  • 1. Data: 2015-10-30 09:15:33
    Temat: Kondensator podtrzymujący RTC
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Składam właśnie zegar wykorzystujący DS3231. Na Allegro kupiłem cały
    moduł, ale wymontowałem sam układ i wlutowałem go w płytkę własnego
    projektu. Zamiast bateryjki podtrzymującej postanowiłem wykorzystać
    kondensator do RTC:
    http://www.forecon.cn/producer/1/sz21/pic_file/file_
    e/file1-20081029-114253.pdf

    I teraz pytanie: ile czasu powinno zająć naładowanie takiego
    kondensatora? Jeszcze przed jego wlutowaniem na pinie VBAT występowało
    napięcie około 2,5V. Po wlutowaniu i około godzinie pracy układu, na
    kondensatorze jest wciąż 0V. Próbowałem dwóch sztuk, zawsze z tym samym
    efektem. Czyżby kondensator był ładowany bardzo małym prądem i
    potrzebował dużo więcej czasu, żeby się naładować? Powinienem go
    traktować raczej jako baterię? A może uszkodzony jest scalak, lub też
    trafiły mi się kondensatory z wadliwej partii, np. ze sporym upływem?

  • 2. Data: 2015-10-30 10:08:10
    Temat: Re: Kondensator podtrzymujący RTC
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > moduł, ale wymontowałem sam układ i wlutowałem go w płytkę własnego
    > projektu. Zamiast bateryjki podtrzymującej postanowiłem wykorzystać

    Ile to to ma bo nie chce mi się otworzyć - żąda jakichś czcionek, a ja nie
    lubię zaśmiecać sobie kompa.

    > I teraz pytanie: ile czasu powinno zająć naładowanie takiego
    > kondensatora?

    A jakim prądem lub przez jaki opornik go ładujesz?
    P.G.

  • 3. Data: 2015-10-30 10:24:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-10-30 o 10:08, Piotr Gałka pisze:

    > A jakim prądem lub przez jaki opornik go ładujesz?

    Zrobiłem tak, jak na schemacie aplikacyjnym DS3231. Tam nie ma żadnego
    rezystora.
    Pin VBAT łączy się z czymś określanym jako "Power Control" w strukturze
    scalaka.

  • 4. Data: 2015-10-30 10:38:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Zrobiłem tak, jak na schemacie aplikacyjnym DS3231. Tam nie ma żadnego
    > rezystora.
    > Pin VBAT łączy się z czymś określanym jako "Power Control" w strukturze
    > scalaka.

    Poprzednio rzuciłem na szybko okiem na DS3221 (tylko po rysunkach, bo nie
    mam czasu na studiowanie) i nie zauważyłem aby on miał ładować kondensator.
    P.G.

  • 5. Data: 2015-10-30 11:15:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 30 Oct 2015 10:24:57 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Zrobiłem tak, jak na schemacie aplikacyjnym DS3231. Tam nie ma
    żadnego
    > rezystora.

    Dlaczego założyłeś, że na VBAT pojawi się napięcie z układu? To jest
    pin zasilający układ (tylko), gdyby popłynął prąd z układu uchodziło
    by podłączoną baterię.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2015-10-30 11:18:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    Jak już podłączyłeś ten kondensator to ładuj go z VDD przez rezystor
    (100-200 ohm) i diodę shottky.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2015-10-30 11:33:10
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > traktować raczej jako baterię? A może uszkodzony jest scalak, lub też
    > trafiły mi się kondensatory z wadliwej partii, np. ze sporym upływem?

    Kondensator, jaki wlutowałeś, powinien się bardzo szybko naładować -
    takim prądem, na jaki pozwala układ. Nawet po jednej minucie powinieneś
    mieć go naładowanego.
    Nie wiem, czy VBat w DS3231 służy do ładowania akumulatora. Tu się nie
    wypowiem.
    Nie pamiętam, czy wolno je testować z odwrotną polaryzacją, tak jak
    sprawdza się zwykłe elektrolity, przeładowując miernikiem na pisk
    (ciągłość obwodu) raz w jedną stronę, raz w drugą.

    Dawno, dawno temu, w magnetowidzie Sharp miałem problem z podtrzymaniem
    pamięci timera, zegara. Na kondensatorze 470uF trzymał przez 20 sekund.
    Zresztą instrukcja tego nie ukrywała - tak miał działać. Chciałem to
    zwiększyć, żeby ciągle nie nastawiać zegara ale jednocześnie nie
    zostawiać włączonych niepotrzebnych klamotów. Zresztą wystarczyła minuta
    braku prądu i rano zastałem migające zera a nie nagrany film.
    Zastanawiałem się nad jakimś superkondensatorem. Myślałem, że jak dam
    zbyt duży, to uszkodzi coś w trakcie ładowania ale to przecież jest
    kondensator a nie żarówka. W układzie był jeszcze tzw. tranzystor
    cyfrowy, żeby ładować kondensator ale aby po wyłączeniu zasilania
    sieciowego, reszta magnetowidu nie była podłączona do 5V timera.
    Niepotrzebnie bałem się właśnie o ten tranzystor. Podłączyłem
    kondensator 1F, bo większych wtedy nie było. Pobór prądu nie przekraczał
    danych katalogowych tranzystora a magnetowid pamiętał nastawienia timera
    (nagrywanie) i czas przez 27 godzin. Pełne naładowanie osiągał dosłownie
    po pojedynczych minutach.

    A teraz uwaga - kolega zachęcony moim przykładem kupił coś podobnego
    (jak nam się wydawało) i wstawił do swojego magnetowidu. Niby działało
    ale jakoś długo się ładował. Po przeprowadzeniu sekcji doszliśmy do
    wniosku, że to były szeregowo podłączone akumulatorki pastylkowe.
    Zwyczajny szwindel. Zamiast miliamperogodzin producent napisał 0,1F i
    sprzedawał znacznie drożej, więc nie wiem co tak naprawdę kupiłeś.

  • 8. Data: 2015-10-30 11:42:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 30 Oct 2015 11:33:10 +0100, Maciek <m...@p...com> wrote:
> [...]
    timera
    > (nagrywanie) i czas przez 27 godzin. Pełne naładowanie osiągał

    Ale przyznaj, że jest satysfakcja z obejścia takiej fabrycznej
    upierdliwości? :)

    --
    Marek

  • 9. Data: 2015-10-30 13:36:17
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Jak już podłączyłeś ten kondensator to ładuj go z VDD przez rezystor
    > (100-200 ohm) i diodę shottky.

    Zanim się użyje diodę shottky trzeba ustalić czy więcej się zyska na jej
    mniejszym napięci przewodzenia, czy straci na większej upływności wstecznej.
    P.G.

  • 10. Data: 2015-10-30 15:11:13
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-10-30 o 13:36, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    >>
    > Zanim się użyje diodę shottky trzeba ustalić czy więcej się zyska na jej
    > mniejszym napięci przewodzenia, czy straci na większej upływności

    Oczywiście, że się straci, chyba że użyje coś w rodzaju BAS416.

    --
    pozdrawiam
    MD