  • Data: 2015-01-27 15:45:56
    Temat: Re: Kątomierz - jak to działą
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości
    news:54c79637$0$21867$65785112@news.neostrada.pl...

    > To jest wzór wiążący przyspieszenie, siłę i masę, w tym przypadku dla siły
    > grawitacji ziemskiej, przy spadku swobodnym - nic więcej.

    Ależ znacznie więcej. Ten wzór działa ZAWSZE, a nie tylko przy spadku
    swobodnym.

    > Akcelerometr pokazuje sile bezwładności jaka oddziałuje na określony
    > element czujnika wewnątrz akcelerometru.

    Na moje siła bezwładności nie istnieje, tak samo jak siła odśrodkowa.

    > W żadnym razie, to ty robisz te wygibasy.

    Najpierw tylko to podejrzewałem, że chodzi o wewnętrzne działanie
    akcelerometru, ale nie dostałem odpowiedzi tylko sugestię, że mam problem z
    identyfikacją siły o którą chodzi. Wychodziło mi, że mam prawo nadal
    podejrzewać, że chodzi o wewnętrzną budowę.
    A teraz przyznajesz , że chodzi Ci o siłę ....... działającą na określony
    element _wewnątrz_ i zaraz, że z tym wewnętrznym działaniem to moje
    wygibasy.

    > Aleś się zafiksował, ale może teraz do ciebie dotrze: powiedz mi jakie
    > przyspieszenie wskaże akcelerometr gdy będzie w spadku swobodnym?
    Taki MEMS pokaże 0, a czy jakieś inne konstrukcje zainstalowane w obiektach
    o konkretnym ustawieniu nie są zerowane tak, że odejmują g to nie wiem.

    Dlaczego z tego ma wynikać, że akcelerometr mierzy siłę a nie
    przyspieszenie. Jak coś spada swobodnie to działa na to siła F=mg (na
    Ziemi), nie zerowa i przyspieszenie ciała wynosi g - też jest niezerowe. A
    przyrząd pokazuje 0 - czyli co - ani siły, ani przyspieszenia nie mierzy.
    Z tego jedynie wynika, że zero skali miernika jest gdzie indziej niż Ci się
    wydaje, a nie co on mierzy.
    Jeśli taki akcelerometr będzie umieszczony w czymś spadającym swobodnie i
    będzie pokazywał 0 to jak na to coś zadziała jakaś siła (inna od grawitacji
    wywołującej ten spadek swobodny) to jego wskazania będą proporcjonalne do
    wywołanego tą siłą przyspieszenia (niezależnie od masy tego czegoś). Czyli
    przyspieszenie da się odczytać bez względu na masę tego czegoś, a aby
    wyliczyć siłę to trzeba znać tę masę.
    Przyrząd ewidentnie mierzy przyspieszenie a nie siłę.

    Ile powinien pokazać akcelerometr w satelicie. Moim zdaniem 0 (jak nie
    działają silniki), a przecież satelita cały czas spada swobodnie (i spaść
    nie może).

    Uważam, że jedynym możliwym odniesieniem dla akcelerometru (kiedy ma
    pokazywać zero) jest właśnie spadek swobodny.
    Inaczej to każdy używany na powierzchni Ziemi akcelerometr powinien np.
    wskazywać przyspieszenie dośrodkowe Ziemi w ruchu wokół Słońca, dośrodkowe
    naszego układu w ruchu wokół centrum galaktyki.
    P.G.