    Date: Fri, 30 Oct 2015 11:33:10 +0100
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kondensator podtrzymujący RTC

    Użytkownik Atlantis napisał:
    > Składam właśnie zegar wykorzystujący DS3231. Na Allegro kupiłem cały
    > moduł, ale wymontowałem sam układ i wlutowałem go w płytkę własnego
    > projektu. Zamiast bateryjki podtrzymującej postanowiłem wykorzystać
    > kondensator do RTC:
    > http://www.forecon.cn/producer/1/sz21/pic_file/file_
    e/file1-20081029-114253.pdf

    > I teraz pytanie: ile czasu powinno zająć naładowanie takiego
    > kondensatora? Jeszcze przed jego wlutowaniem na pinie VBAT występowało
    > napięcie około 2,5V. Po wlutowaniu i około godzinie pracy układu, na
    > kondensatorze jest wciąż 0V. Próbowałem dwóch sztuk, zawsze z tym samym
    > efektem. Czyżby kondensator był ładowany bardzo małym prądem i
    > potrzebował dużo więcej czasu, żeby się naładować? Powinienem go
    > traktować raczej jako baterię? A może uszkodzony jest scalak, lub też
    > trafiły mi się kondensatory z wadliwej partii, np. ze sporym upływem?

    Kondensator, jaki wlutowałeś, powinien się bardzo szybko naładować -
    takim prądem, na jaki pozwala układ. Nawet po jednej minucie powinieneś
    mieć go naładowanego.
    Nie wiem, czy VBat w DS3231 służy do ładowania akumulatora. Tu się nie
    wypowiem.
    Nie pamiętam, czy wolno je testować z odwrotną polaryzacją, tak jak
    sprawdza się zwykłe elektrolity, przeładowując miernikiem na pisk
    (ciągłość obwodu) raz w jedną stronę, raz w drugą.

    Dawno, dawno temu, w magnetowidzie Sharp miałem problem z podtrzymaniem
    pamięci timera, zegara. Na kondensatorze 470uF trzymał przez 20 sekund.
    Zresztą instrukcja tego nie ukrywała - tak miał działać. Chciałem to
    zwiększyć, żeby ciągle nie nastawiać zegara ale jednocześnie nie
    zostawiać włączonych niepotrzebnych klamotów. Zresztą wystarczyła minuta
    braku prądu i rano zastałem migające zera a nie nagrany film.
    Zastanawiałem się nad jakimś superkondensatorem. Myślałem, że jak dam
    zbyt duży, to uszkodzi coś w trakcie ładowania ale to przecież jest
    kondensator a nie żarówka. W układzie był jeszcze tzw. tranzystor
    cyfrowy, żeby ładować kondensator ale aby po wyłączeniu zasilania
    sieciowego, reszta magnetowidu nie była podłączona do 5V timera.
    Niepotrzebnie bałem się właśnie o ten tranzystor. Podłączyłem
    kondensator 1F, bo większych wtedy nie było. Pobór prądu nie przekraczał
    danych katalogowych tranzystora a magnetowid pamiętał nastawienia timera
    (nagrywanie) i czas przez 27 godzin. Pełne naładowanie osiągał dosłownie
    po pojedynczych minutach.

    A teraz uwaga - kolega zachęcony moim przykładem kupił coś podobnego
    (jak nam się wydawało) i wstawił do swojego magnetowidu. Niby działało
    ale jakoś długo się ładował. Po przeprowadzeniu sekcji doszliśmy do
    wniosku, że to były szeregowo podłączone akumulatorki pastylkowe.
    Zwyczajny szwindel. Zamiast miliamperogodzin producent napisał 0,1F i
    sprzedawał znacznie drożej, więc nie wiem co tak naprawdę kupiłeś.