    From: w...@k...net.pl (Piotr Oniszczuk)
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: MPLS VPN
    Date: Sun, 3 Nov 2002 17:19:34 +0000 (UTC)

    Grzesiek Pawelski <g...@e...pw.edu.pl> wrote:

    > operator wydaje gruba kase na MPLS w jakims celu zazwyczaj.

    Wiesz, w większości przypadków dziś jest to wynik mody ;-).
    Co do faktycznych korzyści - jedyne co mówią operatorzy z MPLS'owym
    doświadczeniem o sensowności MPLS to TE (traffic engenieering).
    Dobre narzędzie do TE zapuszczone na optymalizację Offline może dać do
    30-35% uzysku z danej infrastruktury. Ten uzysk występuje jednak
    wyłącznie w sieciach mocno obciążonych (z niemałą liczbą linków
    przeciążonych) - co w przypadku dużych szkieletowych sieci IP jest
    rzadkością. Tzw MPLS VPN - to bardzie hasło niż unikalna technologia.
    Control plane opiera się ma MP-BGP, zaś MPLS w data plane po prostu
    łatwiej robi pewne rzeczy (label stacking). Nic nie stoi na
    przeszkodzie, żeby w data plane dać np. GRE....
    Teoria MPLS jest dość chwytliwa (np. połączeniowy charakter - jak w
    ATM - ma gwarantować QoS), jednak jak spojrzysz na dzisiejsze
    wdrożenia - to tylko obiecanki (choć są dziś całkiem niezłe
    mulitserwisowe switche dające dla MPLS absolutny QoS).

    > no i co z tego, ITU zawsze wszystko musi zestandaryzowac ;)

    No i nic z tego.
    Lepiej mieć standard, niż nie mieć. W ATM masz AINI, NNI PNNI, itp -
    możesz spokojnie połączyć dwie różne sieci operatorskie i spokojnie
    zestawiać SVC między nimi - będzie chodziło cacy (pełne QoS z TM4.x
    itp).
    W świecie IP, IETF dopiero pracuje nad InterAS BGP extensions. Jednak
    nawet jeśli dopracuje te drafty - masz jedynie rozwiązaną sprawę BGP
    (chodzi głównie o budowę VPN'ow L3 fizycznie obejmujących kilka sieci
    operatorskich, każda przecież z różnymi AS). A co z QoS... daleka
    droga.
    Wiesz - jest szkoła otwocka i szkoła falenicka....

    > Operator zawsze moze zaimplemetowac klasy dla swoich SLA.
    > Nie potrzebuje do tego standardow ITU, ani nawet RFC.

    > Zazwyczaj BGP uznawane jest za najlepszy protokol na styku
    > administracyjnym sieci, i nie chce mi sie tlumaczyc dlaczego.

    Wiesz, niechce mi się pisać - choć definicja VPN jednoznacznie
    sugeruje, że VPN to pojedyńcza forma administracyjna.... - wszak masz
    np. takie pole w IP-VPNv4 - ale.......niechce mi się pisać

    > Nie wiem, w praktyce widzialem tylko L3.

    Szkoda - myślałem że będzie ciekawie

    --
    cYa, 3.14iotr/2
    Dobry programista wiesza się z programem....

    Zwrotne bajty daj na "w...@k...net.pl"