miec 256 prawie
    pustych blokow czyli rzedu 1GB stalego narzutu. Biorac
    pod uwage ze Uniksowe filesystemy rezerwuja 5-10% dysku
    dla poprawy wydajnosci te dodatkowe obszary ktore
    potrzebujesz sa bardzo male. W praktyce to pewnie
    by sie opuznialo kasowanie by ograniczyc prawdopodobne
    straty w przypadku padu systemu (taki sort to zajmie
    sporo czasu wiec szansa na pad nie tak mala).

    --
    Waldek Hebisch