    From: sirapacz <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: LEDy postojowe
    Date: Sat, 28 May 2016 13:52:54 +0200
    Sender: g...@n...wsisiz.edu.pl
    <X...@1...0.0.1>
    <ni4jgp$oj2$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <ni8qa8$5rb$1@dont-email.me> <ni8tc9$cg4$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <574856a2$0$688$65785112@news.neostrada.pl>
    <ni9lde$7fr$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <57488795$0$679$65785112@news.neostrada.pl>

    > O jakim szarpaniu mowa? Co i jak fizycznie jest szarpane?

    to przenośnia - rozumiem, że dla ciebie czytelniejsze będzie określenia
    szpilka prądu?

    > To, że duży prąd jest przyczyną przepalenia, to urban legend. Przyczyną
    > jest po prostu samo ogrzanie (stąd "przepalenie") i raczej nie na samym
    > początku od momentu włączenia, jak skoczy o 10 stopni to się nic nie
    > będzie działo.

    jestem m.in. technikiem elektornikiem - miałem laborki i żarówki badane
    są na jednych z pierwszych laborek.

    żarówka przepala się przy włączeniu, ponieważ włókno wolframowe nie jest
    jednolite - w trakcie eksploatacji wolfram powoli odparowuje i
    nierównomiernie. W miejscu osłabienia odkłada się większa moc i tam
    temperatura punktowo w uproszczeniu rośnie dużo szybciej niż pozostała
    część włókna wolframowego. To powoduje, że mimo osiągnięcia wysokiej
    temperatury roboczej rośnie ona dalej bo rezystancja całego włókna dalej
    jest niska.

    wystarczy ci to wyjaśnie czy napisać prościej?