    From: Mariusz Krukowski <h...@i...pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: MPLS VPN
    Date: Thu, 31 Oct 2002 09:47:55 +0000 (UTC)

    Marcin Jarota wrote:

    >Czesc,
    > Czy macie moze jakies doswiadczenia z sieciami VPN realizowanymi w MPLS
    >?
    >Chodzi mi o oferty operatorow w Polsce. Z tego co udalo mi sie znalezc w
    >sieci to taka oferte ma Telenergo i Crowley. Czy od strony klienta jest to
    >bardziej ciekawa oferta niz PVC ATM/FR ?

    A czego oczekujesz po tych VPN'ach?
    IMHO jedyną ich zaletą jest większa różnorodność łącz, w stosunku do
    ATM/FR. W szczególności dochodzi ethernet.
    Moim zdaniem, poważną wadą jest to, że pomiedzy Twoimi węzłami widać
    część infrastruktury providera (routery PE). Oczywiście są wynalazki
    temu zapobiegające, typu FRoverMPLS czy ATMoverMPLS, ale trudno mówić tu
    o zaletach w stosunku do czystych ATM/FR.
    I jeszcze jedno: biorąc sytuację na dziś, raczej zapomnij o rezerwacjach
    QoS (pasmo, opoźnienia). Zresztą nawet gdy zostaną porządnie
    zaimplementowane, to i tak nie będą mogły się równać z rezerwacjami i
    kontrolą parametrów w sieci ATM. Aczkolwiek będą porównywalne z FR.