    From: "Jankol" <b...@w...pl.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Kto ma pierwszeństwo? Będący na pasie zewnętrznym.
    Date: Fri, 5 Dec 2014 04:38:19 +0100

    Użytkownik "mk4" <m...@d...nul> napisał w wiadomości
    news:m5ipck$3br$1@usenet.news.interia.pl...

    > Wyjasnial to sad. Patrz watek sprzed roku gdzies:
    >
    > https://groups.google.com/d/msg/pl.misc.samochody/93
    Jb-BC04ZA/2mS6jWFQXL8J

    > 555 postow do przemielenia ;)

    Trudno powiedzieć o co chodziło sądowi, bo nie podałeś linku do orzeczenia.
    Poza tym, wg tego co tam pisze to wyrok nie jest prawomocny.

    Tutaj też wyjaśniał sąd i nie trzeba mielić 555 postów.
    W obydwu przypadkach winni są kierowcy zjeżdżający z ronda z pasa wewnętrznego.
    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/rondo/1545051500
    02506_V_W_001197_2013_Uz_2014-02-20_003
    drugie zdarzenie :
    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/rondo/1510200000
    02003_IV_Ca_000067_2014 _Uz_2014-03-14_002

    > Zreszta ma to sens - rondo ma uplynniac ruch a nie przeszkadzac i
    > promowac sieroty drogowe co to chca sie krecic dookola zewnetrznym
    > pasem.

    Takich jest śladowa ilość, co najwyżej jedzie ktoś dookoła bo się zagapił,
    pomylił, lub przed zjazdem nie zajął prawego pasa, bo był zajęty.

    > Albo tacy co to mysla, ze jak kolo postawia na czesci drogi,
    > ktora uwazaja za glowna to jakiegos pierwszenstwa nabywaja.

    Tacy są w błędzie i tu na grupie takich nie widziałem.

    > Jak to ktos kiedys mowil - pierwszenstwo ustala sie przed skrzyzowaniem.

    I jest ustalone. Wjeżdżający na rondo musi ustąpić, a będący na rondzie
    mają pierwszeństwo wobec wjeżdżających.

    > Czyz nie ma sensu, ze gdy jade wewnetrznym pasem i chce pojechac na
    > drugi zjazd to gosc wjezdzajacy na zewnetrzny pas (liczac ode mnie
    > pierwszym zjezdzie) powinien albo zjechac razem ze mna na swoim
    > pierwszym (a moim drugim) zjezdzie a skoro jednak wbrew wszelkiej logice
    > chce kontynuowac jazde dalej zewnetrznym pasem to powinien mi ustapic
    > jesli ja chce zjechac?

    Aby tak było to musisz doprowadzić do zmiany w PoRD.

    > Jest to nie tylko sensowne ale i tak to powinno dzialac w praktyce. Ja
    > poruszam sie juz po skrzyzowaniu a on w jego obrebie winien mi ustapic
    > skoro dopiero zamierza na nie wjechac - jakos tak to szlo.

    I tak jest. Winien ustąpić, bo jak piszesz "dopiero zamierza na nie wjechac".

    > W zwiazku z
    > tym jego obecnosc na rondzie nie nabywa mu pierwszenstwa.
    > mk4

    Będąc na rondzie ma pierwszeństwo wobec wjeżdżających, bo tak jest w RoZiSD.
    Wobec innych znajdujących się na rondzie ma pierwszeństwo tylko
    na pasie na którym jest na rondzie (jeżeli nie zmienia pasa).