    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kondensator między stroną pierwotną i wtórną
    Date: Thu, 12 Dec 2019 11:45:43 +0000 (UTC)
    <qriut6$oi0$1@gioia.aioe.org> <3987332533$20191126134435@squadack.com>
    <qrk1hs$u3$1@gioia.aioe.org> <2904998428$20191127002824@squadack.com>
    <0...@t...no1>
    <4182280942$20191127155634@squadack.com>
    <2...@t...no1>
    <qrm8na$cs9$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <7...@t...no1>
    <qro2oa$7ml$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <f...@t...no1>
    <qrooob$hbd$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <2...@t...no1>
    <qsnv39$ole$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Lewa leżała całym ciężarem na metalowym kątowniku, ale prawą dotknąłem
    > czubkiem palca jednej z końcówek potencjometru. Nawet jeśli się
    > zacisnęła (tego nie pamiętam) to skutkowało to odłączeniem się.
    > Dotknięcie było bardzo krótkotrwałe.

    Tyle dobrze.

    > Nigdy się nie zastanawiałem. Dopiero ta Twoja wypowiedź spowodowała, że
    > przyszło mi do głowy, że w ogóle można się zastanawiać nad mechanizmami.

    Ja się zawsze zastanawiam nad takimi rzeczami, chociaż biologię miałem
    ostatni raz w podstawówce... wszystko, co wiem ponad to, to jakieśtam
    losowe, przeczytane w międzyczasie artykuły. Czyli niewiele i raczej
    podstawy.

    > Trzeba by się znać na biologii/fizjologii itd. Prąd nie płynie po
    > najkrótszej drodze tylko w całej objętości.

    Tak, to prawda.

    > Im dalej od najkrótszej drogi tym mniejszy. Ale dla układu nerwowego
    > nawet mały prąd może być większy od normalnych sygnałów.

    Może właśnie to "przesyciło" (nie wiem czy to możliwe) neurony pracujące
    z nerwem wzrokowym. Potem wszystko się uspokoiło i wróciło do normy.

    Swoją drogą, swego czasu zainteresował mnie sposób kodowania informacji
    płynącej nerwem wzrokowym. Trochę o tym czytałem, ale temat mnie przerósł.
    Ogólnie tematyka "neural coding".

    https://en.wikipedia.org/wiki/Neural_coding
    http://www.cs.cmu.edu/~lewicki/cp-s08/visual-coding1
    .pdf
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1484189
    /pdf/biophysj00713-0011.pdf

    Jest do ściągnięcia ebook "Rhythms of the Brain", którego też zacząłem
    czytać, ale... też mnie temat przerósł. Za mało mam podstaw neurologii,
    żeby w pełni to zrozumieć. A temat jest mega ciekawy.

    https://neurophysics.ucsd.edu/courses/physics_171/Bu
    zsaki%20G.%20Rhythms%20of%20the%20brain.pdf

    (nie mam pojęcia, na ile link jest legalny, ale skoro jest dostępny na
    stronie uczelni to zakładam, że jest)

    Z drugiej strony mamy coś takiego, jak ECT (Electroconvulsive Therapy),
    czyli terapia elektrowstrząsowa.

    "Typically, 70 to 120 volts of pulsed electricity are applied externally
    to the patient's head resulting in approximately 800 milliamperes of
    direct current passed through the brain, for 100 milliseconds to 6 seconds
    duration"

    Brzmi strasznie, ale podobno nie jest takie straszne. Jest stosowane do
    dzisiaj w przypadku np. lekoopornej depresji i podbno faktycznie daje
    rezultaty.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Electroconvulsive_ther
    apy

    > Jeśli mnie zatkało to tylko na chwilkę. Po tej chwilce już nie czułem
    > bólu więc nie było naturalnego powodu do krzyku. Nie myślałem, że być
    > może potrzebuję (będę potrzebował) pomocy aby krzyczeć celowo.

    W sumie może też zatkało w odpowiedzi na silny szok / stres. Kiedyś
    upadłem na głowę (dosłownie), bałem się, że złamałem kręgosłup. Przez
    jakiś czas (kilka sekund, może kilkanaście) nie mogłem wydobyć z siebie
    ani słowa. Nic się nie stało, nic się nie uszkodziło, zakładam że to było
    przez szok / stres.

    > Jakieś 20..15 lat temu zastanawiałem się czy podejmować działania, aby
    > przekazać ten mój oscyloskop (mi już zbędny) jakiemuś młodemu,
    > zainteresowanemu elektroniką człowiekowi, ale właśnie z obawy o jego
    > bezpieczeństwo postanowiłem nigdy tego nie robić. Zakładam, że
    > wcześniej, czy później musiałby coś w nim poprawić lub naprawić no i
    > nieszczęście gotowe.

    Tak... a potem prokurator i dochodzenie, kto się przyczynił. Choć jeśli
    człowiek byłby pełnoletni... cóż, każda legalnie kupiona ładowarka, czy
    aparat fotograficzny z lampą błyskową, też mogą zabić, jak się w nich
    nieodpowiedzialnie grzebie. Każdy kineskopowy telewizor też.

    > Teraz oscyloskopy (100 razy lepsze od mojego) są w cenie jaką wielu
    > płaci za komórkę więc zasadniczo dostępne dla każdego.

    Pytanie czy ktoś wziąłby go, żeby mieć oscyloskop czy po to, żeby
    zobaczyć, jak działa oscyloskop, i czegoś się nauczyć.