  • Data: 2018-02-01 11:01:40
    Temat: Re: Mikrofon kierunkowy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > Nawiasem mowiac, minelo troche lat, gdzies w okolicach 1980 pojawil
    > sie w Mlodym Techniku artykul "zrob sobie laser", tym razem gazowy,
    > z podaniem krajowego producenta rur laserowych.
    > Chodzi mi tez po glowie laser rubinowy, z podaniem producenta 5cm
    > pretow ... tylko czy to byl MT, czy kolejne wydanie fantastycznej
    > ksiazki ...
    >
    > A w czasach internetu kojarzy mi sie amerykanski opis "zrob sobie
    > laser". Tym razem CO2 - malo wymagajacy - proznia niewielka, rury
    > moga byc hydrauliczne, zwierciadla mozna wypolerowac z miedzi ...

    Też w okolicy roku 1980 pojawił się w miesięczniku "Delta" opis domowej
    konstrukcji lasera ultrafioletowego na azocie. Do tego nie potrzeba
    było żadnej rury, nawet wodociągowej, bo ten typ lasera wykorzystuje
    azot atmosferyczny w stanie wolnym, że tak się wyrażę. Sprzęt dobrze
    wpisywał się w (nomen omen) atmosferę czasu PRL, kiedy kupienie zwykłej
    rury hydraulicznej w gieesie graniczyło z cudem. Za magazyn energii
    w tym laserze robił kondensator z dwustronnego laminatu epoksydowego.
    Laser rzeczywiście działa, na YouTube można znaleźć współczesne
    realizacje tego projektu.

    --
    Jarek