    Date: Tue, 20 Aug 2019 20:53:47 +0200
    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lasery...co i jak?

    No, to postrzelałem sobie trochę i mam przemyślenia.

    60W puszczony na 40%, bez żadnych luster i soczewek, a więc plamką o
    średnicy około 3mm też tnie... z maksymalną prędkością około 200mm/s.
    Puszczony na maxa oczywiście szybciej, powiedział bym że wystarczająco
    szybko.
    Nie okapca zbytnio, nie zapala, ale widać podtopienia na brzegach,czego
    nie ma na skupionej wiązce.

    Rodzi się pytanie. Ponieważ tkanina może się lekko fałdować, czy nie
    było by sensowne skupienie wiązki do powiedzmy 0,5-1mm i zostawienie
    takiej na dłuższym odcinku? Nie zależy mi na cięciu o szerokości 0.1mm,
    zależy mi na "bezproblemowości" rozwiązania.

    Wiem (doczytałem), że soczewki o mniejszej ogniskowej (krótsze) mają
    lepsze skupienie, ale wiąże się to z niewielką odległością na jakiej ono
    występuje. Soczewki o długiej ogniskowej mają gorsze skupienie, ale jak
    by to powiedzieć... "większą głębie ostrości" :)
    Czy jest sposób aby wiązka była ładna powiedzmy na 50cm długości przy
    pożądanej średnicy powiedzmy max 1mm? Ktoś zna sposób, czy fizyka nie
    pozwala?

    Irek.N.
    ps. fajna zabawa, ale po godzinie się nudzi... mam lusterka i soczewki,
    więc jutro "poszukiwanie grala" ;)