  • 1. Data: 2019-11-14 17:52:31
    Temat: Linux w module
    Od: Marek <f...@f...com>

    Szukam niewielkich rozmiarów modulu do wlutowania krawędziowego do
    docelowej płytki. Coś w stylu modułów SOM Microchipa,
    Wymagania
    miin 64MB ram
    min 300Mhz zegar cpu
    niski pobór prądu
    spix 1
    sdio x1
    ethernet
    uart x2
    USB x1
    Adc x1
    pojedyncze zasilanie
    Kilka wolnych gpio (niezwiązanych z powyższymi peryferiami).
    Cena poniżej $20
    Dostępność produkcji min 5lat
    Peryferia (głównie eth USB) działające bezproblemowo z dostępnymi
    driverami pod Linuxem
    bezproblemowe działanie z u-bootem
    stabilność

    To co aktualnie biorę pod uwagę:
    1. Lichee po zero oparte na v3s ale podobno procek jest w fazie końca
    produkcji i są jakieś problemy z jednoczesnym działaniem USB i
    ethernet
    2. SOM Microchipa, trudno dostępny w cenie poniżej $20
    3. ...

    Czy ktoś mógłby coś polecić jeszcze?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2019-11-15 18:28:07
    Temat: Re: Linux w module
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 14/11/2019 16:52, Marek wrote:
> [...]
    > produkcji i są jakieś problemy z jednoczesnym  działaniem  USB i ethernet
    > 2. SOM Microchipa, trudno dostępny w cenie poniżej $20

    Cena troche zaporowa. Jak Nie boisz sie Chinszczyzny to zobacz MT7688AN.
    ceny zaczynaja sie od kilku dolców.

  • 3. Data: 2019-11-15 21:16:38
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/11/2019 17:52, Marek wrote:
    > Czy ktoś mógłby coś polecić jeszcze?

    Troche na granicy ceny, ale zerknij mimo to:

    https://www.raspberrypi.org/products/compute-module-
    3-plus/?variant=compute-module-3plus-32gb

    "Compute Module 3+ will remain in production until at least January 2026"

    https://octopart.com/rpi+compute+module-raspberry+pi
    -48632724

    Aczkolwiek trzeba brać pod uwagę kłopoty z kupnem, możliwe że już dali radę:

    https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=2
    39369

  • 4. Data: 2019-11-16 09:34:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 15 Nov 2019 17:28:07 +0000, Cezar <c...@t...pl.nospam>
    wrote:
    > Cena troche zaporowa. Jak Nie boisz sie Chinszczyzny to zobacz
    > MT7688AN.

    Troszeczkę się boję.. Fajnie wygląda hlk-7688 oparty na tym socu.
    Plusy tego modułu to mips w którym się doktoryzuję i openwrt.
    Domyślam się, że w tym przypadku z interfejsem eth nie powinno być
    problemu. Natomiast szkoda że akurat ten hlk nie ma wyprowadzonych
    lini sdio.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2019-11-16 11:45:15
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 16/11/2019 08:34, Marek wrote:

> [...]
    > w tym przypadku z interfejsem eth nie powinno być problemu. Natomiast
    > szkoda że akurat ten hlk nie ma wyprowadzonych lini sdio.

    Mouser sprzedaje kilka wersji onion omega. Zobacz, moze ktorys Ci podpasuje

    https://www.mouser.co.uk/Search/Refine?Keyword=onion
    +omega

  • 6. Data: 2019-11-16 12:30:43
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 14.11.2019 17:52, Marek wrote:
    > Szukam niewielkich rozmiarów modulu do wlutowania krawędziowego do
    > docelowej płytki. Coś w stylu modułów SOM Microchipa,
    > Wymagania
    [ciach]

    Ja nie mam takich wymagań, tzn. wymagania zweryfikowały finanse ;) i
    wystarcza mi RPi Zero. Największa bolączka to brak ethernetu, ale z
    najprostszą przejściówką na mikroUSB działa bezproblemowo.
    Wolałbym też wlutowany flash zamiast karty SD.
    Też bawię się WpenWRT i zadziwia mnie stabilność projektów, które
    zrobiłem na TP-linkach, D-linkach i Ubiquiti- kluczem do sukcesu jest
    tutaj jak sądzę squashfs i jfs2.
    Wracając do braku ethernetu - próbowałem używać OrangePi Zero, ale jak
    już pisałem na grupę - zawiesza mi się to nieregularnie i nie doszedłem
    z tym do ładu. Prędzej czy później urządzenie jest martwe z grzejącym
    się czipem, który normalnie jest ledwie letni.

    Zmieniając temat: czy ktoś odważy się podyskutować nad aspektem prawnym
    takich projektów?
    Słyszałem gdzieś o dyrektywie unijnej jakoby zabronione było używanie
    urządzeń z oprogramowaniem innym niż dostarczane przez producenta.
    W takim razie wszystkie nasze Sonofy i Tp-linki są na czarnej liście.
    RPi i inne moduły dostarczane "bez oprogramowania" się bronią, ale...
    Co jeśli chcemy je odsprzedać? Teoretycznie skoro korzystamy z open
    source powinniśmy opublikować kod na tej samej licencji i wszystko gra,
    ale jak wiemy nikt tak nie robi.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2019-11-16 13:45:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 16 Nov 2019 12:30:43 +0100, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Co jeśli chcemy je odsprzedać?
    Teoretycznie skoro korzystamy z open
    > source powinniśmy opublikować kod na tej samej licencji i wszystko
    > gra,
    > ale jak wiemy nikt tak nie robi.

    Ale precyzyjnie, czy do całości dodajesz jakiś swój kod, który tylko
    wywołuje inny soft na GPL (np. przez zlinkowanie dynamiczne) czy
    Twój produkt to tylko zbieranina softu GPL odpowiednio
    skonfigurowana przez Ciebie? Bo w tym drugim przypadku możesz
    wyodrębnić konfigi jako swój wkład "closed source" I go zamknąć.
    Oczywiście pozostaje kwestia techniczna jak to zrobić ale od strony
    licencyjnej wyodrębnienie Twojego autorskiego kodu (czymkolwiek on
    jest - czy programem, czy konfiguracją czy nawet zamknięta
    dokumentacją ) od softu GPL nie na rusza GPL.
    Oczywiście w ramach wyodrębnienia rozumianego przez GPL.

    Co do naruszeń. Znam przypadki gdy cały soft oryginalnie na GPL jest
    sprzedawany dużym korpo i sprzedawca przenosi prawa autorskie na
    całość (!) na nabywcę bo takie są warunki umowy określonej przez
    nabywcę. Sprzedawca udaje że sprzedał swoje a nabywca udaje (albo nie
    zdaje sobie sprawy) co kupuje.
    Kwestia GPL w PL praktycznie jest martwa.
    Poszkodowanych przez naruszenie licencji nie ma w PL więc do sądu nie
    pójdą z założenia bo pryszczers i tak nie ma kasy na adwokata. Owszem
    jest jakiś polski oddział fundacji FSF ale ich działania kończą się
    na szumie medialnym (np. sprawa naruszenia GPL gry Cebuli). Inni
    obchodzą gpl tym, że udostępniają coś co praktycznie (czytaj za
    darmo) nie da się zweryfikować czy udostępniony kod jest tym samym co
    sprzedawane binaria. Inni po nacisku udostępniają kod jedynie do
    wglądu w siedzibie firmy:
    https://www.nowemedia.org.pl/pierwsze-w-polsce-narus
    zenie-licencji-gpl/

    I co ? I nic. Dopóki nie będzie silnej (mającej tysiące na biegłych)
    poszkodowanej strony sporu (FSF) to licencja GPL jest regulacją
    niepraktyczną, o której większość słyszała ale mało kto egzekwuje
    (podobnie jak z NDA).
    Wniosek z tego jest taki, że sprzedawać i nie przejmować się. Jak już
    zarobisz na nim miliony i FSF Cię przyciśnie to uderzyć się w pierś
    i udostępnić.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2019-11-16 18:43:59
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Mirek <m...@n...dev> napisał(a):
    > Słyszałem gdzieś o dyrektywie unijnej jakoby zabronione było używanie
    > urządzeń z oprogramowaniem innym niż dostarczane przez producenta.

    1. Nie ma takiej dyrektywy.
    2. Propozycja dyrektywy nie obejmowała zakazu używania sprzętu z innym
    oprogramowaniem, tylko zakaz sprzedaży urządzeń pozwalających na podmianę
    oprogramowania.

    > W takim razie wszystkie nasze Sonofy i Tp-linki są na czarnej liście.

    Nie są.

    > RPi i inne moduły dostarczane "bez oprogramowania" się bronią, ale...
    > Co jeśli chcemy je odsprzedać?

    W tej chwili nic.

    > Teoretycznie skoro korzystamy z open source powinniśmy opublikować kod na
    > tej samej licencji i wszystko gra, ale jak wiemy nikt tak nie robi.

    Są różne licencje open source, nie tylko GPL. Tak czy siak przestrzeganie
    zasad tej czy innej licencji nie ma związku z tą proponowaną dyrektywą.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2019-11-16 19:26:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 16 Nov 2019 18:43:59 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > 2. Propozycja dyrektywy nie obejmowała zakazu używania sprzętu z
    > innym
    > oprogramowaniem, tylko zakaz sprzedaży urządzeń pozwalających na
    > podmianę

    Jakbyś to dowcipnie nie opisał zawsze wychodzi dla konsumenta na
    jedno.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2019-11-16 19:37:53
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > Jakbyś to dowcipnie nie opisał zawsze wychodzi dla konsumenta na jedno.

    Nie wychodzi na jedno. W jednym wypadku jesteś karany za modyfikację. W
    drugim możesz modyfikować bezkarnie, tylko wcześniej musisz przełamać jakieś
    mniej lub bardziej trudne zabezpieczenie. Analogicznie jak teraz ludzie
    rootują telefony albo jak jakiś czas temu były simlocki. Ja widzę różnicę
    między przełamaniem zabezpieczenia za parę PLN lub za darmo, a pójściem do
    więzienia.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/