  • 1. Data: 2018-01-31 14:58:05
    Temat: Mikrofon kierunkowy
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Taki z "lustrem" to jasna sprawa, ale jak działa taki patyk - mikrofon
    kierunkowy zwany shotgunem. Rzeczywiście jest wybitnie kierunkowy. Czy
    to jest po prostu długa rura, a na jej dnie przetwornik, czy jakieś inne
    czary mary są zrobione?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2018-01-31 15:56:26
    Temat: Re: Mikrofon kierunkowy
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-01-31 o 14:58, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Powitanko,
    >
    > Taki z "lustrem" to jasna sprawa, ale jak działa taki patyk - mikrofon
    > kierunkowy zwany shotgunem. Rzeczywiście jest wybitnie kierunkowy. Czy
    Nie wiem jak ten ale już dawno temu czytałęm o dwóch mikrofonach na
    patyku oddalonych o 30-40cm i podłączonych pod wzm chyba sumujący, taki
    układ robił się
    wybitnie kierunkowy.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2018-01-31 16:14:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >kierunkowy. Czy to jest po prostu długa rura, a na jej dnie
    >przetwornik, czy jakieś inne czary mary są zrobione?

    Wydaje mi sie, ze w tej rurze sa otwory nawiercone, rowno, albo i
    nierowno, wzduch dlugosci.

    A potem to jak siatka dyfrakcyjna - jesli zrodlo jest na osi, to suma
    drogi na zewnatrz do otworu i wewnatrz od otworu do mikrofonu, jest
    dla wszystkich otworow taka sama.
    I fazy sa takie same i sie pieknie sumuja.

    Jesli fala dociera z boku, to drogi sa rozne, i sie sygnaly niweluja.

    P.S1. Chyba podobnie dzialaja niektore anteny radarow, takie "belki".

    P.S2. Pamietacie "Nowoczesne zabawki" ? tam byla podobna konstrukcja,
    tylko ze z wielu rurek.
    Kazda przycieta na inna dlugosc, z rownym skokiem.
    Autor dorabial do tego jakas teorie rezonansu, ze to niby wzmacnia, a
    kazda na inna czestotliwosc nastrojona, a to chyba byla dokladnie taka
    sama zasada dzialania.

    J.

  • 4. Data: 2018-01-31 17:08:32
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Masz pamiec. Tez pamietam ten mikrofon. Wtedy i teraz to byla i jest fikcja
    literacka. Bo skad wziac rurki w ilosci detalicznej o wlasciwych srednicach. Szybciej
    mozna zrobic fontanne plujaca nie rozbryzgujacymi sie porcjami wody. Do niej
    wystarcza rurki do napojow.

  • 5. Data: 2018-01-31 17:22:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Masz pamiec.

    niektore pomysly mi chodza po glowie - zrobic i sprawdzic :-)
    Niestety - musza poczekac do emerytury :-(

    >Tez pamietam ten mikrofon.
    >Wtedy i teraz to byla i jest fikcja literacka.
    >Bo skad wziac rurki w ilosci detalicznej o wlasciwych srednicach.

    Srednica byla jedna. Dzisiaj ... wydaje sie, ze az tak wielkich
    problemow z rurkami by nie bylo.

    >Szybciej mozna zrobic fontanne plujaca nie rozbryzgujacymi sie
    >porcjami wody. Do niej wystarcza rurki do napojow.

    No popatrz ... to moze i mikrofon sie da zrobic, tylko skad takie
    rurki dlugosci pol metra ...

    No i ... czy nie lepiej skupic sie na miednicy ? :-)

    J.

  • 6. Data: 2018-01-31 18:09:17
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak to skad. U producenta rurek. Wytlacza rurke bez konca i ja tnie. Znajdz w chinach
    producenta i zrobi 100 kilo dlugich

  • 7. Data: 2018-01-31 19:09:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 31 Jan 2018 14:58:05 +0100, Pawel "O'Pajak" napisał(a):

    > czy jakieś inne
    > czary mary są zrobione?

    Ścianki wewnętrzne rury IMO powinny być wytłumione. Zewnętrznym też by
    nie zaszkodziło, zwłaszcza przy samym dnie gdzie mikrofon.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2018-01-31 19:34:52
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 31.01.2018 19:09, Jacek Maciejewski wrote:

    > Ścianki wewnętrzne rury IMO powinny być wytłumione. Zewnętrznym też by
    > nie zaszkodziło, zwłaszcza przy samym dnie gdzie mikrofon.

    IMO nie zadziała. Oglądałem tłumik do wentylacji - rury o przekroju
    kwadratowym były wyłożone wewnątrz płytami z jakiejś wełny mineralnej
    czy coś. Otwór był coś 10x10 cm, długość metr, może ciut dłużej i nie
    dało się przez taką rurę normalnie pogadać.

    Natomiast widziałem mikrofon dosyć kierunkowy i obudowę miał z
    aluminiowej rurki z nacięciami. Zasłonięcie któregoś nacięcia palcem
    wyraźnie psuło kierunkowość.

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2018-01-31 20:36:36
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 31 Jan 2018 19:34:52 +0100, Mirek napisał(a):

> [...]
    > czy coś. Otwór był coś 10x10 cm, długość metr, może ciut dłużej i nie
    > dało się przez taką rurę normalnie pogadać.
    I tak ma być że się nie da pogadać :)

    > Natomiast widziałem mikrofon dosyć kierunkowy i obudowę miał z
    > aluminiowej rurki z nacięciami. Zasłonięcie któregoś nacięcia palcem
    > wyraźnie psuło kierunkowość.

    Czary-mary lepszym wyjaśnieniem? :) Ciekawe jak badałeś zmiany
    kierunkowości? I w ogóle jak ją definiujesz?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2018-01-31 20:56:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Srednica byla jedna. Dzisiaj ... wydaje sie, ze az tak wielkich
    > problemow z rurkami by nie bylo.

    We wspomnianej książce bardzo spodobał mi się opis samodzielnej
    budowy lasera. Należało wziąć tęgi pręt rubinowy z równolegle
    oszlifowanymi płaszczyznami na obu końcach oraz spiralnie zwiniętą
    szklaną rurę wypełnioną ksenonem. Do tego jeszcze jakieś kondensatory.
    Gdyby ktoś jednak nie mógł znaleźć na strychu tak podstawowych
    elementów konstrukcyjnych, to autor ma dla niego w kolejnym akapicie
    propozycję zbudowania modelu lasera. Z pleksiglasu i żaróweczek.

    --
    Jarek