  • Data: 2016-12-19 14:11:40
    Temat: Re: Maszynki do golenia
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    W dniu poniedziałek, 19 grudnia 2016 20:18:51 UTC+9 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Nie wiem. W Korei na szlakach turystycznych są pistolety-dmuchawki
    >pneumatyczne na wężach, takie jak w warsztatach. Możesz sobie
    >wydmuchać kamyki tam gdzie one są, a nie w domu dłubać.

    Kultura ...

    >Przed chwilą próbowałeś mi udowodnić że to tandeta i że nie potrafią
    >niczego porządnie zrobić.

    Jest w tym kilka niuansow:
    -nie pisalem ze nic, bo jest cala masa rzeczy, ktore uzywamy i nie
    narzekamy, nawet nie zwracajac uwagi ze chinskie
    -nie napisales, czy jestes z urzadzen zadowolony :-)
    -a co na tych urzadzeniach napisali ? Bo jak np "Philips", to cala
    technologia produkcji mogla byc przywieziona.

    >No to nie poszukaj sobie.

    Trzeba znalezc delikatniejsza osobe do testow :-)

    >No to cofnij się w czasie, wyjedź do Chin, będziesz miał super.

    Ciekawi mnie, co sie stalo.
    Podupadli jeszcze gdzies w sredniowieczu, ale to podobnie jak cala
    Azja.

    > A nie uzbrojenie Moskali zrobilo sie lepsze ?

    >Mieszasz skutki z przyczynami. Nie potrafiliśmy otworzyć się
    >kulturowo na Zachód: ominęła nas reformacja,
    >spieprzyliśmy zwierzchnictwo króla nad kościołem i szlachtą:
    O zwierzchnictwie nad Kosciolem, to chyba akurat sama szlachta dobrze
    dbala.

    >król miał wszystko w dupie i zgodził się na pobieranie opłat od
    >chłopstwa w formie pańszczyzny a nie jak wcześniej w pieniądzu,

    Eee - wydaje mi sie, ze wlasnie od zawsze bylo w panszczyznie.
    Tylko ze zachod przeszedl na pieniadz dawno, a u nas ciagle
    panszczyzna - coraz wiecej zreszta.
    Ten pieniadz co prawda tez nie taki swietny - poczytaj o wielkim
    glodzie w Irlandii.
    A u Moskala panszczyzna ciagle byla.

    Tak nawiasem mowiac - panszczyzna miala jeden efekt - brak rak do
    pracy w miastach.
    Szlachta sie brzydzila, a chlopa nie puscila, bo jej potrzebny.
    Czy to byl istotny czynnik to nie wiem.

    >A Moskwa nas przegoniła nie przemianami w państwie, tylko w głowie
    >władcy- to nie społeczeństwo przyjęło zachodnie standardy tylko car.
    >Bo mógł. Tak czy siak, obudziliśmy się jako kraj zacofany, bez
    >przemysłu, bez obiegu pieniądza w gospodarce,

    Obieg byl, bo jakos sie gospodarka krecila, tylko ograniczony byl to
    obieg.

    >z anachronicznym stanem rycerskim i
    >pospolitym ruszeniem nie nadającym się do walki z nikim.

    A jeszcze 100 lat wczesniej dobrze sobie radzilo.
    To co sie stalo przez te 100 lat - wyksztalcenie dowodcow wrogich
    armii, upadek obyczajow wlasnych, czy jednak postep techniczny w
    wojsku ?

    P.S. To nie tak, ze mysmy z tymi armiami przegrali - mysmy czesto nie
    walczyli.
    Bo magnaci sie dogadali z zaborcami, w obawie przed reformami zreszta
    :-)

    >Porównaj angielską Carta Magna z polskimi przywilejami: jakie były
    >skutki tu i tam

    A funkcjonalnie niby podobne :-)

    J.