    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Media podały ...
    Date: Fri, 14 Aug 2015 01:47:35 +0200

    ACMM-033 napisało:

    > Jarku, pewnie tak. Ale wiesz, jak fachury z tabloidów (i nie tylko)
    > potrafią namotać...

    No nie tylko. Krytykować też trzeba umieć. Ja zwracam uwagę nie tylko
    na jednostki, nie tylko na nazwy wielkości fizycznych, ale i na same
    wartości, co przeważnie jest najważniejsze. Tu coś kogoś ukłuło w uszy,
    ale najwyraźniej nie wniknęło głębiej.

    > Zdaję sobie sprawę z tego, choć to mała moc jak na nasze potrzeby,
    > ale w świetle zbliżania się do granicy jego wydolności każda pomoc
    > się przyda.

    Ktoś tu całkiem niedawno czepiał się wiatraka -- że ma powierzchnię
    podaną w boiskach, a moc w gospodarstwach domowych. A nie w kilowatach.

    Jak się poda w kilowatach, to do większości ludzi w ogóle to nie dotrze.
    Nawwt do takich, co na co dzień obcują z wielkościami charakteryzującymi
    przepływ prądu elektrycznego, ale do czynienia mają z mikroprocesorami
    i rezystorami SMD. Pisałem o tym wtedy, a dzisiaj jak raz mamy ilustrację
    do tego.

    Nie jest jeszcze aż tak fatalnie z polską energetyką. Nigdy dotąd nie
    było dotkliwych letnich niedoborów. Kraj wprawdzie jest w ruinie, ale
    ludzie nakupowali sobie klimatyzarorów i stąd to. Może trzeba to wiązać
    z cudem, który nastąpił na początku sierpnia -- gdyby nie on, to by
    ludzie najwyżej chłodzili się wodą sodową z saturatora, a nie siedzieli
    w południe w klimatyzowanych biurach i domach.

    200 MW to jest sto do dwustu tysięcy takich klimatyzatorów. Jest to też
    mniej więcej tyle (bardziej mniej), co wyłączono u nas z racji planowanych
    na lato remontów elektrowni. No i zabrakło. A te ukraińskie megawaty są
    akurat wsparciem w sam raz.

    Dobrych kilka lat zwlekano u nas z ustawą dotyczącą OZE. Gdyby była
    wcześniej, to by zgodnie z prognozami do dzisiaj powstało akurat około
    200 MW mocy fotowoltaicznej. Nawet tu, na tej grupie, fachowcy od SMD
    marudzili, że po co taka moc w lecie, a w dodatku tylko w południe.
    No to teraz już wiedzą po co.

    > Oczywiście, na poważnie można i tego się domyślić. Ty Jarku wiesz o
    > co chodzi, my raczej też. Ale teraz wykaż to mojej Mamie, o co biega?
    > Powodzenia... Działką mojej Rodzicielki jest coś innego i byłbym mediom
    > zobowiazany, abym nie musiał jej prostować ich mętnych wypowiedzi, a co
    > najwyżej objaśnić... Miejmy nadzieję, że oleje ona tę wiadomość.

    Wykręcę się od tego zadania i zrzucę ja na barki Mamy. Mojej Mamy. Bo
    akurat te megawaty i megawatogodziny w paliwach, w wodach termalnych,
    innych dobrach natury, to działka Rodzicielki. Ze dwadzieścia lat jest
    już na emeryturze, ale fachu nie zapomniała, wręcz przeciwnie. Ze trzy
    tygodnie temu dzwiniła do mnie z wieścią, że jakieś media zamówiły u
    niej tekst na energetyczne tematy. Tym razem nie madia branżowe, lecz
    takie dla ludu. Żeby wyjaśnić w prostych słowach innym Mamom, o co biega.
    Jak ją znam, zrobi to dobrze i dokładnie, objaśni co trzeba bez mętnych
    opowieści.

    --
    Jarek