  • 1. Data: 2019-11-25 21:27:54
    Temat: Kondensator między stroną pierwotną i wtórną
    Od: Marvin <n...@s...com>

    Po co w zasilaczach impulsowych daje się kondensator łączący masy strony
    pierowotnej i wtórnej? Google mówi, że to po to aby ograniczyć emisję
    zaburzeń elektromagnetycznych. Prawda?
    Bez niego prąd upływu byłby znikomo mały. Nie lepszy byłby ekran w
    transformatorze?

    Marvin

  • 2. Data: 2019-11-25 23:02:53
    Temat: Re: Kondensator między stroną pierwotną i wtórną
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marvin,

> [...]
    > zaburzeń elektromagnetycznych. Prawda?

    Prawda.

    > Bez niego prąd upływu byłby znikomo mały. Nie lepszy byłby ekran w

    A co Ci przeszkadza prąd upływu? Dla 2.2 nF masz impedancję prawie
    1.5 M?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2019-11-26 11:31:06
    Od: Marvin <n...@s...com>

    > A co Ci przeszkadza prąd upływu? Dla 2.2 nF masz impedancję prawie
    > 1.5 M?

    Zwykle nie przeszkadza. Ale czy jakby przeszkadzał to można zamiast
    niego dać ekran w transformatorze (lub 2 ekrany)?
    Marvin

  • 4. Data: 2019-11-26 11:38:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marvin" napisał w wiadomości grup

    >Zwykle nie przeszkadza. Ale czy jakby przeszkadzał to można zamiast
    >niego dać ekran w transformatorze (lub 2 ekrany)?

    Ekran to raczej do czego innego sluzy - do zminimalizowania wplywu
    pojemnosci miedzy uzwojeniami.

    No i gdzie bys ten ekran podlaczyl ?

    PE ... ogolnie dobry pomysl, ale nie wiem jak z zakloceniami.
    Ale jesli PE nie ma ?

    Wiec te 2.2nF daje stabilna pojemnosc, nawet jak karkas ma dwa osobne
    uzwojenia ...

    J.

  • 5. Data: 2019-11-26 13:44:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marvin,

    Tuesday, November 26, 2019, 11:31:06 AM, you wrote:

    > Zwykle nie przeszkadza. Ale czy jakby przeszkadzał to można zamiast
    > niego dać ekran w transformatorze (lub 2 ekrany)?

    I podwoić cenę transformatora? Że o wielkości nie wspomnę...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2019-11-26 14:03:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ekran to raczej do czego innego sluzy - do zminimalizowania wplywu
    > pojemnosci miedzy uzwojeniami.

    Co do zasady to on ma rację, ekranem międzyuzwojeniowym też można walczyć
    z zakłóceniami common mode. Ale kondensator jest tańszy i trochę lepszy:
    ekran ekranuje głównie uzwojenia, a trochę innych pojemności
    pasożytniczych do zneutralizowania i tak pozostaje. To po co sobie
    komplikować życie z ekranem? Choć np. PI Expert proponuje uzwojenia
    ekranujące do małych flybacków, więc konsensusu nie ma.

    > No i gdzie bys ten ekran podlaczyl ?

    Do PE. Wtedy transformator można też zaprojektować tak, by ew. przebicie
    musiało przejść przez ekran i nie dotarło do wtórnego.

    > Wiec te 2.2nF daje stabilna pojemnosc

    Stabilność to tam jest najmniej potrzebna -- wszystko, co zmniejszy
    impedancję między obiema izolowanymi domenami się nada do eliminacji CM.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2019-11-26 14:24:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

> [...]
    >komplikować życie z ekranem? Choć np. PI Expert proponuje uzwojenia
    >ekranujące do małych flybacków, więc konsensusu nie ma.

    Ma pare innych zalet - np neonowka nie swieci po wtornej stronie.
    Choc to raczej duzych traf sie tyczylo, nie takich malenstw.

    >Do PE.

    A to zasilacz wtyczkowy i PE nie ma :-)

    J.

  • 8. Data: 2019-11-26 21:15:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Do PE.

    Zasilacze impulsowe to nie moja działka, ale napiszę jak ja to widzę.
    Prądy impulsowe są w obu uzwojeniach transformatora.
    Dla uproszczenia po wtórnej stronie interesuje mnie tylko masa
    (zakładam, że wszystkie sygnały po wtórnej stronie dają się jakoś do
    niej zblokować).
    Nawet jak w transformatorze jest ekran połączony do PE to prądy
    impulsowe we wtórnym uzwojeniu spowodują, że między masą wtórnej strony
    a PE będzie występował sygnał CM.
    Nawet jakby przetwornica była maksymalnie symetryczna (przeciwsobna) to
    nic w praktyce nie jest idealne - symetria uzwojeń też.

    Czyli można sobie wyobrazić, że między PE (ekran) a masę strony wtórnej
    jest wpięty generator zakłóceń.
    No i pytanie: Którędy zamknie się prąd z tego generatora?
    Emisja będzie proporcjonalna do powierzchni obwodu w którym prąd się
    zamknie i do tego prądu.
    Przy pomiarach EMC przyjmuje się (jeśli wtórna strona ma jakieś kable)
    że taki obwód zamykany przez otoczenie ma impedancję 150 om.
    I do wyboru jest mniejszy prąd ale w dużym obwodzie albo większy prąd
    ale w malutkim obwodzie - przez kondensator blokujący tę wtórną masę do PE.
    Stosunek prądów jest mniejszy niż stosunek powierzchni obwodów.
    W przypadku zastosowania kondensatora wstawiając odpowiednio jeszcze
    koraliki ferrytowe można według mnie znacznie zredukować te prądy
    (redukcja gdy w szereg jest 150om będzie mniejsza).
    P.G.

  • 9. Data: 2019-11-26 21:22:25
    Od: Marvin <n...@s...com>

    > I podwoić cenę transformatora? Że o wielkości nie wspomnę...

    To jak wybrnąć z tego aby zasilacz w II klasie izolacji, a więc
    wtyczkowy i bez PE, nie miał na masie wyjściowej potencjału względem ziemi?
    Bo jak masy są połączone przez kondensator to miewa.
    Marvin

  • 10. Data: 2019-11-26 22:57:32
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ma pare innych zalet - np neonowka nie swieci po wtornej stronie.

    W sumie -- gdzie się podłącza ten kondensator w zasilaczach, które są
    przystosowane do pracy z PE? Tak jak w tych bez PE, tylko dodatkowo PE
    łączy się z masą niskonapięciową?

    > Choc to raczej duzych traf sie tyczylo, nie takich malenstw.

    W maleństwach też świeci i kopie (choć "kopie" to za dużo powiedziane, po
    prostu czuć, jak się przejedzie wierzchem ręki).

    Miałem za to kiedyś ładowarkę, od której ekran dotykowy w telefonie
    wariował. Też kopała :)

    > A to zasilacz wtyczkowy i PE nie ma :-)

    Są sposoby. https://memy.jeja.pl/283421,uziemienie-to-podstawa.h
    tml