  • 1. Data: 2012-11-05 07:18:11
    Temat: Kłopoty z dyskiem SATA cz. III
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem.

    Jakiś czas temu pisałem o kłopotach z dyskami WD. W ramach gwarancji
    wymieniałem dyski z powodu wypadających sektorów w sumie chyba ze 3
    razy. Ostatecznie pozbyłem się WD, i tymczasowo założyłem jakiegoś
    Seagate na SATA, który przypadkowo wpadł mi w ręce. Tym niemniej kłopoty
    się nie skończyły, w zeszły weekend znów pojawiły się podobne kłopoty
    jak poprzednio, na szczęście udało mi się dysk uporządkować narzędziami
    systemowymi. W SMARTcie pojawiło się ostrzeżenie ULTRA DMA CRC Error
    Count, co wskazuje na kłopoty z komunikacją z kontrolerem. Z tego co
    udało mi się wyguglać, to w BIOSIe wypadało by ustawić kontroler SATA w
    trybie AHCI, tymczasem u mnie zwyczajnie takiej opcji *nie ma*. Płyta to
    MSI G41M4, BIOS AMI, najnowszy dostępny, OS to XP. Tam gdzie w BIOSie
    powinna być opcja AHCI, jest tylko i wyłącznie tryb IDE. Ponieważ jest
    to zwyczajny domowy blaszak służący głównie do netu i starszych gier,
    niespecjalnie zależy mi na prędkości ani pojemności dysków SATA i
    skłaniam się do kupienia dysku IDE, puki jeszcze nowe są dostępne. Tym
    niemniej pytam - co jest grane - skopany BIOS ? A może są inne skuteczne
    rozwiązania, np. podłączenie dysku SATA do IDE poprzez przelotkę ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2012-11-05 09:32:21
    Temat: Re: Kłopoty z dyskiem SATA cz. III
    Od: K <...@...c>

    W dniu 05.11.2012 07:18, PeJot pisze:
> [...]
    > grane - skopany BIOS ? A może są inne skuteczne rozwiązania, np.
    > podłączenie dysku SATA do IDE poprzez przelotkę ?

    moze plyta, a moze lipny zasilacz. podlacz ten dysk do innego kompa i
    zobacz co tam sie bedzie dzialo. padajacy dysk za dyskiem wskazuje
    raczej problem z czyms innym.

  • 3. Data: 2012-11-05 09:42:23
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2012-11-05 09:32, K pisze:

    > moze plyta, a moze lipny zasilacz. podlacz ten dysk do innego kompa i
    > zobacz co tam sie bedzie dzialo. padajacy dysk za dyskiem wskazuje
    > raczej problem z czyms innym.

    Zasilacz wymieniony. Martwi mnie *brak* opcji AHCI w BIOSie. Domyślnie
    pokazuje IDE, albo żaden. Czym ewentualnie podglądnąć *rzeczywisty* tryb
    transmisji z poziomu OSa ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2012-11-05 12:25:05
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-11-05 09:42, PeJot wrote:
    [.....]
    > Martwi mnie *brak* opcji AHCI w BIOSie.
    A co mówi na ten temat instrukcja płyty? Bo może ona po prostu "z
    definicji" nie obsługuje AHCI. To, że płyta ma elektryczno-mechaniczny
    interfejs SATA nie oznacza, że w pełni implementuje go od strony
    software'owej. Ja mam np. dwie zabytkowe płyty Asusa (P4P800-VM) i
    ASRocka (P4i65G) które mają SATA ale bez AHCI.

  • 5. Data: 2012-11-05 13:50:03
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2012-11-05 12:25, JDX pisze:
    > On 2012-11-05 09:42, PeJot wrote:
    > [.....]
    > A co mówi na ten temat instrukcja płyty? Bo może ona po prostu "z
    > definicji" nie obsługuje AHCI.

    Bingo. Chipset to Intel ICH7 który AHCI *nie* obsługuje. Czyli BIOS nie
    kłamie. Dopiero ICH7*R* ma AHCI. MB kupiona dosyć przypadkowo, bez
    wiedzy w temacie.

    Wobec tego, czy tryb emulacji IDE może generować kłopoty z dyskami, jak
    opisałem ? Ceny *nowych* dysków IDE zniechęcają, a używki to chyba
    loteria - a może nie ? Na OS + resztę 160 GB starczy, 250 GB aż nadto.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2012-11-05 20:05:52
    Od: Piotrek <l...@g...pl>

    Dnia Mon, 05 Nov 2012 13:50:03 +0100, PeJot napisał(a):

> [...]
    > opisałem ? Ceny *nowych* dysków IDE zniechęcają, a używki to chyba
    > loteria - a może nie ? Na OS + resztę 160 GB starczy, 250 GB aż nadto.

    Nie powinien. U mnie dysk Seagate 750 GB przepracował w Win XP 3 lata w
    trybie IDE i nic się nie działo. Po zmianie na Win 7 pracuje w AHCI kolejny
    rok i dalej bezawaryjnie. A co do używek - stare dyski były bardzo dobre i
    wytrzymałe - nie to co teraz. Mozna spokojnie znaleźć dobry używany dysk
    za śmieszne pieniądze i nieraz trafiają się nawet takie, które mają
    przepracowane zaledwie kilka godzin.

  • 7. Data: 2012-11-05 21:50:46
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    > wytrzymałe - nie to co teraz. Mozna spokojnie znaleźć dobry używany dysk
    > za śmieszne pieniądze i nieraz trafiają się nawet takie, które mają
    > przepracowane zaledwie kilka godzin.
    Szukać na Allegro tzw. leżaki magazynowe :)

  • 8. Data: 2012-11-05 23:53:06
    Od: jerzu <t...@i...pl>

    On Mon, 05 Nov 2012 13:50:03 +0100, PeJot
    <P...@n...pl> wrote:

    >Wobec tego, czy tryb emulacji IDE może generować kłopoty z dyskami, jak
    >opisałem ? Ceny *nowych* dysków IDE zniechęcają, a używki to chyba
    >loteria - a może nie ? Na OS + resztę 160 GB starczy, 250 GB aż nadto.

    Ja mam hhd i ssd sata, oba pracują w trybie IDE (ICH7, płyta Gigabyte
    GA-G31M-S2l) i nc złego się z dyskami nie dzieje.

    http://jerzu.waw.pl GG:129280

  • 9. Data: 2012-11-06 06:25:47
    Temat: Re: K?opoty z dyskiem SATA cz. III
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2012-11-05 21:50, Marek pisze:

    > Szuka? na Allegro tzw. le?aki magazynowe :)

    Są, ale w ilościach śladowych.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2012-11-06 21:22:01
    Od: "M1SLQ" <m...@m...o2.pl>

    > Są, ale w ilościach śladowych.

    Seagate 7200.10 cieszy się stosunkowo dobrą opinią, jeśli chodzi o
    bezawaryjność, a jednotalerzowy 250GB jest chłodny i cichy.