eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaJakiś sprytny sposób na liczenie dlugosci stalowego drutu... › Re: Jakiś sprytny sposób na liczenie dlugosci stalowego drutu...
  • Data: 2012-11-30 15:55:34
    Temat: Re: Jakiś sprytny sposób na liczenie dlugosci stalowego drutu...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    qlphon napisał:

    > nie wiem, czy stal na to pozwala, ale jakby wprowadzić jeszcze jakąś
    > informację do tego śladu (np. numer kolejny, albo znacznik czasowy)
    > to otrzymalibyśmy bardzo sympatyczne narzędzie pomiarowe...

    Pozwala, w końcu pierwsze magnetofony zapisywały dźwięk właśnie na
    stalowym drucie. Jest taki wynalazek, co nazywa się "radar FM"
    i służy do pomiaru odległości. Sygnał moduluje się częstotliwościowo
    przebiegiem piłokształtnym, więc jeśli zdudni się go z sygnałem odbitym,
    to powstanie stała częstotliwość proporcjonalna do odległości (prędkość
    światła jest stała). Tu można zrobić podobnie -- przy stałej odległości
    częstotliwość zdudnień będzie zależna od zmiennej prędkości światła,
    tfu..., chciałem powiedzieć: drutu. Teraz wystarczy scałkować i już
    w ten oto sympatyczny sposób mamy z tego długość.

    A tak w ogóle, to fajna ta dyskusja. Akurat miałem kiedyś do czynienia
    z ustrojstwem do prostowania drutu. Bez rolki pchającej lub ciągnącej
    drut trudno by się tam było obejść. Poza tym drut można zważyć (ta "moja"
    od razu cięła na odcinki, więc moż je było również policzyć).

    --
    Jarek