eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyMoc i moment obrotowy http://powertorque.cba.pl/ › Re: Moc i moment obrotowy http://powertorque.cba.pl/
  • Data: 2018-12-13 09:54:05
    Temat: Re: Moc i moment obrotowy http://powertorque.cba.pl/
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia Wed, 12 Dec 2018 23:19:38 +0100, Marek S napisał(a):

    >> Swoją drogą jakieś wolno się te samochody rozpędzają.
    >> Moja pełnoletnia Honda co ma 200KM (a hamownia twierdzi że 192KM przy
    >> 8200rpm i 182Nm gdzieś około 5600rpm), przy 1250kg wagi przyspiesza do
    >> 100km/h w 6.1s, a jest FWD i 100km/h osiąga dopiero na trzecim biegu.
    >
    > I to miałem na myśli mówiąc o zdechłych koniach mechanicznych w
    > benzynach (nie-rajdowych). Jakim cudem diesel o znacznie większej masie
    > i trochę większej mocy rozpędza się szybciej? W czym rzecz? Nie mam
    > pojęcia.

    Wystarczy że osiąga tą prędkość jeszcze na niższym biegu i w sprincie do
    100km/h już zyskuje się czas jednej zmiany biegu.

    Przykładowo dwa samochody będą szły równo, ale w jednym trzeba bieg zmienić
    przy 98km/h, a w drugim przy 102km/h. I mimo że idą równo to czas
    rozpędzania do setki będzie mocno różny.

    To było spoko jak samochody przyspieszały do setki w 15-18s. Można było to
    w miarę zaniedbać. Ale nie jak przyspieszają w 7s i te pół sekundy robi
    różnicę.


    A czas rozpędzania jest o tyle mało miarodajny, że w czasie zmiany biegu
    samochód nie przyspiesza - ale przecież nie stoi.
    O ile sekundowa zmiana biegu wydłuża czas rozpędzania się do danej
    prędkości o sekundę, to jednak różnica w odległości (i wynikającym z niej
    czasie), między dwoma jadącymi samochodami w typowych sytuacjach będzie
    dużo mniejsza.
    Dlatego jak już coś, to należy patrzeć na czas na 1/4 mili.
    Bo czas rozpędzania przykłada bardzo dużą wagę do czasu zmiany biegów,
    który z kolei w czasie pokonywania np. 1/4 mili nie ma aż tak istotnej
    roli.



    Kolejny bardzo istotny składnik mierzonego przyspieszenia to czas ruszenia
    - po prostu rozpędzenia się do powiedzmy 10-20km/h.
    Tu można być kolejne pół sekundy w te czy w tamte w zależności od tego czy
    w samochodzie da się zrobić wstępne napięcie dyfra (dyfrów), no i głównie
    jaka jest nawierzchnia (i opona) i od samej techniki zrobienia tych
    pierwszych kilku obrotów kół (zarówno w manualu jak i automacie).

    Tu 4x4 (i nawet RWD) zyskuje dużą przewagę czasową (ale też nie
    odległościową).
    Co powoduje że takie auta są nie do pobicia w czasie przyspieszania do
    100km/h (a jeszcze bardziej do 50km/h), co niekoniecznie będzie miało
    odzwierciedlenie później.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: