  • 11. Data: 2016-01-25 16:25:49
    Temat: Re: Miernik pojemności - jak działa
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 25.01.2016 um 15:22 schrieb AlexY:
    > [..]
    >
    > Przewlekane? Gdzie?

    A co to są przewlekane? ;-)
    Przewlekanych praktycznie nie używam, bo po co? Czasem, jak trzeba
    zrobić jakiś dzielnik do testów, albo co. Wtedy przepłacam i kupuję po
    cencie za sztukę, a nawet drożej.

    Waldek

  • 12. Data: 2016-01-25 19:02:26
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Waldemar pisze:

    > A co to są przewlekane? ;-)
    > Przewlekanych praktycznie nie używam, bo po co? Czasem, jak trzeba
    > zrobić jakiś dzielnik do testów, albo co. Wtedy przepłacam i kupuję po
    > cencie za sztukę, a nawet drożej.

    Mi tam się lepiej prototypi na breadboardzie, w te dziurki elementy SMD
    nie bardzo pasują :)
    Niech jest i ten cent za sztukę, ponawiam pytanie: gdzie?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 13. Data: 2016-01-26 11:12:14
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Mam dwa pytania:
    > a) jak to osiągnięto przy 5% rezystorach?
    > b) jak to w zasadzie działa? Mamy tam ekstremalnie trywialny układ.

    Na 100% działa to na zasadzie pomiaru czasu ładowania/rozładowania
    kondensatora. Co do dokładności, to miałbym zastrzeżenia, ale
    tu mniej ważna jest dokładność, a bardziej stabilność.
    Bo można to skalibrować.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 14. Data: 2016-01-27 10:08:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Czarek Grądys" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >kondensatora. Co do dokładności, to miałbym zastrzeżenia, ale
    >tu mniej ważna jest dokładność, a bardziej stabilność.

    Taa, szczegolnie na tych wspolczesnych kondensatorach, co to nie
    wiadomo - kondensatory stale czy warikapy ...

    J.

  • 15. Data: 2016-01-27 11:45:01
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 25.01.2016 um 19:02 schrieb AlexY:

    > Mi tam się lepiej prototypi na breadboardzie, w te dziurki elementy SMD
    > nie bardzo pasują :)
    > Niech jest i ten cent za sztukę, ponawiam pytanie: gdzie?

    Chwilowo nie znalazłem, ale po 2centy są na już do kupienia np w Segor
    Electronic (www.segor.de)

    Ja prototypuję na płytkach uniwersalnych. ICki i tak są w większości
    przypadków SMD, więc breadbordy i tak się nie nadają. Albo potrzebny
    adapter.

    Waldek

  • 16. Data: 2016-01-27 11:57:21
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Waldemar pisze:
    [..]
    > Chwilowo nie znalazłem, ale po 2centy są na już do kupienia np w Segor
    > Electronic (www.segor.de)

    Dzięki, nie znam języka germańskiego oprawcy ale jakoś dam se rade :)

    > Ja prototypuję na płytkach uniwersalnych. ICki i tak są w większości
    > przypadków SMD, więc breadbordy i tak się nie nadają. Albo potrzebny
    > adapter.

    Każdemu wedle potrzeb, do tej pory nie miałem problemu dostać scalaka w
    wersji DIP celem wetknięcia go w breadborda, a jak bym miał bawić się w
    przejściówki to zrobiłbym płytkę prototypową.

  • 17. Data: 2016-01-27 13:22:05
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 27.01.2016 o 10:08, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Czarek Grądys" napisał w wiadomości grup

    > Taa, szczegolnie na tych wspolczesnych kondensatorach, co to nie wiadomo
    > - kondensatory stale czy warikapy ...

    Budując miernik pojemności musisz sobie niestety zapewnić dostęp do
    jakiegoś kondensatora wzorcowego.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 18. Data: 2016-01-27 14:05:20
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.01.2016 um 11:57 schrieb AlexY:
> [...]
    > wersji DIP celem wetknięcia go w breadborda, a jak bym miał bawić się w
    > przejściówki to zrobiłbym płytkę prototypową.

    Z moich scalaków 90% jest tylko w wersji SMD.

    Co do strony, to idziesz na www.segor.de i z prawej strony masz
    Artikelschnellsuche i poniżej okienko. Wpisujesz 10R-0204 i masz 10 omów
    w rozmiarze 0204 (taki maluch z nogami). Aha, one są w paczkach po 100
    sztuk. Paczka kosztuje 1.93EUR + VAT

    Waldek

  • 19. Data: 2016-02-07 19:56:44
    Temat: Re: Miernik pojemno?ci - jak dzia?a
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

    Sebastian Bia?y <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Mia?em w r?ce ten kit. Wszystkie rezystory 5%. Nie by?a to chi?ska podr?bka.
    >
    > Nie trywializuj. Istotne jest kilka drobnych rzeczy jak na przyk?ad
    > zachwalanie ?e startuje od pF i ?e osi?gni?to spor? dok?adno?c, a
    > wsz?dzie dziadowskie podzespo?y, ?e z jakiej? przyczyny co? podpi?to pod
    > MOSI i byc mo?e jako? sprytnie kompensuj? niedok?adno?ci.

    Na schemacie widze MISO podpiete do R12. Z wejscia raczej nic
    sensownego sie nie wycianie a zeby to uzyc jako wyjscie to
    trzeba sterowac SS, co w tym ukladzie jest problematyczne
    (sterowanie by szlo przez wyswitlacz). Wiec mysle ze uzycie
    konkretnych pinow to raczej z innych powodow (np. prowadzenia
    sciezek na plytce).

    Co do dokladnosci, to nie widze szans na 2% dokladnosci na
    niskim zakresie jesli R11 faktycznie ma 5% rozrzutu. Ale
    jesli np. pomierzy sie wartosci krytycznych oporow i zapisze
    w pamieci procka to 2% nie powinno byc problemem -- program
    moze to latwo skompensowac. Przy R11=3.3M i Cx=0.1pF stala
    RC to 330ns, tzn. okolo 4 taktow zegara. A wiec powinno
    sie dostac rozdzielczosc na poziomie 0.025pF. Ten uklad z
    R13, R15 i R16 pozwala uzyskac trzy napiecia na drugim
    wejsciu komparatora. To powinno wystarczyc do skompensowania
    ofsetu i (moze) pradu wejsciowego komparatora. Jak do tego
    usredni sie wyniki wielu pomiarow to powtarzalosc pownna
    byc calkiem dobra.

    --
    Waldek Hebisch