  • 1. Data: 2002-10-31 08:56:09
    Temat: MPLS VPN
    Od: Marcin Jarota <m...@m...szczecin.pl>

    Czesc,
    Czy macie moze jakies doswiadczenia z sieciami VPN realizowanymi w MPLS
    ?
    Chodzi mi o oferty operatorow w Polsce. Z tego co udalo mi sie znalezc w
    sieci to taka oferte ma Telenergo i Crowley. Czy od strony klienta jest to
    bardziej ciekawa oferta niz PVC ATM/FR ?
    MJ

  • 2. Data: 2002-10-31 09:47:55
    Temat: Re: MPLS VPN
    Od: Mariusz Krukowski <h...@i...pl>

    Marcin Jarota wrote:

> [...]
    >sieci to taka oferte ma Telenergo i Crowley. Czy od strony klienta jest to
    >bardziej ciekawa oferta niz PVC ATM/FR ?

    A czego oczekujesz po tych VPN'ach?
    IMHO jedyną ich zaletą jest większa różnorodność łącz, w stosunku do
    ATM/FR. W szczególności dochodzi ethernet.
    Moim zdaniem, poważną wadą jest to, że pomiedzy Twoimi węzłami widać
    część infrastruktury providera (routery PE). Oczywiście są wynalazki
    temu zapobiegające, typu FRoverMPLS czy ATMoverMPLS, ale trudno mówić tu
    o zaletach w stosunku do czystych ATM/FR.
    I jeszcze jedno: biorąc sytuację na dziś, raczej zapomnij o rezerwacjach
    QoS (pasmo, opoźnienia). Zresztą nawet gdy zostaną porządnie
    zaimplementowane, to i tak nie będą mogły się równać z rezerwacjami i
    kontrolą parametrów w sieci ATM. Aczkolwiek będą porównywalne z FR.

  • 3. Data: 2002-10-31 12:33:58
    Od: Grzesiek Pawelski <g...@e...pw.edu.pl>

    On Thu, 31 Oct 2002, Marcin Jarota wrote:

> [...]
    > sieci to taka oferte ma Telenergo i Crowley. Czy od strony klienta jest to
    > bardziej ciekawa oferta niz PVC ATM/FR ?

    Sa jeszcze wezly operatorow miedzynarodowych: AT&T, Equant i chyba
    Worldcom.

    MPLS jest przystosowany do potrzeb IP. Mozesz wyszczegolnic
    parametry dla poszczegolych rodzajow ruchu w swojej sieci,
    np. oddzielnie dla VoIP i web. Pakiety beda traktowane w odpowiedni
    sposob w calej sieci operatora. Zeby osiagnac podobny efekt uzywajac
    FR/ATM musialbys kupic oddzielne PVC/VC. Ryzyko ze operator nie
    dotrzyma kontraktu jest podobne dla kazdej technologi. Dobry provider
    MPLSa dostarcza statystyki QoS.

    W przypadku duzej liczby siteow (duzego mesha) MPLS powinien byc
    tez duzo tanszy niz FR/ATM.

    MPLS VPN zapewnia routing IP pomiedzy siteami, zwykle zestawia sie
    tylko sesje BGP pomiedzy routerem klienta a interfesem (nalezacym do
    VRF klienta) routera providera (PE).

    Pzdr,
    Grzesiek

  • 4. Data: 2002-10-31 17:42:39
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Marcin Jarota <m...@m...szczecin.pl> wrote:
    > Chodzi mi o oferty operatorow w Polsce. Z tego co udalo mi sie znalezc w
    > sieci to taka oferte ma Telenergo i Crowley. Czy od strony klienta jest to
    > bardziej ciekawa oferta niz PVC ATM/FR ?

    MPLS jest też w ofercie Dialogu:
    http://www.dialogok.pl/dialog/internet/internet.php?
    id=43

    T.

  • 5. Data: 2002-10-31 21:11:37
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Mariusz Krukowski napisal(a) [31 Oct 2002]:

    > A czego oczekujesz po tych VPN'ach?

    To jest najistotniejsze pytanie! Technologia (ATM/MPLS/lacze cyfrowe) ma
    jedynie sluzyc spelnieniu tych oczekiwan.

    > Oczywiście są wynalazki [...] typu FRoverMPLS czy ATMoverMPLS, ale
    > trudno mówić tu o zaletach w stosunku do czystych ATM/FR.

    Oczywiscie - nie ma sensu budowac sieci MPLS tylko po to, zeby przenosic
    po niej ruch ATM. XoMPLS trzeba traktowac raczej jako emulacje, czyli cos
    w stylu DLSW (przenoszenie SNA w IP), CES (przenoszenie TDM w ATM) czy XOT
    (przenoszenie X.25 w TCP).

> [...]
    > porządnie zaimplementowane, to i tak nie będą mogły się równać z
    > rezerwacjami i kontrolą parametrów w sieci ATM.

    W jednym zdaniu polaczyles dwie rzeczy: "zapomnij o rezerwacjach" i
    "pasmo, opoznienie". Mechanizmy ATM sa zupelnie inne, niz mechanizmy IP.
    ATM jest zorientowany polaczeniowo, wiec rezerwacje dla polaczen robi
    zdecydowanie lepiej. W IP praktycznie nie ma odpowiednika zestawiania
    polaczen z okreslonymi parametrami (RSVP sie nie liczy), lecz nie jest to
    technika polaczeniowa.

    Natomiast z punktu widzenia uzytkowego (czyli efektow odczuwalnych przez
    uzytkownika) mozna natomiast uzyskac takie same efekty - gwarancje
    opoznienia i przepustowosci (zakladajac prawidlowo skonfigurowana siec).
    Jezeli uzytkownik widzi takie same efekty, technologia lezaca pod spodem
    nie jest zbyt istotna, o ile tylko jego VPN zachowuje sie zgodnie z
    wymaganiami.

    > [...o parametrach QoS w IP...] Aczkolwiek będą porównywalne z FR.

    ATM i Frame Relay maja bardzo duzo wspolnego, obydwie technologie wywodza
    sie z ISDN. Glowna roznica polega na tym, ze ATM ma kilka klas ruchu z
    wieloma parametrami, zaprojektowanych dla konkretnych typow ruchu, podczas
    gdy Frame Relay ma w zasadzie jedna klase.

    W praktyce z klas ATM wykorzystuje sie: CBR do emulacji lacz stalych, UBR
    do przenoszenia IP bez gwarancji i VBR-nrt do przenoszenia ruchu z pewnymi
    gwarancjami. Jeszcze konkretniej: w wiekszosci sieci ATM dla transmisji
    danych oferuje sie VBR-nrt. Pokusilbym sie tu o stwierdzenie, ze Frame
    Relay odpowiada konceptualnie klasie VBR-nrt. Posiada podobne parametry:
    CIR (~=SCR), MIR (~=MBS) oraz EIR (~=PCR). Analogiczny efekt mozna uzyskac
    takze i w sieci IP dzieki mechanizmom ksztaltowania i ograniczania ruchu
    (rate-limit, shaping). Takze znakowanie (FR DE, ATM CLP, IP DSCP) jest
    dostepne i stosowane we wszystkich trzech technologiach.
    W IP takze jest mozliwe (w zaleznosci od implementacji) tworzenie
    rozmaitych klas ruchu IP z gwarancja opoznienia i/lub z gwarancja
    przepustowosci.

    --
    (moskit-at-irc.pl)

  • 6. Data: 2002-10-31 21:12:17
    Od: w...@k...net.pl

    Grzesiek Pawelski <g...@e...pw.edu.pl> wrote:

> [...]
    > parametry dla poszczegolych rodzajow ruchu w swojej sieci,
    > np. oddzielnie dla VoIP i web. Pakiety beda traktowane w odpowiedni

    Och, to czy możesz wyszczególnić parametry (per usługa), czy nie -
    zależy od implementacji. Jeśli implementacja oferuje QoS na MPLS a'la
    E-LSP lub L-LSP - Ok, jednak w MPLS - dziś - jest to wyłącznie kwestia
    implementacji dostawcy.
    Dokładnie odworotnie jest w ATM - ATM forum TM4.0 definiuje 5 klas QoS
    - to jest standard (piękna sprawa).

> [...]
    >
    > MPLS VPN zapewnia routing IP pomiedzy siteami, zwykle zestawia sie
    > tylko sesje BGP pomiedzy routerem klienta a interfesem (nalezacym do

    RFC2547bis (w zasadzie to RFC powinno być punktem odniesienia przy
    rozważaniach o VPN L3) nie wymaga stosowania koniecznie BGP na styku
    CE-PE. Zazwyczaj lepiej jest polegać na RIPv2 (starocie) lub OSPF.
    Wiesz - nie każdy admin u klienta zarządzający ruterem CE zna BGP, zaś
    OSPF jest tutaj też OK i jest prostszy.

    Generalnie - VPN L2 - to jest piękna sprawa. Np. wg. draftu
    Laserre.....

    --
    cYa, 3.14iotr/2
    Dobry programista wiesza się z programem....

    Zwrotne bajty daj na "w...@k...net.pl"

  • 7. Data: 2002-11-02 09:25:52
    Od: Grzesiek Pawelski <g...@e...pw.edu.pl>

    On Thu, 31 Oct 2002 w...@k...net.pl wrote:

> [...]
    > zależy od implementacji. Jeśli implementacja oferuje QoS na MPLS a'la
    > E-LSP lub L-LSP - Ok, jednak w MPLS - dziś - jest to wyłącznie kwestia

    operator wydaje gruba kase na MPLS w jakims celu zazwyczaj.

    > Dokładnie odworotnie jest w ATM - ATM forum TM4.0 definiuje 5 klas QoS
    > - to jest standard (piękna sprawa).

    no i co z tego, ITU zawsze wszystko musi zestandaryzowac ;)
    Operator zawsze moze zaimplemetowac klasy dla swoich SLA.
    Nie potrzebuje do tego standardow ITU, ani nawet RFC.

> [...]
    > CE-PE. Zazwyczaj lepiej jest polegać na RIPv2 (starocie) lub OSPF.
    > Wiesz - nie każdy admin u klienta zarządzający ruterem CE zna BGP, zaś

    Zazwyczaj BGP uznawane jest za najlepszy protokol na styku
    administracyjnym sieci, i nie chce mi sie tlumaczyc dlaczego.

    > Generalnie - VPN L2 - to jest piękna sprawa. Np. wg. draftu
    > Laserre.....

    Nie wiem, w praktyce widzialem tylko L3.

    Pzdr,
    Grzesiek

  • 8. Data: 2002-11-02 18:10:02
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Grzesiek Pawelski napisal(a) [02 Nov 2002]:

    > Zazwyczaj BGP uznawane jest za najlepszy protokol na styku
    > administracyjnym sieci, i nie chce mi sie tlumaczyc dlaczego.

    W przypadku VPN styk CE-PE nie jest tak do konca stykiem administracyjnym.
    Router PE "nalezy" do sieci danego klienta.

    --
    (moskit-at-irc.pl)

  • 9. Data: 2002-11-03 08:32:38
    Od: Grzesiek Pawelski <g...@e...pw.edu.pl>

    On Sat, 2 Nov 2002, Marek Moskal wrote:

    > W przypadku VPN styk CE-PE nie jest tak do konca stykiem administracyjnym.
    > Router PE "nalezy" do sieci danego klienta.

    interfejs na routerze PE jest przypisany do danego VRFa,
    co nie jest rownoznaczne z VPNem, jest osiagalny z dolaczonego CE.
    CE<->PE to styk administracyjny jakby na to nie patrzec.
    Klient moze zarzadzac routerem CE, ale za routing w sieci core,
    tzn. pomiedzy routerami CE, odpowiada zawsze operator.

    Pzdr,
    Grzesiek

  • 10. Data: 2002-11-03 17:19:34
    Od: w...@k...net.pl (Piotr Oniszczuk)

    Grzesiek Pawelski <g...@e...pw.edu.pl> wrote:

    > operator wydaje gruba kase na MPLS w jakims celu zazwyczaj.

    Wiesz, w większości przypadków dziś jest to wynik mody ;-).
    Co do faktycznych korzyści - jedyne co mówią operatorzy z MPLS'owym
    doświadczeniem o sensowności MPLS to TE (traffic engenieering).
    Dobre narzędzie do TE zapuszczone na optymalizację Offline może dać do
    30-35% uzysku z danej infrastruktury. Ten uzysk występuje jednak
    wyłącznie w sieciach mocno obciążonych (z niemałą liczbą linków
    przeciążonych) - co w przypadku dużych szkieletowych sieci IP jest
    rzadkością. Tzw MPLS VPN - to bardzie hasło niż unikalna technologia.
    Control plane opiera się ma MP-BGP, zaś MPLS w data plane po prostu
    łatwiej robi pewne rzeczy (label stacking). Nic nie stoi na
    przeszkodzie, żeby w data plane dać np. GRE....
    Teoria MPLS jest dość chwytliwa (np. połączeniowy charakter - jak w
    ATM - ma gwarantować QoS), jednak jak spojrzysz na dzisiejsze
    wdrożenia - to tylko obiecanki (choć są dziś całkiem niezłe
    mulitserwisowe switche dające dla MPLS absolutny QoS).

    > no i co z tego, ITU zawsze wszystko musi zestandaryzowac ;)

    No i nic z tego.
    Lepiej mieć standard, niż nie mieć. W ATM masz AINI, NNI PNNI, itp -
    możesz spokojnie połączyć dwie różne sieci operatorskie i spokojnie
    zestawiać SVC między nimi - będzie chodziło cacy (pełne QoS z TM4.x
    itp).
    W świecie IP, IETF dopiero pracuje nad InterAS BGP extensions. Jednak
    nawet jeśli dopracuje te drafty - masz jedynie rozwiązaną sprawę BGP
    (chodzi głównie o budowę VPN'ow L3 fizycznie obejmujących kilka sieci
    operatorskich, każda przecież z różnymi AS). A co z QoS... daleka
    droga.
    Wiesz - jest szkoła otwocka i szkoła falenicka....

> [...]
    >
    > Zazwyczaj BGP uznawane jest za najlepszy protokol na styku
    > administracyjnym sieci, i nie chce mi sie tlumaczyc dlaczego.

    Wiesz, niechce mi się pisać - choć definicja VPN jednoznacznie
    sugeruje, że VPN to pojedyńcza forma administracyjna.... - wszak masz
    np. takie pole w IP-VPNv4 - ale.......niechce mi się pisać

    > Nie wiem, w praktyce widzialem tylko L3.

    Szkoda - myślałem że będzie ciekawie