  • 51. Data: 2010-12-24 01:05:57
    Temat: Re: Mgla
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-24 00:39, niusy.pl wrote:
    > Musiałbyś to mieć w znacznym % samochodów. MZ zupełnie nierealne.

    Nierealność kończy sie kiedy Komisja Europejska albo coś innego z
    "Europejska" wypierdzi właściwą dyrektywę.

    > No to właśnie mówię, że jeśli w ogóle ma być sprzęt to używanie komórki
    > kierowcy nie jest potrzebne.

    Dzisiaj mogła by być przydatna, docelowo nie.

    > Nierealne. Byłoby dużo dymu i nic więcej.

    Dlatego gdybam sobie w nurcie SF z braku innego zajęcia.

    > To jednak generuje ich zyski. Darmowe inicjatywy przynoszą straty.

    Cała masa darmowych inicjatyw generuje straty. Jak chociaż utrzymywanie
    112. Dlaczego ktoś to jeszcze utrzymuje?

    > Dobra, rozumiem, że chodzi Ci dokładnie o natychmiastowe wykrywanie
    > karamboli i informowanie o tym zainteresowanych, ale tego nie zrobisz bo
    > za duża bezwładność jest i masa problemów organizacyjnych.

    Bezwładność podjęcia decyzji to milisekundy o ile systemu nie
    zaprojektuje debil.

    > Znajdź najpierw chętnych do płacenia za ten system w każdym samochodzie,
    > nie tylko nowym.

    "Chętni" do obowiązkowego ABSu się w EU znalezli jakoś sami.

    > Wolny internet ? To publiczne adresy IP :-)

    W tej chwili internet w telefonach przypomina przeglądarki *tylko*
    facebooka czy co tam aktualnie jest potrzebne tumanistom do zabicia
    czasu. Poczekamy, może cos się zmieni, ale coś czuje ze operatorzy
    telefonów nie pozwolą na taki wielki błąd jak fakt, że internet normalny
    nie jest cenzurowany. Tym razem będa go trzymać w lapie. To utrudnia
    zrobienie podobnych systemów bez silnego nacisku prawnego.

    > Jak dla mnie internet w sieciach komórkowych nie różni się prawie wcale
    > od stacjonarnego. Właściwie nawet tańszy jest skoro za 5zł można dostać
    > 100MB. Do tych zastosowań idealne.

    Kompletnie bezużyteczny bo musisz płacić, pamiętać o doładowaniu,
    abonamencie itd. Ja mówie raczej o odmianie 112 do automatyki zgłaszania
    kolizji.

    > 3 na .. np 15 samochodów

    Bo jeszcze to nie jest obowiązek. Fakt, zapewne nigdy nie będzie, ale ...

    > Zapomnij

    Nie da się zapominać o faktach. Łączność z kompem przez interfejs
    szeregowy zapewnia byle OBD[2] czy inny CAN. To naprawde robota na jedno
    popołudnie zrobić to przez ładnie zaszyfrowany CAN@Bluetooth. Natomiast
    lata bedzie trwalo zapewne standaryzowanie miedzy producentami
    protokołów. Dlatego mowa o jakimś globalnym kompetentnym koordynatorze
    projektu który zamiast gdybać co komu było by wygodniej narzuci protokół
    i wymusi implementacje *natychmiast* i bez dyskutowania.

    > Nie znajdziesz tylu świadomych.

    Dlatego trzeba ich przekonać za pomocą "Decyzją KE od przyszlego roku
    wszelkie nowe samochody muszą być wyposażone w system BCS
    (buzzword-car-safety)".

  • 52. Data: 2010-12-24 08:27:20
    Od: "Maciek" <k...@X...pl>

    > W którym miejscu ?

    Napisal Ci, ze w miescie. Co za roznica czy w Czyzynach czy na Azorach lub
    Kurdwanowie? Sa dni, w ktorych nic nie widac z okna poza plamami swiatel
    latarni.
    BTW najlepsza atmosfera jest wtedy na Rynku noca, jakbys byl w Londynie za
    czasow Sherlocka i Kuby rozprowacza ;-)

  • 53. Data: 2010-12-24 11:10:19
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl>

    > Nierealność kończy sie kiedy Komisja Europejska albo coś innego z
    > "Europejska" wypierdzi właściwą dyrektywę.

    Musiałaby wprowadzić nakaz zamontowania takich urządzeń w starych
    samochodach. Nierealne.

    > Dzisiaj mogła by być przydatna, docelowo nie.

    Zrozum, znikomy procent ludzi chce się "pieprzyć" w te komórki. To jest
    takie hobby jak linuks mniej więcej. Mógłby być teoretycznie używać do
    wszystkiego przez wszystkich, ale nie znajdziesz tylu chętnych.

    > Dlatego gdybam sobie w nurcie SF z braku innego zajęcia.

    > Cała masa darmowych inicjatyw generuje straty. Jak chociaż utrzymywanie
    > 112. Dlaczego ktoś to jeszcze utrzymuje?

    Może jest zapotrzebowanie społeczne.

    > Bezwładność podjęcia decyzji to milisekundy o ile systemu nie zaprojektuje
    > debil.

    Bezwładność rynku, realiów.

    > "Chętni" do obowiązkowego ABSu się w EU znalezli jakoś sami.

    W starych samochodach ?

> [...]
    > cenzurowany. Tym razem będa go trzymać w lapie. To utrudnia zrobienie
    > podobnych systemów bez silnego nacisku prawnego.

    Jaki ten internet będzie(np), że będą go trzymali w łapie ?

    > Kompletnie bezużyteczny bo musisz płacić, pamiętać o doładowaniu,
    > abonamencie itd.

    Przesadzasz. Oczywiście jest to jakiś argument ale mniej więcej taki jak
    używanie komórki do wysyłania takich czy innych danych z samochodu. No ...
    można, ale użytkownicy nie chcą tego. Więc oczywiście coś innego
    spopularyzuje się. No i masz taryfy "miernicze". Niestety aktualnie nie tak
    tanie.

    > Ja mówie raczej o odmianie 112 do automatyki zgłaszania kolizji.

    No ok, jest to jakaś koncepcja, którą można przyjąć tylko gorzej z
    upowszechnieniem.

    > Bo jeszcze to nie jest obowiązek. Fakt, zapewne nigdy nie będzie, ale ...

    Może będzie, ale nim wszystkie samochody będą to miały minie dużo czasu.

> [...]
    > zamiast gdybać co komu było by wygodniej narzuci protokół i wymusi
    > implementacje *natychmiast* i bez dyskutowania.

    Ja myślę, że to jest możliwe, ale nie w każdym samochodzie. Pomijasz także
    problem prywatności. Ludzie niekoniecznie akceptują śledzenie w sieciach
    komórkowych. Mogą się w końcu sprzeciwić.

    > Dlatego trzeba ich przekonać za pomocą "Decyzją KE od przyszlego roku
    > wszelkie nowe samochody muszą być wyposażone w system BCS
    > (buzzword-car-safety)".

    A stare ile jeszcze pojeżdżą ? Z 10 lat prawda ? To jakbyś w tym momencie
    miał docelowe rozwiązanie. A nie masz nawet z tego powodu, że systemy
    ewoluują i dopiero po pewnym okresie użytkowania wiadomo jak naprawdę
    powinien system działać.

  • 54. Data: 2010-12-24 11:15:25
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Maciek" <k...@X...pl>

    > Napisal Ci, ze w miescie. Co za roznica czy w Czyzynach czy na Azorach lub
    > Kurdwanowie? Sa dni, w ktorych nic nie widac z okna poza plamami swiatel
    > latarni.

    To bardzo ciekawe, że jeszcze na taką nie trafiłem :-)

  • 55. Data: 2010-12-24 11:44:31
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-24 11:10, niusy.pl wrote:
    > Musiałaby wprowadzić nakaz zamontowania takich urządzeń w starych
    > samochodach. Nierealne.

    Nie. Stare samochody ulegna biodegradacji za 10 lat. Za 10 lat masz więc
    system który pozwoli na sensowne działanie z funkcjami które wykraczają
    poza ochrone przed karambolami.

    > Zrozum, znikomy procent ludzi chce się "pieprzyć" w te komórki.

    Nie trzeba się pieprzyć. To w zasadzie jest bezobslugowe dla
    własciciela. Wsiada i jedzie.

    > Może jest zapotrzebowanie społeczne.

    Zapotrzebowanie spoleczne jest na to żeby dzialał 999 z komórki a nie
    działa. Zaskakująco malo ludzi starszych i w średnim wieku wie co to 112.

    > W starych samochodach ?

    Bez znaczenia. Stare samochody są ... stare. Za chwile ich nie będzie.

    > Jaki ten internet będzie(np), że będą go trzymali w łapie ?

    Taki:

    "Nie możesz połączyć się z WikiLeaks i Disney.com bo jest to wbrew
    umowie zawartej z operatorem".

    "Nie możesz przesyłać protokołem szyfrowanym bo jest to wbrew umowie
    zawartej z CIA|KGB"

    "Ten protokół nie działa bo tak"

    "Tego pliku nie możesz pobrać bo powinieneś go kupic w naszym
    iPearStore, złodzieju"

    itd.

    Dlatego zrobienie tego na istniejacych platformach nie jest łatwe.
    Potrzebny jest przymus prawny.

    > No ok, jest to jakaś koncepcja, którą można przyjąć tylko gorzej z
    > upowszechnieniem.

    Upowszechnieniem mogą zając się prawnicy UE w przerwie mierzenia ogórków.

    > Ja myślę, że to jest możliwe, ale nie w każdym samochodzie. Pomijasz
    > także problem prywatności. Ludzie niekoniecznie akceptują śledzenie w
    > sieciach komórkowych. Mogą się w końcu sprzeciwić.

    Jesteś sledzony cały czas. To tylko kwestia świadomosci społecznej.
    Zdecydowana większośc ludzi jest niesłychanie tępa technicznie i nie
    rozumie jak działa telefon i fakt że operator wie wszystko o tym gdzie
    się w tej chwili znajdują. Połączenie tego z gps zwiększa rozdzielczość,
    ale to już jest drugorzedne. I tak wiadomo gdzie jesteś.

> [...]
    > momencie miał docelowe rozwiązanie. A nie masz nawet z tego powodu, że
    > systemy ewoluują i dopiero po pewnym okresie użytkowania wiadomo jak

    Więc nie róbmy nic...

    System może być zaprojetowany elastycznie. Choćby po to żeby można było
    parametry pracy silnika wysylać online do serwisu, mierzyć realne
    obciążenie ruchu na drogach, pobierać opłaty od kilomtra itd.

  • 56. Data: 2010-12-24 12:59:31
    Od: nadir <n...@h...org>

    Użytkownik Krzysiek Kielczewski napisał:

    > Jeśli uda się zrobić nawrotkę to długimi migać, a nie włączać na stałe!

    No tak, ale to pociąga za sobą pozostawienie w samochodzie przynajmniej
    jednego "migacza", a Mateusz sugeruje, że lepiej żeby wszyscy
    spierd***li z samochodu. Po głębokich przemyśleniach, dochodzę do
    wniosku, że może mieć rację.
    Twój pomysł, może mieć przynajmniej jeden skutek śmiertelny, jeżeli
    jednak Litwin i Białorusin napatoczą się ze swoimi TIRami.

    Dodatkowo dostrzegam teraz jeszcze jedną wadę mojego pierwotnego pomysłu.
    Jeżeli Wania i Vladimir, będą pod wpływem dopalaczy albo Stolicznej, to
    w baaaardzo gęstej mgle światła samochodu mogą potraktować jak światełko
    w tunelu. W tym wypadku niekoniecznie mogą chcieć hamować.

  • 57. Data: 2010-12-24 23:31:21
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 23 Dec 2010 10:29:03 +0100, J.F. napisał(a):

    > Jak proponujecie sie zachowac gdy zblizacie sie/wpadniecie w
    > gestniejaca mgle ?

    Jak to co? Zapalić tylne przeciwmgłowe, zwolnić, zwiększyć uwagę, i być
    gotowym do hamowania.

    > http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,88607
    75,Dwa_karambole_na_A4__Kilkadziesiat_pojazdow_uszko
    dzonych.html
    I mieć solidny hak :D

    --
    ___________ (R)

  • 58. Data: 2010-12-25 00:26:05
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-12-24, nadir <n...@h...org> wrote:

> [...]
    > Twój pomysł, może mieć przynajmniej jeden skutek śmiertelny, jeżeli
    > jednak Litwin i Białorusin napatoczą się ze swoimi TIRami.

    Wychodzenie z pojazdu ma sens pod warunkiem, że przejdziesz na druga
    stronę barierek i tam będziesz czekać na pomoc. Jak długo wysiedzisz w
    półmetrowym śniegu przy -10?

> [...]
    > w baaaardzo gęstej mgle światła samochodu mogą potraktować jak światełko
    > w tunelu. W tym wypadku niekoniecznie mogą chcieć hamować.

    Przed takich to i tak się nie uchronisz inaczej niż fartem.

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 59. Data: 2010-12-25 18:40:53
    Od: jerzu <t...@p...onet.pl>

    On Fri, 24 Dec 2010 23:31:21 +0100, Adam Płaszczyca
    <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:

    75,Dwa_karambole_na_A4__Kilkadziesiat_pojazdow_uszko
    dzonych.html
    >I mieć solidny hak :D

    Na Litwinie w Scanii hak nie zrobi wrażenia.

    http://jerzu.waw.pl GG:129280

  • 60. Data: 2010-12-26 11:01:49
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

> [...]

    > Nie. Stare samochody ulegna biodegradacji za 10 lat. Za 10 lat masz więc
    > system który pozwoli na sensowne działanie z funkcjami które wykraczają

    Jakimi ? Ochrona przed karambolami przydaje się sporadycznie może nawet
    tylko raz w życiu. Poza tym już pisałem ... jak ktoś chce pociągiem jechać
    to niech kupi bilet a nie leje paliwo do baku.

    > Nie trzeba się pieprzyć. To w zasadzie jest bezobslugowe dla własciciela.
    > Wsiada i jedzie.

    Komórka ? Dla hobbysty oczywiście nie jest problemem zainstalowanie
    aplikacji, ustawienie GPRS i zestawienie połączenia przez BT, ale przeciętny
    człowiek ma z tym większe lub mniejsze problemy. Kwestia złożoności. Wbrew
    pozorom nie jest to proste zagadnienie tylko w pewien sposób upraszczane da
    się stosować.

    > Zapotrzebowanie spoleczne jest na to żeby dzialał 999 z komórki a nie
    > działa. Zaskakująco malo ludzi starszych i w średnim wieku wie co to 112.

    Może jeszcze się nie ujawniło albo ma mniejsze znaczenie niż 112

    > Bez znaczenia. Stare samochody są ... stare. Za chwile ich nie będzie.

    10 lat. To oczywiście nie jest specjalnie dużo, ale też nie ma co się
    podniecać systemem, który za 10 lat być może będzie nadawał się do użycia.

> [...]
    >
    > "Ten protokół nie działa bo tak"
    >
    > "Tego pliku nie możesz pobrać bo powinieneś go kupic w naszym iPearStore,

    Nnnno może tak być. Sieci komórkowe mają szansę stać się głównym
    dostarczycielem internetu, więc będą na niego miały duży wpływ. Ale nie
    wiesz czy nie upowszechnią się sieci społeczne.

    > Dlatego zrobienie tego na istniejacych platformach nie jest łatwe.
    > Potrzebny jest przymus prawny.

    Ale ... czego ? Cyfrowego 112 ? To ok, ale jak te ograniczenia internetu też
    można prawnie uskuteczniać.

    > Upowszechnieniem mogą zając się prawnicy UE w przerwie mierzenia ogórków.

    Wolałbym by ludzie sami zdecydowali, że coś chcą.

> [...]
    > w tej chwili znajdują. Połączenie tego z gps zwiększa rozdzielczość, ale
    > to już jest drugorzedne. I tak wiadomo gdzie jesteś.

    To właśnie mówię, że to, że dzisiaj godzimy się na śledzenie może jednak
    skończyć się. Świadomość społeczeństwz wrasta.

    > Więc nie róbmy nic...

    Też właśnie nic nie robimy :-)

    > System może być zaprojetowany elastycznie. Choćby po to żeby można było
    > parametry pracy silnika wysylać online do serwisu, mierzyć realne
    > obciążenie ruchu na drogach, pobierać opłaty od kilomtra itd.

    By nas doić ?!