    From: badworm <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Miękki start silnika wyciągarki
    Date: Sat, 25 Jul 2015 14:01:27 +0200

    Dnia Sat, 25 Jul 2015 00:35:15 +0200, ACMM-033 napisał(a):

    > Elektronika jednak delikatniejsza jest... nie mówię, że gorsza, tylko nic za
    > darmo nie ma, np. kosztem mniejszych rozmiarów i większej sprawności
    > elektroniki jest m.in. to, że także sieje zakłóceniami. Dobry filtr je
    > oczywiście przygasi...

    Nikt się już w rozruch klasyczny nie bawi nie tylko z powodu zysków na
    samych przekształnikach ale także dzięki temu, że pozwalają one
    korzystać z silników asynchronicznych czy PMSM, które są o wiele
    bardziej niezawodne i niemalże bezobsługowe.
    > Ależ tak! I wiem, co to, po co to, spoko. Tylko z doświadczenia
    > niekoniecznie swojego wiem, że to tylko minimalizuje, ale nie likwiduje
    > ryzyka. Oczywiście, z tradycyjnym układem też się pewne ryzyka wiążą, ale
    > spodziewam się, że prostszy układ będzie też bardziej serwisowalny np. w
    > trasie, gdy trzeba będzie choćby jeden oporek uruchomić, by chociaż
    > sprowadzić loka do najbliższej stacji/mijanki.

    Od tego jest coś takiego jak koordynacja izolacji i ochrona
    przeciwprzepięciowa, by nie dopuścić do uszkodzeń przekształników. W
    pojazdach z klasycznym rozruchem prędzej w razie wyładowania
    atmosferycznego gdzieś szlag izolację trafi niż przepali się jeden z
    oporów rozruchowych.
    > I całe szczęście, cieszę się z tego, oby nigdy! Ale, jak ci 100 kA poleci po
    > gołym konduktorze biegnącym wzdłuż pociagu (proponuję skrót GKBWP)
    > No, czemu miejskie tramwaje buczą przy starcie? Przecież nie od małych
    > czerwonych krasnali, tylko od elektronów w półprzewodnikach, że tak
    > uproszczę.

    W razie bezpośredniego trafienia w sieć trakcyjną zapewne dojdzie do jej
    przepalenia w miejscu uderzenia i tym samym opadnięcia na tor(y). Nic
    wówczas i tak nie pojedzie. Trafienia w pobliżu generują przepięcia,
    skutecznie ograniczane przez iskierniki rożkowe na słupach trakcyjnych i
    odgromniki w podstacjach. Byłem nieraz na podstacji trakcyjnej w trakcie
    burzy - wyłączniki szybkie strzelają aż miło, czasem dojdze do
    zadziałania ochrony ziemnozwarciowej (na skutek pojawienia się zbyt
    dużej różnicy potencjałów między ziemią a szynami kolejowymi w trakcie
    wyładowania) ale przez niemal 8 lat pracy w tym fachu nie słyszałem o
    poważniejszych usterkach sieci trakcyjnej bądź pojazdów kolejowych na
    skutek wyładowań atmosferycznych.
> [...]
    > kilkunastu chyba lat wieczorami jak się załączy, to buczy, jakby się słoń
    > bobu nażarł i ciurem pierdział. I jakoś się popsuć skubaniec nie chce przez
    > tyle lat, czasem mu się trafi, że rdzeń chyba się inaczej ułoży i buczy
    > całkiem cicho. Nie mieszkam nad nim, w ogóle u mnie podstacje nie są
    > wbudowane w bloki mieszkalne, tylko w dedykowanych im domkach sobie stoją. I
    > współczuję tym, co mają do niej (bo tylko przy "mojej", jest ich chyba ponad
    > 10 muszę policzyć, stwierdzam takie buczenie) kilka metrów i latem okna

    No dobra, ale co to ma wspólnego z tematem? 40-letnie wyłączniki mocy nN
    typu APU wciąż pracują i przy tym nie buczą jak wspomniane przez Ciebie
    styczniki bo mają mechanizm z zapadką.
    > Znając życie, to tylko kwestia statystyki, kiedy jednak trzaśnie tak, że
    > odgromnik zapewni tylko tyle, że się lok nie zjara. W tramie, to ekipa
    > przyjedzie, wymieni i jadziem, w loku to trochę dalej, jak gdzieś hen w polu
    > stanie, to nie chciałbym w środku nocy czekać "na cud".

    Cóż, ochrona odgromowa generalnie opiera się na statystyce. Dla
    najwyższego, I poziomu ochrony przyjmuje się skuteczność 0,98 i
    maksymalny prąd wyładowania 200kA. IV klasa ochrony to skuteczność 0,8 i
    prąd 50kA.
    GG#2400455 ICQ#320399066