  • Data: 2019-03-26 16:13:25
    Temat: Re: Lęk przed techniką
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 26.03.2019 um 15:25 schrieb Paweł Pawłowicz:

    > Cały wątek dotyczy MRI, czyli obrazowania jądrowego rezonansu
    > magnetycznego.
    > Nie wiem, z czego są płytki, ale najpewniej nie są ferromagnetyczne. Tytan?

    > Prądy wirowe nie są powodowane przez pole magnetyczne, a przez zmienność
    > pola magnetycznego. Pole tam spore, ale zmienność znikoma.
    > Jeden tesla to niemało, może poruszać pacjentem. Ale przypuszczam, że
    > kłopot może też być ze stabilizacją pola. Cewki regulujące gradienty
    > pola nie są duże, mogą nie lubić dużego prądu. A taki gwoździk, nawet z
    > kwasówki, może nieźle nakaszanić w owym polu.

    Piszesz o normalnym MRI. Tam masz pola do 1.5T quasistatyczne. W fMRI
    masz pola magnetyczne statyczne rzędu 4T a nawet więcej, do tego pole
    gradientowe oraz impulsy HF o częstotliwości kilku MHz. Endoprotezy są
    na ogół tytanowe i mają certyfikaty MRI. Gorzej z implantami
    magnetycznymi lub elektromagnetycznymi (stymulator serca, intra-cochlear
    implant (ICI), brainstem implant, a także magnesy implantowane (np
    sprzęgi do ICI). Te trzeba na ogół usunąć.
    Robiliśmy pomiary w fMRI, 4T. Nasza kamera dość mocno zakłócała fMRI
    (S/N ratio rzędu 25-30, czyli < 6dB). Po uszczelnieniu EMC (dośź
    upierdliwym), osiągnęliśmy S/N powyżej 100, co było akceptowalne. Kamera
    była 3m od pola pomiarowego.

    Waldek