    From: w...@k...net.pl
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: MPLS VPN
    Date: Thu, 31 Oct 2002 21:12:17 +0000 (UTC)

    Grzesiek Pawelski <g...@e...pw.edu.pl> wrote:

    > Sa jeszcze wezly operatorow miedzynarodowych: AT&T, Equant i chyba
    > Worldcom.
    >
    > MPLS jest przystosowany do potrzeb IP. Mozesz wyszczegolnic
    > parametry dla poszczegolych rodzajow ruchu w swojej sieci,
    > np. oddzielnie dla VoIP i web. Pakiety beda traktowane w odpowiedni

    Och, to czy możesz wyszczególnić parametry (per usługa), czy nie -
    zależy od implementacji. Jeśli implementacja oferuje QoS na MPLS a'la
    E-LSP lub L-LSP - Ok, jednak w MPLS - dziś - jest to wyłącznie kwestia
    implementacji dostawcy.
    Dokładnie odworotnie jest w ATM - ATM forum TM4.0 definiuje 5 klas QoS
    - to jest standard (piękna sprawa).

    > sposob w calej sieci operatora. Zeby osiagnac podobny efekt uzywajac
    > FR/ATM musialbys kupic oddzielne PVC/VC. Ryzyko ze operator nie
    > dotrzyma kontraktu jest podobne dla kazdej technologi. Dobry provider
    > MPLSa dostarcza statystyki QoS.
    >
    > W przypadku duzej liczby siteow (duzego mesha) MPLS powinien byc
    > tez duzo tanszy niz FR/ATM.
    >
    > MPLS VPN zapewnia routing IP pomiedzy siteami, zwykle zestawia sie
    > tylko sesje BGP pomiedzy routerem klienta a interfesem (nalezacym do
    > VRF klienta) routera providera (PE).

    RFC2547bis (w zasadzie to RFC powinno być punktem odniesienia przy
    rozważaniach o VPN L3) nie wymaga stosowania koniecznie BGP na styku
    CE-PE. Zazwyczaj lepiej jest polegać na RIPv2 (starocie) lub OSPF.
    Wiesz - nie każdy admin u klienta zarządzający ruterem CE zna BGP, zaś
    OSPF jest tutaj też OK i jest prostszy.

    Generalnie - VPN L2 - to jest piękna sprawa. Np. wg. draftu
    Laserre.....

    --
    cYa, 3.14iotr/2
    Dobry programista wiesza się z programem....

    Zwrotne bajty daj na "w...@k...net.pl"