  • 21. Data: 2016-09-09 13:17:21
    Temat: Re: Ledy bezpośrednio z 230V - czy tak można
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    W dniu 09.09.2016 o 13:06 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Ale prad dosc malutki. I nawet jak zbocza ostre beda, to tysieczna
    > harmoniczna tez juz znacznie slabsza ...

    Myślę, że dodatkowe poblokowanie niektórych miejsc niewielkimi, rzędu
    nanofaradów, pojemnościami, byle jednakowymi, przytłumi wyższe harmoniczne
    do rozsądnego poziomu. Bo to i nanowaty potrafią nabruździć, jeśli są
    blisko.

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"

  • 22. Data: 2016-09-09 13:49:31
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 09.09.2016 o 13:17, HF5BS pisze:

> [...]
    > nanofaradów, pojemnościami, byle jednakowymi, przytłumi wyższe
    > harmoniczne do rozsądnego poziomu. Bo to i nanowaty potrafią nabruździć,

    ja mam sekcje składające sie z 3 diod i rezystorka:
    http://sklep.ledsgroup.pl/Editor/assets/tasma-led-35
    28-600led-.jpg

    aby wygładzić prostowany sinus zapiąłem kondenstator (+ rezystor)po
    stronie DC
    http://www.kreocen.pl/img/p/1561519/1/SAMXON-Kondens
    ator-elektrolityczny-THT-10uF-400V-10x135mm-a20-KM10
    400.jpg

    gdzie mam podłączyć kondensator wartości nano faradów. zamiast tego10
    mikro czy obok?
    ToMasz

  • 23. Data: 2016-09-09 14:32:32
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    W dniu 09.09.2016 o 13:49 ToMasz <N...@o...pl> pisze:

    > ja mam sekcje składające sie z 3 diod i rezystorka:
    > http://sklep.ledsgroup.pl/Editor/assets/tasma-led-35
    28-600led-.jpg

    Ładne :)

> [...]
    > stronie DC
    > http://www.kreocen.pl/img/p/1561519/1/SAMXON-Kondens
    ator-elektrolityczny-THT-10uF-400V-10x135mm-a20-KM10

    Do wyprostowanego napięcia akurat, podobno dobrze dać czy na wejściu, czy
    wyjściu prostownika, przed układem, kilka omów w szeregu. Ograniczy
    najgorsze uderzenia, a gładzenia wiele nie pogorszy. Dodatkowo parę nano
    równolegle do gładzika nie zaszkodzi.

    > gdzie mam podłączyć kondensator wartości nano faradów. zamiast tego10
    > mikro czy obok?

    W pierwszej kolejności prostownik (wystarczy po diodach, nie trzeba na
    krzyż), a potem obok gładzika, bo takie elektrolity średnio się mają przy
    większych częstotliwościach, więc nano przygładzi harmoniczne, których
    elektrolit nie da rady z powodu indukcyjności pasożytniczych. Poza tym,
    każdą taką sekcję diodek z taśmy też nie zaszkodzi wzbogacić w jakiegoś
    malucha, choć tu już raczej nie powinny być potrzebne (ewentualnie w
    sytuacjach, gdy sąsiad ma silny nadajnik, żeby w.cz. nie wzbudzało diodek
    LED), nie spodziewam się jakichś większych szpilek, w zasadzie powinno
    wystarczyć zrównoleglenie kondensatora gładzącego, oraz diod mostka
    prostowniczego. No i te kilka omów między trafo/źródłem zasilkania, a
    mostkiem, bądź między mostkiem, a gładzikiem, jego nie blokujemy, żeby
    brały na siebie udar prądu ładującego gładzik, to też powinno trochę
    przymniejszyć badziewia, siane w eter i/lub z niego zbierane.
    Jeśli chcesz, postaram się zilustrować to poglądowo jakimś prostym
    schemacikiem, to banał, łatwy do ogarnięcia.
    Blokowanie diod prostowniczych jest tym istotniejsze, im wyższy jest prąd
    pobierany przez układ nimi zasilany i im więcej energii w.cz. lata w
    okolicy, włącznie z tą z harmonicznych produkowanych przez przetwornice.
    Pamiętaj, na mieszanie m.cz. i w.cz. nie pomoże największy, najlepszy
    nawet kondensator gładzący, najlepsza nawet stabilizacja prądu i napięcia,
    musi być blokowany cały prostownik, taniutka i prosta sprawa, kondensatory
    np. na wejściu i wyjściu stabilizatora typu 7805 i pokrewnych,
    elektrolityczne blokujące stabilizator, powinny też być wsparte takimi
    10-100 nF, dioda też dzięki temu odetchnie, bo przygładzą on ciutkę udary
    prądu ładującego gładzik, a stabilizator odczulą choćby częściowo, na
    krążące w.cz., zwłaszcza jak ma się nadajnik. Ja mam i wiem, jak musiałem
    się nastarać, żeby mi to wszystko nie ocipiało. Stąd tak zwracam, może
    nawet przesadnie, uwagę na ten szczegół.

    Pamiętam, jak w '88 roku dostałem radiostację RBM-1 i wyszykowałem
    zasilacz do niej. W końcu, po pewnych trudach, nadajnik ruszył, porobiłem
    pierwsze łączności, jeszcze spod poprzedniego znaku. W ramach prób,
    chciałem wystroić końcówkę (radiostacja ma prosty "matcher"), żeby jak
    najlepiej promieniować, naciskam klucz i jak mi magnetofon, lampowy, nie
    zapierdzi, ze mało głośnika nie wysadziło. Wiedziałem już, że nadajnik
    pracuje, moc niewielka, ok. 1W (RBMki, OIDP, były wykonywane w 3 wersjach,
    o mocy 0.5, 1 i 5W, ja miałem 1W), ale antena niedopasowana i blisko, to
    w.cz. wlazło na całego. Wiedziałem na szczęście już, co się stało,
    znalazłem OIDP 4 ruskie "czekoladki" po 6.8 nF - mikowe) i zablokowałem
    diody prostownicze (DK62), pierdzenie jak ręką odjął, nawet szmeru nie
    było, mogłem spokojnie nadawać przy grającym magnetofonie, nota bene,
    ustawiałem sobie na 1.5 MHz, odpalałem magnetofon, załączałem nadawanie,
    do ręki małe radio na fale średnie, na spacer z psem i słuchałem muzyki :)
    Nikt mnie nie złapał :)

  • 24. Data: 2016-09-09 17:41:17
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 09.09.2016 o 14:32, HF5BS pisze:

    > Jeśli chcesz, postaram się zilustrować to poglądowo jakimś prostym
    > schemacikiem, to banał, łatwy do ogarnięcia.
    > Blokowanie diod prostowniczych jest tym istotniejsze, im wyższy jest
    mostek graetza, prąd 15-17mA, w następnych pracach może dość do 30mA
    Jak to nie problem - ilustruj

    > Pamiętam, jak w '88 roku dostałem radiostację RBM-1 i wyszykowałem...
    Moja mama się w to bawiła (sp9cośtam) jak naciskała PTT to TV sharp
    gasł. jak puszczała, TV zaczynał działać :)

    ToMasz

  • 25. Data: 2016-09-09 20:18:16
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Adam pisze:

    > Napisałeś "dostała zwarcia".
    > A teraz zastanów się: co się stanie, jak kolejno następne dostaną zwarcia?

    Poza tym że kolejna przestanie świecić to nic. Dlaczego miałoby coś się
    stać, nawet jak zostanie ostatnia a reszta się pozwiera. Chyba nie wiesz
    jak działa kondensator w obwodzie prądu przemiennego.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 26. Data: 2016-09-09 23:18:00
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    W dniu 09.09.2016 o 17:41 ToMasz <N...@o...pl> pisze:

    > mostek graetza, prąd 15-17mA, w następnych pracach może dość do 30mA

    To pewnie wytrzyma. Kondziołki przygładzą udary i będzie git :)

    > Jak to nie problem - ilustruj

    Inaczej bym nie oferował... Jedynie, to za dnia to zrobię, bo na razie
    borykam się ze skutkami gigantycznego pofragmentowania plików, tak
    mocnego, ze transfer spadł do 0.35 MBps, zamiast być stukrotnie większy.
    Już czwarty dzień podchodzę... System działa, tylko nieziemsko muli, gdy
    odpalę program działający z tymi plikami

    > Moja mama się w to bawiła (sp9cośtam) jak naciskała PTT to TV sharp

    Znam kilka licencjonowanych pań :)
    A OTV - ale śmiesznie wariował, jak włączałem przy nim nadawanie :)

    > gasł. jak puszczała, TV zaczynał działać :)

    Ja pamiętam, jak kolega po radiu trzymał swoje radio w ręce, Alan CT145,
    mały, wygodny... Ja miałem swoje radio, stoimy od siebie ok. metra,
    naciskam PTT i... Alanek pyk, wyłączył się. Samo radio nie wytrzymało pola
    w.cz. :)) Puszczam PTT i radyjko znów działa :) Z ciekawości
    spróbowaliśmy, na ile najdalej mogę zdalnie "operować" radiem kolegi - do
    ok. 2 metrów. Poprosiłem kolegę, żeby moje radio podsmażył - jedynie
    traciło czułość antena w antenę - przesterowanie wzmacniacza w.cz. i
    mieszacza. Ale ono nie miało procesora, jedynie syntezę.

  • 27. Data: 2016-09-10 13:04:11
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <N...@o...pl> napisał w wiadomości

    > dalej niemam odpowiedzi czy taki układ będzie działał 10 lat czynie.

    Raczej zależy od producenta diód i ich obciążenia.

    > czy wstawienie kondensatora po stronie DC coś poprawi.

    Tak, brak migotania.

    > Jak wspominałem większość "żarówek" diodowych ma takie same diody jak
    > moje, z tą różnicą że ma kondensator (ograniczający prąd w parze z
    > rezystorem) po stronie AC. czy taki układ mniej promieniuje? Jest z
    > jakiegoś powodu lepszy?

    Mylisz pojęcia. Ten "po stronie AC" to ograniczenie prądu, ten za mostkiem
    to filtrowanie napięcia.

    Można kupić taśmy led na 230V. gotowe do podłączenia przez specjalną wtyczkę
    czyli mostek i być może kondesator filtrujący. Taśma jest w silikonie czyli
    ma być bezpieczna.

    ja poszedłem trochę dalej i za mostkiem dałem 47uF. większość rezystorów
    wyrzuciłem-zwarłem,
    przez co wzrosła mi sprawność i to na tyle, że dałem tranzystor do
    stabilizacji prądu z radiatorem 4cm2 (blaszka) ale to dla spokojności, bo
    się nic nie grzeje, a działa już od 2012 roku.

    --
    Desoft

  • 28. Data: 2016-09-10 14:55:17
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-09 o 08:42, ToMasz pisze:
    > (...)
    > Ps kondensatory nie wybuchają, tylko puchną, albo wystaje im gejzerek,
    > albo nóżka odpada

    Wybuchają.
    Kolega wiele tygodni miał problem ze słuchem, jak bateria kondensatorów
    "wystrzeliła" w jednym prostowników kinowych do projektora. A jeden taki
    kondensator był OIDP większy od puszki piwa.

    Mnie też kiedyś wystrzelił, ale malutki, w rzutniku Diapola. Też było
    głośno, a później padał "śnieg" z płatków izolacji.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 29. Data: 2016-09-10 17:33:48
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    W dniu 10.09.2016 o 14:55 Adam <a...@p...onet.pl> pisze:

    > kondensator był OIDP większy od puszki piwa.
    >
    > Mnie też kiedyś wystrzelił, ale malutki, w rzutniku Diapola. Też było
    > głośno, a później padał "śnieg" z płatków izolacji.

    Mnie niektórzy zeznawali, że moment pierdutnięcia kondzioła, był
    doskonałym momentem, do zilustrowania go hasłem "i tyle go widzieli"...

  • 30. Data: 2016-09-10 18:08:32
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    W dniu 09.09.2016 o 13:57 pisze:

    28-600led-.jpg

    ator-elektrolityczny-THT-10uF-400V-10x135mm-a20-KM10
    400.jpg

    Ponieważ uciekł mi post, gdzie byłem bezpośrednio spytany o to, a za
    cholerę nie wiem, jak w Operze zresetować newsgrupę, to podklejam się<= do
    posta, znalezionego już w koszu, bo posta z pytaniem już nie mam, za
    szybko wyleciał.

    Schemat pogladowy nt. sprawy, wraz z objaśnieniem, jest tu:
    http://photos.nasza-klasa.pl/10440440/330/main/17bbb
    d6970.jpeg
    Pewnie mało kto uwierzy, ale tak było mi łatwiej zrobić, niż uruchamiać
    edytor.