  • Data: 2014-08-31 11:59:38
    Temat: Re: Krótka opowieść, jak różnicówka ocaliła mieszkanie :)
    Od: uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > W kwestii formalnej: tak, jest jedna różnicówka na mieszkanie i tak,
    > jest trójfazowa. I nie widzę w tym nic złego. W czasie, kiedy ją
    > instalowałem była to droga fanaberia i przez długie lata wielu
    > elektryków nie mogło się nadziwić, po co ją założyłem, skoro nikt tego
    > nie wymagał.

    Różnicówka 3-fazowa służy do zabezpieczania obwodów 3-fazowych.
    Obwody 1-fazowe powinno się zabezpieczać różnicówkami 1-fazowymi.
    Zastosowanie jednej różnicówki 3-fazowej na cały dom nie dość, że
    powoduje wyłączenie całego zasilania w razie jakiejkolwiek awarii to
    może doprowadzać do uszkodzenia sprzętu elektronicznego. Wszystko przez
    to, że różnicówki rozłączają przewód neutralny. Kiedy ten przewód jest
    rozłączany lub z jakichś powodów następuje utrata ciągłości np.
    poluzowanie się zacisku N przy różnicówce to wtedy na obwodach
    poszczególnych faz mogą się pojawić przepięcia do 400V. Różnicówka
    3-fazowa nie wykrywa braku ciągłości przewodu N, a dość często dochodzi
    do poluzowania się przewodów w zaciskach i wtedy na poszczególnych
    fazach napięcia się zmieniają zależnie od obciążenia poszczególnych faz.
    Niestety dość często się spotykam z takimi awariami i uszkodzeniami
    sprzętów elektronicznych.
    Tak więc montując jedną różnicówkę 3-fazową na cały dom to proszenie się
    o problemy, a elektrycy wykonujący w ten sposób instalacje (a jest ich
    sporo), powinni być pociągani do odpowiedzialności za powstałe szkody.