    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kondensator między stroną pierwotną i wtórną
    Date: Tue, 10 Dec 2019 12:21:13 +0100
    <qriut6$oi0$1@gioia.aioe.org> <3987332533$20191126134435@squadack.com>
    <qrk1hs$u3$1@gioia.aioe.org> <2904998428$20191127002824@squadack.com>
    <0...@t...no1>
    <4182280942$20191127155634@squadack.com>
    <2...@t...no1>
    <qrm8na$cs9$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <7...@t...no1>
    <qro2oa$7ml$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <f...@t...no1>
    <qrooob$hbd$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <2...@t...no1>

    W dniu 2019-12-09 o 15:00, Queequeg pisze:
    > Sucho, ale z tego co piszesz poszło bezpośrednio przez klatkę piersiową...

    Tak.

    > Dobrze że odrzuciło a nie zacisnęło rękę.

    Lewa leżała całym ciężarem na metalowym kątowniku, ale prawą dotknąłem
    czubkiem palca jednej z końcówek potencjometru. Nawet jeśli się
    zacisnęła (tego nie pamiętam) to skutkowało to odłączeniem się.
    Dotknięcie było bardzo krótkotrwałe.

    > Zastanawiałeś się, co dokładnie się wtedy stało? Którędy przepłynął prąd,
    > żeby aż porazić wzrok? Musiał przecież przez mózg albo nerw wzrokowy...

    Nigdy się nie zastanawiałem. Dopiero ta Twoja wypowiedź spowodowała, że
    przyszło mi do głowy, że w ogóle można się zastanawiać nad mechanizmami.
    Trzeba by się znać na biologii/fizjologii itd. Prąd nie płynie po
    najkrótszej drodze tylko w całej objętości. Im dalej od najkrótszej
    drogi tym mniejszy. Ale dla układu nerwowego nawet mały prąd może być
    większy od normalnych sygnałów. Poza tym DC być może prowadzi do jakichś
    nasyceń które nie występują w przypadku AC i wymaga czasu, aby się
    'kondensatory' rozładowały.

    > To, że zatkało, to może porażenie mięśni oddechowych albo coś z krążeniem?
    > Pewnie oddychać też nie mogłeś? Miałeś dużo szczęścia...

    Jeśli mnie zatkało to tylko na chwilkę. Po tej chwilce już nie czułem
    bólu więc nie było naturalnego powodu do krzyku. Nie myślałem, że być
    może potrzebuję (będę potrzebował) pomocy aby krzyczeć celowo.

    Wiem, że miałem dużo szczęścia.
    Jakieś 20..15 lat temu zastanawiałem się czy podejmować działania, aby
    przekazać ten mój oscyloskop (mi już zbędny) jakiemuś młodemu,
    zainteresowanemu elektroniką człowiekowi, ale właśnie z obawy o jego
    bezpieczeństwo postanowiłem nigdy tego nie robić. Zakładam, że
    wcześniej, czy później musiałby coś w nim poprawić lub naprawić no i
    nieszczęście gotowe. Jakby mnie wtedy nie kopnęło to być może decyzja
    byłaby inna bo w ogóle bym nie pomyślał o kwestii bezpieczeństwa i
    kiedyś na p.m.e pojawiło by się hasło "Oddam oscyloskop własnej
    konstrukcji (ze schematem) w dobre ręce."
    Teraz oscyloskopy (100 razy lepsze od mojego) są w cenie jaką wielu
    płaci za komórkę więc zasadniczo dostępne dla każdego.
    P.G.