  • 1. Data: 2015-08-13 23:24:29
    Temat: Media podały ...
    Od: "Akond ze Skwak" <a...@z...skwak>

    Media podały że Polska kupi od Ukrainy 200 megawatów energii.
    Co by to miało nie znaczyć ...
    Nie kłują was w uszy takie "wiadomości " ?

    AZS

  • 2. Data: 2015-08-13 23:53:58
    Temat: Re: Media podały ...
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Akond ze Skwak" <a...@z...skwak> napisał w wiadomości
    > Media podały że Polska kupi od Ukrainy 200 megawatów energii.
    > Co by to miało nie znaczyć ...
    > Nie kłują was w uszy takie "wiadomości " ?

    (tak, ja wiem, w jakich jednostkach liczy się energię)
    Pokusiłem się policzyć coś... 200 MW, dajmy na to, w Wa-wie jest 2 miliony
    luda. Przyjmijmy, że typowy model rodziny, to 2+2, zatem 500 tys.
    gospodarstw.
    Wychodzi, że na osobę jest 100W, a na lokal 400. Herbaty się nie ugotuje
    (1), ale każda osoba włączy żarów...tfu, wróć, kulę grzewczą o mocy pewnie
    jakieś 99.9W... i akurat Warszawie starczy na światł... wróć, dogrzewanie
    pomieszczeń wieczorami, by nie ulec szokowi termicznemu, jak zajdzie słońce
    i temperatura spadnie :))

    (1) Można by ewentualnie skrzyknąć się z sąsiadami, że na te kilka minut
    wyłączą te swoje 20 ża...kul grzewczych (zakładam moc czajnika 2kW), nawet
    można by zrobić kilka sesji i potrwało by, ale dla każdego było by trochę
    herbaty, czy kawy... I bez fejzbugów i takich tam, można by zrobić nocne
    polaków rozmowy przy kawie, czy herbacie... :)

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 3. Data: 2015-08-14 00:19:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

> [...]
    > herbaty, czy kawy... I bez fejzbugów i takich tam, można by zrobić nocne
    > polaków rozmowy przy kawie, czy herbacie... :)

    A może nie chodzi o energię? Nie sądzę, by szło o zakup 200 MWh energii
    z Ukrainy -- bo to w końcu jest warte tyle, co używany samochód. Raczej
    idzie o wsparcie polskiego systemu energetycznego ukraińskim blokiem 200 MW.
    To ma sens -- i wymaga odpięcia go od ukraińskiej sieci i zsynchronizowanie
    z siecią europejską. Też coś w radiu o tym słyszałem, mówili nawet które
    konkretnie elektrociepłownie nadają się do takiego zabiegu. Nic mnie w uszy
    nie ukłuło -- może mówili, że (1) Polska kupi z Ukrainy energię, oraz że
    (2) chodzi w tym dilu o 200 megawatów.

    Jarek

    --
    Syfon umarł. Zgwałcony przez uszy, nie mógł przyjść do siebie, nie mógł
    żadną miarą pozbyć się pierwiastków złowrogich, które mu zaszczepione

  • 4. Data: 2015-08-14 00:54:25
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > A może nie chodzi o energię? Nie sądzę, by szło o zakup 200 MWh energii
    > z Ukrainy -- bo to w końcu jest warte tyle, co używany samochód. Raczej

    Jarku, pewnie tak. Ale wiesz, jak fachury z tabloidów (i nie tylko) potrafią
    namotać... ale czegóż oczekiwać od tych, co to uporczywie kaleczą język
    rokiem "dwutysięcznym piętnastym" (to curva, dwutysięcznym, czy
    piętnastym?), żeby potrafili tak sformułować wiadomość, by nie wnosiła
    wątpliwości... ale chyba przez wątpliwości latwiej manipulować
    społeczeństwem?

    > idzie o wsparcie polskiego systemu energetycznego ukraińskim blokiem 200
    > MW.

    Zdaję sobie sprawę z tego, choć to mała moc jak na nasze potrzeby, ale w
    świetle zbliżania się do granicy jego wydolności każda pomoc się przyda.

> [...]
    > uszy
    > nie ukłuło -- może mówili, że (1) Polska kupi z Ukrainy energię, oraz że

    Oczywiście, na poważnie można i tego się domyślić. Ty Jarku wiesz o co
    chodzi, my raczej też. Ale teraz wykaż to mojej Mamie, o co biega?
    Powodzenia... Działką mojej Rodzicielki jest coś innego i byłbym mediom
    zobowiazany, abym nie musiał jej prostować ich mętnych wypowiedzi, a co
    najwyżej objaśnić... Miejmy nadzieję, że oleje ona tę wiadomość.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 5. Data: 2015-08-14 01:04:47
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 14.08.2015 00:54, ACMM-033 wrote:

    > Zdaję sobie sprawę z tego, choć to mała moc jak na nasze potrzeby, ale w
    > świetle zbliżania się do granicy jego wydolności każda pomoc się przyda.

    Skoro jest sieć europejska, to niedobór nie pociągnie się
    od Niemców? Podobno teraz mają nadprodukcje i tani prąd;-)
    Sieć za słaba? Z drugiej strony parę lat temu były spory
    o to, że prąd z pólnocy na południe Niemiec płynie przez Polską
    sięć (i nawet cośtam montowali).

    pzdr
    bartekltg

  • 6. Data: 2015-08-14 01:47:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Jarku, pewnie tak. Ale wiesz, jak fachury z tabloidów (i nie tylko)
    > potrafią namotać...

    No nie tylko. Krytykować też trzeba umieć. Ja zwracam uwagę nie tylko
    na jednostki, nie tylko na nazwy wielkości fizycznych, ale i na same
    wartości, co przeważnie jest najważniejsze. Tu coś kogoś ukłuło w uszy,
    ale najwyraźniej nie wniknęło głębiej.

    > Zdaję sobie sprawę z tego, choć to mała moc jak na nasze potrzeby,
    > ale w świetle zbliżania się do granicy jego wydolności każda pomoc
    > się przyda.

    Ktoś tu całkiem niedawno czepiał się wiatraka -- że ma powierzchnię
    podaną w boiskach, a moc w gospodarstwach domowych. A nie w kilowatach.

    Jak się poda w kilowatach, to do większości ludzi w ogóle to nie dotrze.
    Nawwt do takich, co na co dzień obcują z wielkościami charakteryzującymi
    przepływ prądu elektrycznego, ale do czynienia mają z mikroprocesorami
    i rezystorami SMD. Pisałem o tym wtedy, a dzisiaj jak raz mamy ilustrację
    do tego.

    Nie jest jeszcze aż tak fatalnie z polską energetyką. Nigdy dotąd nie
    było dotkliwych letnich niedoborów. Kraj wprawdzie jest w ruinie, ale
    ludzie nakupowali sobie klimatyzarorów i stąd to. Może trzeba to wiązać
    z cudem, który nastąpił na początku sierpnia -- gdyby nie on, to by
    ludzie najwyżej chłodzili się wodą sodową z saturatora, a nie siedzieli
    w południe w klimatyzowanych biurach i domach.

    200 MW to jest sto do dwustu tysięcy takich klimatyzatorów. Jest to też
    mniej więcej tyle (bardziej mniej), co wyłączono u nas z racji planowanych
    na lato remontów elektrowni. No i zabrakło. A te ukraińskie megawaty są
    akurat wsparciem w sam raz.

    Dobrych kilka lat zwlekano u nas z ustawą dotyczącą OZE. Gdyby była
    wcześniej, to by zgodnie z prognozami do dzisiaj powstało akurat około
    200 MW mocy fotowoltaicznej. Nawet tu, na tej grupie, fachowcy od SMD
    marudzili, że po co taka moc w lecie, a w dodatku tylko w południe.
    No to teraz już wiedzą po co.

> [...]
    > zobowiazany, abym nie musiał jej prostować ich mętnych wypowiedzi, a co
    > najwyżej objaśnić... Miejmy nadzieję, że oleje ona tę wiadomość.

    Wykręcę się od tego zadania i zrzucę ja na barki Mamy. Mojej Mamy. Bo
    akurat te megawaty i megawatogodziny w paliwach, w wodach termalnych,
    innych dobrach natury, to działka Rodzicielki. Ze dwadzieścia lat jest
    już na emeryturze, ale fachu nie zapomniała, wręcz przeciwnie. Ze trzy
    tygodnie temu dzwiniła do mnie z wieścią, że jakieś media zamówiły u
    niej tekst na energetyczne tematy. Tym razem nie madia branżowe, lecz
    takie dla ludu. Żeby wyjaśnić w prostych słowach innym Mamom, o co biega.
    Jak ją znam, zrobi to dobrze i dokładnie, objaśni co trzeba bez mętnych
    opowieści.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2015-08-14 02:42:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 14 Aug 2015 01:04:47 +0200, bartekltg napisał(a):

> [...]
    > Sieć za słaba? Z drugiej strony parę lat temu były spory
    > o to, że prąd z pólnocy na południe Niemiec płynie przez Polską

    Ale my caly czas cos transmitujemy.
    http://www.pse.pl/index.php?modul=21&typ=2&id_rap=9

    Przy czym to mi wyglada tak, ze importujemy z Niemiec, Szwecji i
    Ukrainy, a eksportujemy do Czech i Slowacji.

    Przy czym linia do Szwecji kiedys pracowala w dwie strony, a od
    miesiaca z Ukrainy same zera.

    J.

  • 8. Data: 2015-08-14 03:20:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    ...jeszcze raz...
    > Oczywiście, na poważnie można i tego się domyślić. Ty Jarku wiesz o co
    > chodzi, my raczej też. Ale teraz wykaż to mojej Mamie, o co biega?

    Ze szczątkowych i wyrwanych z kontekstu informacji tylko się domyślałem,
    ale zajrzałem do źródeł, na stronę Polskiego Radia:

    http://www.polskieradio.pl/42/3167/Artykul/1488609

    Piszą tam tak (skróty i podkreślenia moje):

    W środę minister energetyki Wołodymyr Demczyszyn poinformował
    o prośbie Polski o dostawy *prądu*. Wczoraj też wykluczał taką
    możliwość, z uwagi na remont bloków Bursztynskiej i Ładyżynskiej
    ekeltrociepłowni. To te, z których najłatwiej eksportować energię
    do Polski. [...]

    Jak ustaliły Aktualności Radiowej Jedynki, już w niedzielę rozpoczną
    się dostawy *prądu* z pierwszego bloku elektrowni w Dobrotworze
    na Ukrainie. We wtorek ruszą dostawy z drugiego bloku. Ukraińska
    elektrownia od ponad 40 lat jest połączona linią energetyczną
    z Zamościem. W sumie kupimy od Ukraińców 200 megawatów *energii*.

    Obecnie Ukraina eksportuje do naszego kraju 600 megawatów *energii*
    elektrycznej. Dostawy, które obiecał premier Jaceniuk to dodatkowe
    200 megawatów.

    Więc nie, nic mnie tu w uszy nie kłuje, w lewe, w prawe, ani w środkowe.
    Kontekst jest jasny -- chodzi o to, że będą nam sprzedawać *prąd*, że
    to będzie odbywać się linią energetyczną. Autor zamiennie używa też
    słowa *energia*, bo również tak na ten "towar" u nas się mówi. Starsi
    ludzie czasem jeszcze powiedzą "światło" (rachunek za) -- i tyz piknie.
    Wyraźnie widać, że ten import, to proces ciągły -- stąd jednostki mocy.
    Ale chwała autorowi, że nie napisał o "kupowaniu mocy", bo to jest już
    terminologia branżowa, niezrozumiała dla zwykłych ludzi. Albo że nie
    użył MWh/h (lub MWh na dobę) -- co by mogło zadowolić księgowych i tylko
    księgowych.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2015-08-14 05:34:54
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 13 sierpnia 2015 23:24:37 UTC+2 użytkownik Akond ze Skwak napisał:
    > Media podały że Polska kupi od Ukrainy 200 megawatów energii.
    > Co by to miało nie znaczyć ...
    > Nie kłują was w uszy takie "wiadomości " ?
    >
    > AZS

    A jego mać kłują 2 sprawy.

    1) "Wat" jak to piszą nie jest jednostką energii

    2) oczywistąoczywistością jest głupota "gryzipiórów"

    3) A tak w ogóle, to temat UPAINY powinien być moim zdaniem OLANY !!

    Kupa Kurew i tyle...

  • 10. Data: 2015-08-14 07:30:52
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2015-08-13 o 23:24, Akond ze Skwak pisze:
    > Media podały że Polska kupi od Ukrainy 200 megawatów energii.
    > Co by to miało nie znaczyć ...
    > Nie kłują was w uszy takie "wiadomości " ?
    >
    > AZS

    A kłują, kłują bo pomijając jednostki (MW zamiast MWh) reszta to pobożne
    życzenia...
    http://tvn24bis.pl/z-kraju,74/ukraina-pomoze-polsce-
    piechocinski-dostawy-energii-zgodne-z-planem,568373.
    html

    Dzień wcześniej, w środę, ukraiński minister energetyki Wołodymyr
    Demczyszyn powiedział dziennikarzom, że obecnie nie ma możliwości
    zwiększenia dostaw prądu dla Polski. - Nie możemy im dziś pomóc -
    poinformował. Demczyszyn wyjaśnił, że spowodowane jest to remontem
    elektrowni w Bursztynie w obwodzie iwano-frankowskim i w Dobrotworze w
    obwodzie lwowskim, które dostarczają energię elektryczną m.in. do Polski.

    Czytaj - pomoglibyśmy ale nie możemy. I na słowach się skończy pomoc
    bandersynów (na szczęście).